Is de Tesla Model 3 goed genoeg voor een nieuw verkooprecord?

0

De Tesla Model 3 stijgt met stip in de Nederlandse autoverkoop lijsten. Eind juli stond de teller op 6.645 exemplaren. Daarmee hoeft de Model 3 alleen de Ford Focus (7.359 registraties) en de Volkswagen Polo (7.974) voor te laten gaan in de statistieken. Een hogere podiumplaats voor heel 2019 valt niet uit te sluiten nu de bijtelling volgend jaar omhoog gaat van 4 naar 8 procent. Die overheidsmaatregel kan de verkoop van elektrische auto in de resterende maanden een flinke duw in de rug geven. Met voorop de Model 3. Die zou best wel eens de best verkochte auto van 2019 kunnen worden in Nederland. Is dat terecht?

Autointernationaal.nl heeft de mening van een aantal deskundigen in kaart gebracht. Iedereen is vol lof over de uitstekende rijeigenschappen. Ook de prestaties, de actieradius, het ruime interieur, de forse kofferbak, het laad netwerk van Tesla, de korte levertijd, de bewezen hoge restwaarden van zijn grote broers, het innovatieve en vooruitstrevende merkimago, de mogelijkheid om de software ‘via de lucht’ te updaten, de lage onderhoudskosten, de redelijke prijsstelling, de Autopilot optie en de mogelijkheid om (in tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s) een trekhaak te kunnen monteren, worden geprezen.

Unaniem is echter ook de kritiek op de afwerking. Ook de kwaliteit van de lak is niet van premium niveau. Verder voert Tesla een nogal zwalkend prijsbeleid waarbij ook de specificaties niet in beton gegoten blijken te zijn. Daarbij valt op dat de Standard Range uitvoering qua prijs:actieradius verhouding juist niet tot de top behoort. Verder wordt er geklaagd over de lage wachttijden bij de Service Centers en kunnen schadereparaties in de papieren lopen.

Maar onder de streep komt niets in de buurt bij de Model 3. Audi, Jaguar en Mercedes-Benz hebben laten zien moeite te hebben om de Model S en Model X bij te benen. Op het antwoord van BMW en Volvo is het sowieso nog wachten. Om van andere premium spelers als Alfa Romeo en Lexus maar niet te spreken. Het is afwachten hoe snel de concurrentie reageert op de Model 3. Dit en volgend jaar in ieder geval niet. En de alternatieven van de volumemerken voor de goedkoopste Model 3 zoals Hyundai (Kona Electric), Kia (e-Soul, e-Niro) en Nissan (Leaf E+) missan het elan van Tesla.

Dus ja, alles wijst er op dat de marktintroductie van de Model 3 dit jaar een enorme impact zal hebben op de Nederlandse autoverkopen. Met name in het zakelijke segment. Want alle orders voor de D segment Tesla betekenen minder animo voor de Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes-Benz C klasse, Volvo S60 en alle andere traditionele premium tarieven. Tegelijkertijd zullen zowel de Volkswagen Polo (Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio) als de Ford Focus (BMW 1-serie, Mazda 3 Sky-Activ X, Skoda Scala) in de tweede jaarhelft wél te maken krijgen met een grotere concurrentiedruk, met als gevolg wellicht een duidelijke afzwakking van de verkopen.

Overigens zorgt de populariteit van de Tesla Model 3 voor een opmerkelijk neveneffect in Nederland: de comeback van de sedan. Dit carrosserietype leek uitgerangeerd te zijn, met name doordat SUV auto’s helemaal hip zijn, maar nu is de 4-deurs gezinswagen weer bezig met een opmars. Binnen het sedan segment is de Tesla Model 3 goed voor een marktaandeel van liefst 37 procent!

Reageren is niet mogelijk.