Ford start met hoge verwachtingen productie nieuwe Puma

0

Ford is gestart met de productie van de nieuwe Puma. Vroeger kenden wij deze modelnaam van een kleine coupé, maar nu is het een compacte cross-over. Wat niet veranderd is, is de technische basis: dat is de Fiesta.

De nieuwe Puma rolt in de Ford fabriek in het Roemeense Craiova van de band. Daar ziet ook de EcoSport, die dezelfde technische basis heeft, het levenslicht. De Puma zal echter een halve (prijs)klasse hoger worden gepositioneerd. In tegenstelling tot de EcoSport wordt hij ook leverbaar met een 48 volt hybride systeem. Ford heeft, om de productie van de Puma in Roemenië mogelijk te maken, 200 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek in Craiova. Ook is 1.700 man extra personeel in dienst genomen. De totale investeringen van Ford in Craiova, een voormalige Daewoo fabriek, komen op bijna 1,5 miljard euro sinds 2008. In Roemenië werken nu ongeveer 6.000 mensen voor de Amerikaanse autoproducent.

Ford meldt trots dat de Puma de grootste laadruimte in zijn klasse heeft: 456 liter. Zeer de spreken is de fabrikant ook over de proporties van de cross-over annex SUV. De nieuwe Puma kan worden voorzien van onderscheidende zaken als een MegaBox onder de laadvloer, afritsbare bekleding (zodat men de stoelbekleding kan wassen), adaptieve cruise controle met Stop & Go functie, verkeersborden herkenning, Lane Centring en massagestoelen met lendensteun.

De nieuwe Puma is 1 van 8 nieuwe geëlektrificeerde modellen die dit jaar in Europa door de fabrikant worden geïntroduceerd. Hybride versies maken daar deel van uit. Eerder dit jaar kondigde Ford aan dat er van elke nieuwe personenwagen ook een geëlektrificeerde uitvoering wordt uitgebracht. Dat hoeft dus niet volledig elektrisch te zijn. Ook deels (mild) hybride, volledig hybride en stekker hybride auto’s vallen in deze categorie. Daarmee biedt Ford zijn Europese klanten naar eigen zeggen één van de uitgebreidste modellenreeksen met geëlektrificeerde opties. De Amerikaanse fabrikant verwacht dat auto’s die voorzien zijn van een elektromotor (al dan niet met een ondersteunende taak) eind 2022 meer dan de helft van de verkoop van haar personenwagens zullen innemen.


Ford heeft tot nu toe 2 uitvoeringen van de Puma voorgesteld: de sportieve ST-Line en de luxe Titanium X variant. De laatste werd afgelopen maand onthuld op de IAA in Frankfurt. Beide uitvoeringen hebben de 1,0 liter EcoBoost benzinemotor onder de kap, al dan niet voorzien van hybride techniek. De betreffende krachtbron is 11-voudig winnaar van de International Engine and Powertrain of the Year. De Puma gaat naast de EcoSport opereren in het B SUV segment, maar zal zoals gezegd een halve klasse hoger worden gepositioneerd dan de EcoSport. Dit model is inmiddels in de herfst van zijn verkoopcarrière beland en zal vermoedelijk volgend jaar, als de productie van de Puma goed op stoom is, stilletjes worden gesaneerd. De EcoSport is nooit echt aangeslagen in Europa (om het zachtjes uit te drukken). Het hoekige design had een te hoog ‘ontwikkelingsland’ gehalte. Dat de achterdeur aan de zijkant scharnierde, hielp ook niet, noch de aanvankelijke productielocatie (India). Ford stoot zich nu niet weer aan dezelfde steen en gaat de Puma direct in een Europees land bouwen. Bovendien is het model specifiek voor onze marktregio ontwikkeld. Ford heeft geen plannen om de Puma op de Noord Amerikaanse markt te gaan verkopen. Opvallend, want de EcoSport is daar wel verkrijgbaar. Ford kan niet meer terugkomen op haar beslissing om de Puma niet op de Noord Amerikaanse markt te gaan verkopen omdat de auto niet voldoet aan de regelgeving voor de typegoedkeuring aldaar.


De Puma heeft zoals gezegd de technische basis van de Fiesta, maar hij is breder, langer en hoger. Dit heeft geresulteerd in een ruimer interieur met meer bewegingsvrijheid voor 5 personen. Ook de bagageruimte is fors groter. De kofferbak heeft een verstelbare laadvloer waaronder extra opbergruimte schuil gaat; de eerder genoemde MegaBox. Die bevindt zich op de plek waar zich normaliter het reservewiel bevindt. De MegaBox kan ook als afvalbak dienen. Ford monteert namelijk een stop in de bodem zodat men met water het vuil in deze bergruimte kan wegspoelen. Indien de laadvloer wordt verwijderd, ontstaat er een laadhoogte van liefst 1,12 meter. Dat is ideaal als men bijvoorbeeld een grote kamerplant heeft aangeschaft.

Met name met de MegaBox onderscheidt de Ford Puma zich van concurrenten als de tweede generatie Nissan Juke, Peugeot 2008 en Renault Captur. Ook de Volkswagen T-Cross moet het zonder deze voorziening doen. Die concurrent is echter net als de Renault Captur wel voorzien van een verschuifbare achterbank. De Ford Puma heeft die voorziening niet. Toch denken de Amerikanen dat de Puma een groot succes gaat worden.

De Ford Puma arriveert in december in de Nederlandse showrooms. De prijzen beginnen circa 4.000 euro boven die van de EcoSport. Het leveringsprogramma komt naast de eerder genoemde ST-Line en Titanium X te bestaan uit minimaal één simpeler uitgeruste versie. Voor de aandrijving zorgt zoals gezegd de 3 cilinder EcoBoost turbobenzinemotor. Daarvan zijn 3 vermogen varianten geplant: 95 pk, 125 pk en 155 pk. Elders in Europa wordt de Puma ook verkrijgbaar met een 1,5 liter grote 4 cilinder turbodieselmotor van 120 pk.

Reageren is niet mogelijk.