Roma: de eerste Ferrari voor mensen die bang zijn voor sportauto’s

0

Roma is de naam van een nieuwe, super elegante sportwagen die Ferrari gisteren heeft onthuld. Het is het vijfde en laatste model dat het daglicht zal zien in 2019; een jaar met bijzonder veel nieuws uit Maranello. In Italië staat de Roma vanaf volgende zomer in de showroom. Nederland volgt in het najaar.

Met de ingetogen vormgegeven Roma betreedt Ferrari een segment dat zij tot nu toe links heeft laten liggen: die van de relatief betaalbare en comfortabele sportwagens. “Met deze auto willen wij klanten trekken die op zich graag met een Ferrari willen rijden, maar er eigenlijk een beetje voor terugschrikken”, aldus verkoopdirecteur Enrico Galliera tijdens de presentatie. Autointernationaal.nl verwacht dat de Roma in Nederland ruim 255.000 euro gaat kosten.

Met zijn midscheeps voor geplaatste motor gaat dit model de 8 cilinder versies van de Jaguar F-Type en de Mercedes-AMG GT het vuur aan de schenen leggen. De Roma is 4,656 meter lang en 1,974 meter breed. De hoogte bedraagt 1,301 meter en hij heeft een wielbasis van 2,670 meter. Daarmee zit hij qua formaat tussen de Aston Martin modellen Vantage en DB11 in. Ook kan de Roma worden gezien als concurrent voor de iconische Porsche 911 Turbo, al houdt die laatste natuurlijk wel vast aan zijn achterin geplaatste motor.

Onder de kap van de Roma ligt de nooit teleurstellende en winnende V8 motor van Ferrari die met 3.855 cc en drukvoeding goed is voor een vermogen van 620 pk bij 7.500 toeren en een koppel van 760 Nm bij 3.000 tot 5.750 krukasomwentelingen. Om al die aandrijfkrachten te verwerken, beschikt de Roma over de nieuwe 8-traps DCT automaat met dubbele koppeling die onlangs in de SF90 Stradale debuteerde. Dankzij een volledig nieuw onderstel, dat voor 70 procent uit nieuwe onderdelen bestaat die vooral bijzonder licht zijn, heeft de Roma een indrukwekkende gewicht:vermogen verhouding van 2,37 kg per pk. Het gewicht komt op 1.472 kilo.

Dat er onderhuids de nodige verwantschap met de ietwat softe, uit 2017 stammende Portofino is, zal de pret niet bij sportwagen fans niet drukken. De Roma zit in 3,4 seconden op 100 km/u en heeft een topsnelheid boven de 320 km/u. Bovengenoemd instapmodel Portofino draagt ook een Italiaanse plaatsnaam om het zoete leven aan te duiden, maar wie als Ferrari klant nóg meer stijl wil en even geen functioneel design ten behoeve van maximale prestaties ambieert, wordt nu dus echt op zijn wenken bediend. De Roma is een relatief betaalbare Gran Turismo die onderdeel uitmaakt van het modellenoffensief waarmee de Italianen hun verkopen de komende jaren met meer dan de helft willen opvoeren.

De keuze voor Roma en de term ‘Dolce Vita’ om dit model te positioneren, komt op mij een beetje Lancia-achtig over en is wellicht iets te voor de hand liggend. Maar ja, Ferrari heeft zich dan ook jarenlang op prestaties en innovaties gericht, dus het is voor de fabrikant weer even wennen in het chique segment. Galliera is vanzelfsprekend trots op de modelnaam: “Wie hier in Rome op een terras gaat zitten om in de zon van z’n cappuccino te genieten, denkt onbewust terug aan het zorgeloze en bruisende leven van de jaren ’50 en ’60. Dat gevoel wilden we overbrengen met de Roma”. Het knap gelijnde, relatief compacte model zal de toch al stijgende verkoopaantallen nog verder opvoeren, met name in China waar de sportwagensoep minder heet wordt gegeten dan hij wordt opgediend. En daar zal men geen oubollige associaties hebben met ‘Roma’ en ‘Dolce Vita’.

Voor het design van de Roma heeft Ferrari voor een lijnspel gekozen dat veel soberder en vloeiender is dan de soms wat verwrongen creaties die we recentelijk van het Italiaanse automerk gezien hebben. Er is sprake van een zeer clean koetswerk met fantastische klassieke lijnen en bijna geen luchtinlaten of andere gaten ter bevordering van de neerwaartse druk.

Het front doet enerzijds wat denken aan de speedster modellen Monza SP1 en SP2, maar is anderzijds ook een knipoog naar GT/Berlinetta’s van vroeger. Volgens designbaas Flavio Manzoni is het design van de Roma specifiek geïnspireerd op iconen als de 250 GT Berlinetta Lusso. Daar heeft hij inderdaad wat stijlkenmerken van. Zo leunt ook de Roma neus nadrukkelijk naar voren, richting het wegdek, en wordt de laag liggende, lange motorkap links en rechts geflankeerd door juist wat hogere bolle vormen rond de wielkasten.

Het eenvoudige lijnenspel van het zijaanzicht, dat nergens wordt onderbroken door luchtinlaten of onnodige vouwen, moet van de Roma een klassieke en tijdloze schoonheid maken. Als de klant bijbetaalt, kan hij een ‘Scudetto’ badge op de flanken krijgen, maar Manzoni raad af die optie aan te vinken. Het merklogo zou het lijnenspel namelijk alleen maar onderbreken.

Om dezelfde reden is ook de achterspoiler volledig verzonken in de lage kont partij. Hij zit er wel degelijk, maar je moet goed kijken om hem te kunnen zien omdat hij subtiel onder de achterruit verwerkt is. De achterlichten zijn niet merkkarakteristiek rond, maar bestaan wel uit 4 ogenschijnlijk losse LED elementen. Voor de zeer brede derrière met smalle horizontale lichten lijkt Ferrari overigens inspiratie opgedaan te hebben bij de jongste sportwagens van Aston Martin. De Roma is dus geen retro ontwerp, want daar zijn ze bij Ferrari nadrukkelijk geen fan van. Al met al is er sprake van een bijzonder geslaagd eindresultaat. Voor interne concurrentie met de Portofino, die dankzij zijn inklapbare hardtop niet alleen een cabriolet, maar feitelijk ook een coupé is, is Galliera niet bang. Volgens hem beschikt de Roma over een geheel eigen karakter.

Achter de voorstoelen bevindt zich een piepkleine achterbank. Daarmee is de Roma geen strikte 2-zitter, maar een echte 2+2 sportwagen. Maar hoewel de volledig in het interieurdesign geïntegreerde achterbank er gelikt uitziet, is het zeker geen plek waar volwassenen plaats willen nemen. Maar Ferrari snoert critici bij voorbaat de mond door te stellen dat het best handig kan zijn als er af en toe een kind mee kan. Bovendien wijst Galliera er op dat de omklapbare achterzetels ook dienst kunnen doen als leuke uitbreiding van de bagageruimte. Die heeft sowieso al een goed bruikbaar formaat. Dankzij de ver naar onderen doorgetrokken kofferklep lijkt in/uitladen eenvoudig, maar de vloer is wel erg laag.

In de Roma debuteert een compleet nieuw interieurconcept, dat zowel qua vormgeving als wat bediening betreft afwijkt van wat we tot nu toe van Ferrari gewend zijn. Bestuurder en passagier zitten daarbij in een eigen, U-vormige ‘cockpit’, wat voor een gevoel van geborgenheid moet zorgen. Het fraaie leder en Alcantara dragen ook bij aan de nadrukkelijk luxueuze ambiance.

De zwevende, zeer hoge midden tunnel huisvest het bedieningselement voor de automatische transmissie. De vormgeving daarvan doet denken aan het H patroon van de door velen zo gemiste handgeschakelde transmissies van Ferrari. Daarboven, direct onder handbereik, bevindt zich een verticaal geplaatst scherm dat 8,4 inch groot is en dat dient voor de bediening van een compleet nieuw infomediasysteem. Volgens Ferrari werkt de installatie sneller en intuïtiever dan ooit.

Ook elders in de cockpit van de Roma is digitalisering het sleutelwoord. Zo monteert Ferrari een nieuw stuur met touch knoppen die zogeheten haptische feedback geven. De Manettino draaiknop voor de rij modi is uiteraard ook present. Achter het stuur vinden we een breed digitaal display; eveneens een primeur voor een Ferrari model. Het scherm meet liefst 16 inch en kan behalve de traditionele ‘klokkenopstelling’ (met een in het midden geplaatste toerenteller) bijvoorbeeld ook volledig gebruikt worden voor weergave van de navigatiekaart.

Terwijl voormalig CEO en bestuursvoorzitter Sergio Marchionne de jaarlijkse productie jarenlang beperkt hield tot 7.000 bolides, is onder zijn opvolger John Elkann die rigiditeit losgelaten. Dit jaar zal de verkoop van het inmiddels beursgenoteerde Ferrari wellicht voor het eerst boven 10.000 stuks uitkomen en in 2022 moeten jaarlijks minstens 15.000 sportwagens de fabriek in Maranello verlaten.

Daarvoor is een minder Spartaanse sportwagen als de Roma onontbeerlijk. “Zijn mix van eigenschappen maakt hem perfect geschikt om eerst op het circuit een paar rondjes te doen en daarna door te rijden naar de opera”, aldus Galliera. Zelfs de sleutel is nieuw, en laat zich omschrijven als een fors Ferrari logo dat dankzij zijn felgele kleur nooit lang kwijt zal zijn.

Met de eerder genoemde 620 pk levert de bekende 3,9 liter V8 turbomotor in de Roma zelfs meer vermogen dan in de Portofino en GTC4 Lusso T. Dat is knap, want in tegenstelling tot die modellen is de Roma van een partikel filter voorzien om aan de nieuwste uitstoot normen te kunnen voldoen. Zonder dit component zou de vermogenswinst volgens Ferrari nog groter zijn geweest.

Dat de Roma een paar rondjes op het circuit niet schuwt, betekent dat hij ook wel raad weet met een bochtig traject in de bergen. Om aldaar te kunnen stralen, is de Roma de eerste GT van Ferrari die voorzien is van de laatste editie van het Side Slip Control systeem waarmee het kinderlijk eenvoudig moet zijn om een bepaalde mate van overstuur aan te houden. Deze combinatie van een speels en tegelijkertijd veilig weggedrag past goed bij de Roma, die zoals gezegd klanten moet trekken die bang zijn voor sportauto’s.

Om bovengenoemde doelgroep in de watten te leggen, biedt de Roma een aantal noviteiten op veiligheidsgebied. Zo zijn de kleine koplampen voorzien van tegenligger ontwijkende Matrix LED techniek en staan er diverse assistentiesystemen, waaronder adaptieve cruise controle, op de optielijst. De Roma is dus een belangrijk wapen van Ferrari dat ingezet wordt bij haar modellenoffensief (waar ook de dit jaar geïntroduceerde SF90 Stradale (het nieuwe hybride topmodel) de F8 Tributo (inclusief Spider variant) én de open F12, de GTS, deel van uitmaken) om het merk een breder publiek te bezorgen, maar nog veel belangrijker wordt de voor 2022 aangekondigde eerste SUV. Om duidelijk te maken dat die voor Ferrari wezensvreemde auto wel degelijk een echte Ferrari zal zijn, krijgt de auto de naam Purosangue.

Op de eerste volledig elektrische Ferrari moet tot 2023 worden gewacht. Daarmee heeft het merk een flinke achterstand op Porsche, dat onlangs de emissievrije Taycan presenteerde, maar die autofabrikant wordt niet als een directe concurrent gezien. Met 15.000 verkopen in 2022 zal Ferrari altijd veel exclusiever blijven. Porsche zal dit jaar ruim 250.000 auto’s afleveren.

 

Reageren is niet mogelijk.