Relaxt en verfijnd: test Peugeot e-208 GT

0

Waarom de korte test?

6 maanden voor de eerste leveringen van de eerste exemplaren van de Peugeot e-208 in Nederland, in februari 2020, mocht een select aantal autojournalisten plaatsnemen achter het stuur van een preproductie exemplaar voor een test in de regio Parijs. Maak kennis met een serieuze concurrent voor de vernieuwde Renault Zoé!

Toen Peugeot een preview test met haar nieuwe e-208 aanbood, was er van twijfel geen moment sprake. Omdat, zelfs als het gaat om een preproductie auto, deze kennismaking mij in staat zal stellen om kennis te maken met een zeer belangrijke nieuwe elektrische personenwagen een half jaar voor de levering van de eerste exemplaren. “De auto die wij u ter beschikking stellen, werd in april gebouwd”, zo waarschuwt Olivier Desserprit, het hoofd van de PR afdeling bij Peugeot onmiddellijk, “dus het is logisch dat enkele plastics die u zult aantreffen in het interieur niet definitief zijn”. Maar toch: omdat wij nu dicht bij de productiestart zijn, kunnen er enkel nog evoluties plaatsvinden op detailniveau en verandert er aan de e-208 niet veel meer. “Momenteel werken we voornamelijk aan de kwaliteitscontrole van de onderdelen bij onze leveranciers, om zo de productie te kunnen starten met componenten die aan onze eisen voldoen”, aldus Desserprit. Het is nu tijd om kennis te maken met misschien wel de nieuwe favoriete Franse auto van Nederland met een exemplaar die niet ver verwijderd kan zijn van de definitieve versie …

Wat voor auto is het?

Met een lengte van 4,05 meter, een breedte van 1,75 meter en een hoogte van 1,43 meter heeft de e-208 dezelfde afmetingen als de thermische versie. Bovendien verschilt het uiterlijk alleen door zijn grille, waarvan het binnenwerk deels in de kleur van de carrosserie is uitgevoerd. Daarnaast monteert Peugeot een speciaal leeuwlogo, die van kleur verandert als je er vanuit een andere hoek naar kijkt. Verder kan de elektrische versie worden herkend aan de ‘e’ initialen aan de zijkant en aan de 17 inch velgen met geschroefde inzetstukken om ze voller te maken. Ontwikkeld op basis van het e-CMP platform zal de e-208 worden vervaardigd in Trnava, Slowakije; de enige fabriek van de PSA groep die de batterijen assembleert.

Om straks met deze GT uitvoering in Nederland weg te kunnen rijden (dit uitrustingniveau is gereserveerd voor de e-208), moet er een bedrag van 39.050 euro worden betaald. Er is ook een goedkopere versie, de Allure. Die kost 36.250 euro. Peugeot zal in een later stadium ook nog de Active basisvariant aan het gamma toevoegen. Die gaat vermoedelijk 33.750 euro kosten. In de hier geteste GT vorm is de e-208 goedkoper dan de DS 3 Crossback E-Tense (verkrijgbaar vanaf 43.190 euro), maar duurder dan de Opel Corsa-e Launch Edition (34.999 euro). Deze 3 auto’s maken gebruik van hetzelfde platform en dezelfde technologie. De vernieuwde Renault Zoé, die in oktober wordt geïntroduceerd, gaat in basisuitvoering ongeveer 31.500 euro kosten. Maar Peugeot pronkt vooral met de private lease tarieven voor de e-208. Die liggen slechts weinig (10 tot 30 euro per maand) boven de bedragen van de benzine en diesel versies. Als je de lagere variabele kosten meeneemt (stroom in plaats van brandstof), dan wordt deze elektrische versie financieel heel aantrekkelijk.

De grootste hobbel om elektrisch in de 208 te gaan rijden, zal dus niet financieel van aard zijn, maar betreft de actieradius. Volgens Peugeot bedraagt die 340 km; een claim die ik nog niet heb kunnen verifiëren, maar het genoemde rij bereik is gebaseerd op de vrij realistische WLTP standaard. Je hebt er zelf ook invloed op, bijvoorbeeld door thuis of op het werk de e-208 alvast op te warmen of te koelen als hij nog aan de stekker zit. Het opladen van de 50 kWh batterij kan je op een conventionele manier doen, via een Wallbox van 7.4 kW of bij een snel laad station. In het laatste geval kan je de acculading van 15 procent bijvullen tot 80 procent in 25 minuten. Via een Wallbox kost dit 7 uur en 20 minuten en via een normaal stopcontact 15 uur en 30 minuten. Let op: de e-208 is standaard uitgerust met een 1-fasen lader van 7,4 kW; er moet circa 300 euro worden betaald om eentje van 11 kW te krijgen.

Is het wat?

Zoals bij alle hedendaagse Peugeot modellen, is de ruimte die gereserveerd is voor de bestuurder vrij smal. Het voelt ingekapseld aan, met een hoge middenconsole en een klein stuurwiel dat laag genoeg moet blijven om de informatie van het instrumentarium niet te verbergen. Eigenlijk is de enige aanpassingsvariabele dan de hoogte van de bestuurdersstoel. Heb je jouw optimale zitplek gevonden, dan zal je bij het indrukken van de startknop ontdekken dat de nieuwe i-Cockpit een grafische 3D weergave heeft, die de indruk wekt van verschillende lagen informatie in het digitale paneel.

Als ik klaar ben om te beginnen met rijden, merk ik op dat het getoonde bereik slechts 80 km is. “Maak je geen zorgen, want dit is een prototype, een deel van de getoonde gegevens kunnen virtueel zijn”, zegt Desserprit, die op de passagiersstoel heeft plaatsgenomen. Ik moet vertrouwen op de meter, vlak naast het portier, die toont dat de accu wel degelijk vol zit. Ik slaak een zucht van verlichting. Tijdens de eerste meters de e-208 wijkt de rij ervaring niet af van die met andere elektrische auto’s. Het is heerlijk stil aan boord en je merkt duidelijk dat het maximale motorkoppel instant beschikbaar is. Dat zijn prima basisingrediënten om je volledig ‘zen’ te voelen achter het stuur.

De eerste verrassing komt van het rempedaal. Terwijl die bij elektrische voertuigen over het algemeen een zeer kunstmatig gevoel bieden, valt bij de e-208 een veel betere kwaliteit op. De motorrem is normaliter vrij licht, maar kan forser worden in de Brake modus die een grotere recuperatie biedt. Peugeot biedt echter geen extra modus om te voorkomen dat het rempedaal in stedelijke gebieden aangeraakt hoeft te worden, zoals bijvoorbeeld bij de Nissan Leaf, die via zogeheten ‘One Pedal Driving’ gereden kan worden. Op dit punt heeft het Franse automerk het dus eenvoudig gehouden. Er zijn echter 3 rij modi die het motorvermogen laten variëren: Eco (82 pk), Comfort (109 pk) en Sport (136 pk).


Buiten de stad merk je duidelijker het meergewicht (350 kg) van deze elektrische versie. Peugeot heeft goed huiswerk afgeleverd op het gebied van onderstelafstelling om dit zoveel mogelijk te maskeren en ook het geboden compromis tussen dynamiek en comfort is doorgaans goed, al zijn er in bochten wel duidelijke rolneigingen. Maar als je grote oneffenheden in het wegdek tegenkomt, dan zijn die op een on-Franse manier in de cabine voelbaar. En als je het tempo opvoert, dan word je als bestuurder herinnerd aan het extra gewicht en aan de wetten van de fysica. De e-208 is duidelijk niet gemaakt om lichtvoetig pirouettes mee uit te voeren, ook omdat zijn prestaties als “rustig” omschreven kunnen worden.

Voor de sprint naar 100 km/u wordt (in Sport modus) een mooie 8,1 seconden opgegeven en dat is zeker niet nep, maar het is duidelijk dat met 1.455 kg, dit geen al te atletische leeuw is. Veel vuurwerk moet je er dus niet van verwachten. Wie dat wel zoekt, kan beter voor de 184 pk sterke Mini Cooper SE gaan. Desalniettemin is deze e-208 met een vermogen van 136 pk over het algemeen voldoende krachtig voor dagelijks gebruik. Hij laat echter ruimte over voor een ‘e-GTi’ versie die over 1 jaar wordt uitgebracht en die meer vermogen en rij plezier zal bieden. Met de toevoeging van een extra sportieve uitvoering aan het gamma wil Peugeot een betere acceptatie van de elektrische auto bewerkstelligen.

De cockpit van de e-208 GT die je hier ziet is niet de definitieve versie omdat Peugeot besloten heeft om bepaalde bekleding materialen te wijzigen, maar aan het basisontwerp van het dashboard zal niks meer veranderen. Dit betekent dat de boordplank een beetje ingewikkeld en druk is, maar het maakt met zijn grote schermen en ‘zwevende’ toetsen wel een hightech indruk.

De voorstoelen zijn behoorlijk comfortabel en voorzien van grijze Alcantara bekleding bij deze GT versie. De achterstoelen bieden voldoende ruimte voor de benen en het hoofd, maar meer dan 2 passagiers willen daar niet zitten. De centrale zetel is daar te smal voor.

Met 265 liter is de kofferbak geen laadcapaciteit wonder. En er is geen opbergruimte onder de vloer, of zelfs een reservewiel. De leuning van de achterbank laat zich op een klassieke manier (67:33 verhouding) omklappen, maar daarna ontstaat een laadvloer die niet mooi vlak is. Dat is jammer.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Natuurlijk ontkwam Peugeot bij het ontwikkelen van de e-208 niet aan het accepteren van compromissen. Los van de elektrificatie kan men genieten van een mooi exterieurontwerp en een zeer hightech cockpit. Verder laat de elektrische versie zich zeer relaxt rijden. Critici zullen evenwel een pittigere tussenacceleratie wensen. Dat komt mede door het tijdens het rijden duidelijk voelbare meergewicht.

De aanschafprijs is fors in vergelijking met de benzineversies (vanaf 17.580 euro; de 100 pk sterke GT-line kost 24.230 euro), maar de verschillen in private lease tarieven zijn minder groot. Peugeot denkt in Nederland 20 tot 30 procent van de 208 verkopen met de elektrische versie te kunnen genereren. Dat lijkt een realistisch cijfer, maar het grootste obstakel is het probleem van opladen (toegang, tijd en kosten); meer dan de vrij beperkte actieradius. Voor de rest heeft de e-208 alles in zich om een heel vanzelfsprekend, doodnormaal alternatief te worden voor de benzineversies (vandaar dat er optisch ook maar weinig verschillen zijn).

Ten opzichte van de concurrentie is deze e-208 geen koopje, maar feit is dat de Opel Corsa-e een minder chique uitstraling heeft en over een alledaags dashboard beschikt. De vernieuwde Renault Zoé heeft met zijn 390 km een groter rij bereik en is bovendien goedkoper, maar het betreft uiteindelijk een facelift van een al lang bestaand model. De Honda E en de Mini Cooper SE bieden ieder op hun eigen manier meer pret en de laatste is niet duurder dan de Peugeot e-208, maar hun actieradius is duidelijk beperkten. Volkswagen werpt zich in de concurrentiestrijd met de ID.3. Die is vanwege zijn grotere formaat (afgerond 4,30 meter lang) beter geschikt als gezinswagen.
 

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    7.3

Reageren is niet mogelijk.