Europa zet licht op groen voor accufabriek

0

De Europese Commissie gaat akkoord met een miljardeninvestering in de bouw van een accufabriek. In totaal zijn 7 landen bereid om in de vorm van staatssteun hiervoor hun knip te trekken. De Europese Commissie wil zo een eigen batterij-industrie opbouwen.

De 7 Europese lidstaten, waaronder België, Duitsland en Frankrijk, investeren gezamenlijk 3,2 miljard euro in de bouw van een accufabriek. Hier moeten batterijcellen voor elektrische auto’s gebouwd gaan worden. Eind 2017 gaf de Commissie, samen met belangstellende lidstaten en industriële spelers, het startschot voor een Europese Batterij Alliantie en in mei 2018 werd een strategisch actieplan opgesteld. De Europese Investeringsbank gaf eerder al een lening aan de Zweedse batterijfabrikant Northvolt.

De lidstaten verwachten dat de auto-industrie zelf 5 miljard euro investeert. Europa wil met de financiële injectie tegenwicht bieden aan de Amerikaanse en Aziatische batterijfabrikanten. Voor ‘Brussel’ is dat de reden om goedkeuring te geven voor de staatssteun van de 7 landen. “De productie van accu’s in Europa is van strategisch belang voor onze economie en onze samenleving. Dit biedt namelijk potentieel in termen van schone mobiliteit en energie, werkgelegenheid, duurzaamheid en concurrentievermogen”, stelt Margrethe Vestager, binnen de Europese Commissie verantwoordelijk voor Mededinging en Digitale samenleving.

Maroš Šefčovič, vice voorzitter voor Interinstitutionele Betrekkingen en Prognoses, stelt dat dankzij het de Europese Batterij Alliantie stevige industriële partnerschappen ontstaan. “Dankzij intensieve inspanningen van 7 lidstaten, het bedrijfsleven en de Commissie begint er in Europa het eerste pan-Europese ecosysteem voor accu’s te ontstaan”. Bij het project, dat de ontwikkeling ondersteunt van lithium/ion batterijen, zijn 17 bedrijven direct betrokken. Daarnaast zijn er 70 externe partners. Onder de deelnemende bedrijven bevindt zich slechts één autofabrikant, BMW. Geen enkele van de genoemde ondernemingen komt uit Nederland.

“De verwachting is dat de vraag naar batterijen de komende jaren zeer snel zal toenemen. Voor een toekomstgericht beleid inzake onderzoek, ontwikkeling en innovatie is een cruciale rol weggelegd om Europa en de Europese lidstaten te helpen de kansen aan te grijpen die deze transitie biedt”, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie. Doel is dat onze regio minder afhankelijk wordt van accuproducenten uit Azië.

Centraal in dit project staat zoals gezegd de Europese Batterij Alliantie (EBA). “Batterijen vormen het hart van de industriële revolutie”, aldus Šefčovic. De EBA voorziet dat er in de nabije toekomst 10 tot 20 enorme fabrieken nodig zijn om aan de Europese vraag naar accupakketten te voldoen. Dat zijn er nogal wat, want Tesla heeft (nog) maar 4 fabrieken (waarvan de vierde, die in Duitsland eigenlijk nog gebouwd moet worden).

 

Europa wordt in 2050 klimaatneutraal

Op 11 december wordt tijdens de Europese Commissie de zogeheten Green Deal gepresenteerd. Dat gebeurt onder leiding van voorzitter Ursula van der Leyen en haar rechterhand Frans Timmermans. Die is sinds kort Eurocommissaris voor milieuzaken en heeft grootse plannen om van Europa een klimaatneutraal continent te maken. Automobilisten zullen daar de gevolgen van gaan ondervinden.

In het ambitieuze plan staat dat de emissie-eisen voor personenauto’s verder aangescherpt worden. De Green Deal omvat ook plannen om Europees geld te besteden aan miljoenen laadpalen voor elektrische auto’s. Mogelijk wordt rekeningrijden voor ons hele continent ingevoerd. Daar bestaat met name in Polen, Hongarije en Tsjechië en weerstand tegen. Om alle neuzen binnen Europa dezelfde kant op te krijgen, wil Timmermans deze lidstaten een overgangsfonds van 100 miljard euro in het vooruitzicht stellen. De ambities van de Green Deal zullen de komende 2 jaar worden uitgewerkt in concrete wetsvoorstellen. De lidstaten en het Europese Parlement moeten deze vervolgens goedkeuren.

Links om of rechtsom zal de CO2 uitstoot in Europa in 2050 dus stevig verlaagd zijn. De volgende generatie personenwagens mag überhaupt geen vervuilende stoffen meer uitstoten. Daarnaast moet een groot deel van het vrachtverkeer verplaatst worden naar het spoor en moet de scheepvaart eindelijk gaan betalen voor haar CO2-uitstoot. Luchtvaartmaatschappijen zullen een deel van hun gratis emissierechten verliezen.

 

Reageren is niet mogelijk.