Exclusief: lezers preview Nissan Juke

0

Moed wordt niet altijd beloond, maar in het geval van de eerste generatie Nissan Juke wel. Het design van de ‘Urban SUV’ was gedurfd en controversieel, hetgeen een groot risico betekende. Zou deze Nissan de geschiedenis in gaan als een mislukte creatie à la de Pontiac Aztec of in één adem genoemd gaan worden met de bizarre creaties van SsangYong uit het vorige decennium? Gelukkig voor de Japanse autofabrikant bleek het tegendeel waar te zijn: de Juke werd een groot succes.

Toch bewees de Juke ook dat een opvallende verpakking niet automatisch een opvallend goede allrounder betekent. Er was met name kritiek op het krappe, goedkoop afgewerkte interieur van de Nissan en op de harde, onrustige vering. Gelukkig zijn deze pijnpunten bij de tweede generatie aangepakt. Die is gebaseerd op het nieuwe CMF-B platform dat Nissan samen met alliantiepartner Renault heeft ontwikkeld en dat ook gebruikt wordt als basis voor de jongste Clio en Captur. Dankzij dit onderstel biedt de nieuwe Juke meer ruimte en een plezieriger weggedrag. Ook qua infomedia is de Nissan weer helemaal bij de tijd. Betekent dit dat de Juke weer helemaal meetelt in het SUV B segment? Autointernationaal.nl laat 3 lezers aan het woord.

Paul (48) is een Nissan rijder, maar van een heel ander kaliber: hij heeft namelijk een 370Z op de oprit staan. “Mijn vrouw heeft een eerste generatie Juke. Eigenlijk geeft zij niks om auto’s, maar het design van dat model sprak haar wel aan. Nissan is er goed in geslaagd om de Juke opnieuw uit te vinden. Ik was bang dat de tweede generatie een slap aftreksel van de huidige Qashqai zou worden, maar het tegendeel is waar. De nieuwe Juke ziet er verfrissend uit en onderscheidend uit. Ik ben blij dat Nissan de over 3 lagen verdeelde koplampen behouden heeft. Met de interieurafwerking maakt de nieuwe Juke een grote sprong voorwaarts. Dat hij leverbaar is met Alcantara bekleding is een positieve verrassing. Het nieuwe touch screen is groter en beter afleesbaar. De stoelen zitten comfortabel en de geluidsinstallatie van Bose ziet er sexy uit. De gebruikte interieurmaterialen voelen prettiger aan. Persoonlijk zou ik daarbij opteren voor oranje accenten omdat de Juke daarmee ook van binnen een gedurfde uitstraling heeft. Dat men de telefoon verbinding kan laten maken met het infomedia systeem vindt ik een groot pluspunt, want daardoor kan ik op afstand de bandenspanning checken en alvast de navigatie instructies invoeren. Ik ben ook blij dat Nissan niet alle knoppen heeft afgezworen want als je alles via het aanraakscherm moet bedienen, dan leidt dat af tijdens het rijden. De nieuwe Juke is duidelijk ruimer dan zijn voorganger. Met name de achterpassagiers hebben meer bewegingsvrijheid. Doordat ook de interieurbreedte is gegroeid, is er nu een volwaardige centrale zitplaats op de achterbank. Ook de kofferbak is er flink op vooruit gegaan. Naast een grotere capaciteit biedt die ook een praktischere vorm. Wel vind ik het jammer dat de nieuwe Juke vooralsnog alleen in 1,0 liter 3 cilinder uitvoering leverbaar is. Mijn voorkeur gaat uit naar de 1,3 liter 4 cilinder versie. Al zou een stekker hybride variant nog beter zijn omdat de elektrische actieradius meer dan toereikend is voor de afstand die mijn vrouw van en naar haar werk aflegt”.

Een andere sportwagenrijder is Ken (54), die eigenaar is van een Audi TT. “Ik vond de eerste generatie Juke niet mooi. Met zijn hoog geplaatste, ronde lampen zag hij er uit als een kikker. Ik ben daarom blij dat het design bij de nieuwe editie iets is afgezwakt, al vind ik de Juke nog steeds geen styling hoogtepunt zoals de Range Rover Evoque. De 19 inch wielen van de Nissan kunnen mij wel bekoren. Die geven de Juke een krachtige uitstraling. Ook de rode carrosseriekleur is markant, maar ik zie dat er nu al haar dunne krassen op het plastic zitten waarmee het koetswerk is afgewerkt. Over de kwaliteit van de interieurmaterialen heb ik geen klachten. De cabine oogt fraai en de volkomen zwarte afwerking bevalt mij wel. Maar ik ben geen fan van de gaten in de hoofdsteunen en van de rits in de stoelbekleding. Voor de bestuurder is er voldoende ruimte, maar de bijrijder kan ruzie krijgen met de middenconsole. Achterin is de ruimte voor volwassenen nog steeds behelpen, maar kinderen zal je niet horen klagen denk ik. De kofferbak is (ook) prima. Het formaat is goed en het is handig dat de laadvloer verstelbaar is. Mocht ik de nieuwe Juke kopen, dan zou ik wachten op de stekker hybride versie. Die stoot veel minder CO2 uit”.

Tot slot wordt een huidige Nissan Juke rijder aan het woord gelaten: Mike (61). “De tweede generatie is nog steeds zeer goed herkenbaar als een Juke. Het design is weliswaar iets afgezwakt, maar nog steeds heeft deze Nissan heel veel uitstraling, met name als het dak in een contrasterende kleur is uitgevoerd. Bij mijn oude Juke voelt en oogt het plastic goedkoop, maar de kwaliteitsbeleving in het nieuwe model is veel beter dankzij de Alcantara en lederen bekleding. Dat de stiksels een afwijkende kleur hebben, geven hem extra cachet. De zetels zijn haast sportstoelen. Zij bieden goede steun en in vind het handig dat er in de hoofdsteunen speakers zitten. De geluidskwaliteit van de Bose installatie is sowieso excellent. Achterin is de Juke minder claustrofobisch. Dat komt niet alleen door het grotere ruimteaanbod, maar ook doordat de raamlijn lager is. Ik ben helemaal weg van het infomediasysteem dat Apple CarPlay en DAB radio biedt. Ook kan je het navigatiesysteem ‘via de lucht’ een update geven. Het touch screen is groot en goed afleesbaar. Ook het digitale instrumentarium vind ik een verbetering”.

 

Reageren is niet mogelijk.