Dacia presenteert de Duster TCe 100 Bi-Fuel

0

Op het Autosalon van Brussel presenteert Dacia haar nieuwe Eco-G motor: een 3 cilinder 1,0 liter blok dat zowel benzine als LPG lust.

De zogeheten bi-fuel krachtbron levert 100 pk en 170 Nm koppel. De motor zal de huidige, soortgelijke 0,9 liter en de 4-pits 1.6 in het Dacia gamma vervangen. De nieuwe Eco-G motor komt ook beschikbaar voor de Renault modellen Clio en Captur.

Indien er wordt vertrokken met zowel een volle benzine als LPG tank, dan kan er meer dan 1.000 km worden gereden voordat er weer getankt hoeft te worden. De nieuwe motor komt naast de hier getoonde Duster ook beschikbaar voor de andere Dacia modellen, met uitzondering van de Dokker bestelwagen. De LPG tank bevindt zich op de plek van het reservewiel, waardoor er even veel bagageruimte beschikbaar is als in de modellen met louter een benzinetank.

Dacia claimt dat de nieuwe bi-fuel motor “betere prestaties levert tegen een lager brandstofverbruik ten opzichte van vergelijkbare benzine units”. De importeur kan ook nog niet melden wanner de bi-fuel versie in de showrooms arriveert. De hier getoonde Duster TCe 100 Bi-Fuel in Nederland gaat kosten, is nog niet bekend, maar vermoedelijk zal de prijs identiek zijn aan die van de in de tweede alinea genoemde 1,6 liter uitvoering. Dat betekent een tarief van 17.980 euro voor de Essential uitvoering, 19.380 euro voor de Comfort versie en 20.880 euro voor het Prestige topmodel.

Reageren is niet mogelijk.