Prijs indicatie Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic

0

Het Daimler concern verkoopt in China elke maand 600 exemplaren van de Mercedes-Maybach versie van de S klasse. Dat kassucces smaakt naar meer. Daarom is er nu ook van het SUV model GLS een Mercedes-Maybach versie. Die beleeft zijn publieksdebuut op de Guangzhou Auto Show.

Met de Mercedes-Maybach GLS denkt het Daimler concern klanten te kunnen binnenhalen die anders voor bijvoorbeeld de Bentley Bentayga zouden opteren. De gigantische SUV werd voor die taak voorzien van en elk mogelijk comfort snufje. Om met decadente karakter van de Mercedes-Maybach GLS te onderstrepen, zou een 12 cilinder motor wellicht het meest voor de hand hebben gelegen, maar een dergelijke krachtbron is niet meer toekomstbestendig. Daarom houdt Daimler het bij een dikke V8. Op benzine, want met name in China lusten de miljonairs geen diesel.

Ondanks dat er onder de kap van de 5,2 meter lange Mercedes-Maybach GLS een 8 cilinder motor zit, meer specifiek het bekende 4,0 liter blok, wordt als typeaanduiding ‘600’ gebruikt. Je kan de creatie bestempelen als de Maybach S klasse in SUV vorm, maar ook als de luxueuze tegenpool van de gespierde AMG GLS 63. Net als de sedan van het luxe label is hij leverbaar met een tweekleurige lak. Mercedes heeft daarvoor 8 combinaties samengesteld. Daarnaast is de opulente SUV voorzien van heel wat chroom, niet in de laatste plaats op de tweedelige Maybach grille met verticale spijlen, op de ruitomlijsting aan de zijkanten (waarbij opvalt dat er een Maybach logo in de D stijl geplaatst is) én op de bodem beschermplaten.

De voorbumper is specifiek voor deze Maybach versie en is uiteraard eveneens rijk gedecoreerd met chroom. Daaronder zit nog een soort verchroomde kaasrasp als luchtrooster. Kers op de taart bij de Mercedes-Maybach GLS zijn de enorm grote wielen met 22 of 23 inch velgen.

De creatie van het Daimler concern oogt zonder meer imposant, maar is de Mercedes-Maybach GLS hiermee ook een volwaardig alternatief voor de eerder genoemde Bentley Bentayga? Daarover zullen de meningen verdeeld zijn. De tweekleurige lak lijkt bij de Maybach versie van de sierlijk gelijnde S klasse beter tot zijn recht te komen. Bij de hoekige SUV past het niet heel goed. De neus (met Mercedes ster op de grille) lijkt uit 3 aparte designstijlen te bestaan en oogt daardoor eerder rommelig dan chique. “Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”. Maar wie weet zijn er Chinezen die het eindresultaat prachtig vinden.

Het kan ook zijn dat het juist de luxe aan boord is die de doelgroep zal verleiden. Bijvoorbeeld de 2 individuele fauteuils achterin. De 7-zits configuratie van de gewone Mercedes-Benz GLS is daartoe opgeofferd. Bij de met Maybach kruidenmix besprenkelde versie is resoluut gekozen voor 2 zit rijen. Daardoor is er voor de achterpassagiers extra veel ruimte. de Maybach versie van de SUV kan trouwens ook geleverd worden met een gewone achterbank.

In/uitstappen is voor hen (maar ook voor de bestuurder en bijrijder) extra gemakkelijk dankzij de luchtvering die de SUV even 2,5 centimeter door de knieën laat zakken bij het openen van een portier en dankzij de in 1 seconde automatisch uitschuivende treeplank. Die zijn van aluminium met zwarte rubber strips en worden in het donker verlicht.

In tegenstelling tot de Mercedes-Maybach S klasse is de wielbasis van het GLS derivaat gelijk aan die van de SUV waar hij op is gebaseerd: 3,14 meter. Toch heb je achterin door de afwezigheid van de derde rij zetels meer beenruimte. Wie het geluk heeft om daar op het Nappa leder plaats te mogen nemen, geniet van 1,10 tot 1,34 meter aan beenruimte. Alle zetels zijn elektrisch verstelbaar, kunnen worden verwarmd of gekoeld en zijn uitgerust met een massagefunctie. De optionele Executive zetels achterin kunnen volledig plat worden gelegd om een tukje te doen. Speciale kussentjes maken het meubilair af.

Mercedes-Maybach zorgt verder voor elektrisch bediende zonneschermen voor de achter zijruiten (die automatisch omhoog komen bij fel zonlicht). In de Mercedes-Maybach GLS is de V8 zo ontwikkeld dat deze zo min mogelijk geluid gemaakt en zo soepel mogelijk zijn koppel afgeeft. Alles moet zijdezacht en in maximale comfort gaan. Extra isolatie zorgt ervoor dat het interieur nog stiller is. Alles in de auto is erop gericht om het de achterpassagiers zo comfortabel mogelijk te maken, zoals een speciale rij stand waarmee de luchtvering op de achteras extra comfortabel wordt afgesteld. Een koelkast (met plek voor 3 champagneflessen), uitklapbare tafeltjes, een champagne glashouder en een te openen panoramadak met jaloezieën: het is allemaal (al dan niet na bijbetaling) aanwezig.

Optioneel kan men de Mercedes-Maybach GLS upgraden met E-Active Body Control voor een actief onderstel dat oneffenheden in het wegdek nog beter weg filtert. Tegen meerprijs kan de SUV ook worden voorzien van het zogeheten Air Balance pakket. Met deze optie ruikt het interieur naar de witte Osmanthus bloesem: een lichte geur in combinatie met delicate ledernoot en kruidige thee. De bedoeling is dat met name de Chinese miljonairsgroep hiervan in katzwijm raakt. De 2 tabletschermen achterin behoren overigens tot de standaard uitrusting. Bijna alle panelen zijn bekleed met zacht Nappa leer, aluminium of hout. Uiteraard kan de klant het interieur helemaal zelf samenstellen. De boodschap is duidelijk: deze GLS koop je om in vervoerd te worden.

Onder de motorkap van de Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic, vooralsnog de enige uitvoering, zit dus geen 12 cilinder maar dezelfde 4,0 liter V8 als in de AMG versies. Alleen is het blok hier afgesteld op comfort, met als gevolg een iets lager vermogen (558 pk) en koppel (730 Nm). Milde hybride techniek, genaamd EQ Boost, moeten het verbruik wat doen dalen, al gaat het bij de brandstof besparing vermoedelijk om een druppel op de gloeiende plaat want de SUV is met een gemiddelde inname van 12 liter benzine per 100 km (resulterend in een CO2-uitstoot van 270 gram) onmogelijk zuinig noemen met. Het is en blijft een 2,8 ton zware SUV. Gelukkig eentje die voorzien is van een 90 liter grote benzinetank. Ondanks het hoge gewicht kan er in 4,9 seconden naar 100 km/u worden gesprint (dat is mede te danken aan de 22 pk en 250 Nm van de EQ Boost milde hybride techniek) en de topsnelheid bedraagt natuurlijk 250 km/u (elektronisch begrensd).

De prijs is nog niet bekend, maar (cliché alert) als je moet vragen wat de Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic kost, kan je hem waarschijnlijk niet betalen. Nou ja, Autointernationaal.nl kan het niet laten een indicatie te geven: 220.000 euro. Waarmee de top limousine op hoge poten nog altijd 15 mille goedkoper is dan het eerder genoemde Bentley Bentayga met V8 motor. De Mercedes-Maybach GLS 600 komt in de tweede helft van 2020 naar Nederland.

Reageren is niet mogelijk.