Citroën introduceert in juni een auto die je al vanaf 16 jaar mag rijden zónder een B rijbewijs. Het betreft de nieuwe Ami: een volledig elektrische auto die in Frankrijk slechts 7.000 euro gaat kosten, of 6.000 euro na aftrek van de milieubonus. Via een maandabonnement betaal je daar zelfs maar 19,99 euro!
De nieuwe Ami is een elektrische 2-zitter die Citroën vooral voor gebruik in de stad heeft ontwikkeld. Hij wordt medio 2021 op de Nederlandse markt verwacht mits de wetgeving rondom het voertuigconcept dat toelaat. Voor de genoemde abonnementskosten van 19,99 euro per maand met echter wel een aanbetaling van 2.644 euro (inclusief de milieubonus van 900 euro) gedaan worden. De looptijd van het huurcontract bedraagt dan 48 maanden. Carsharing is mogelijk vanaf 0,26 eurocent per minuut.
Citroën gaat met de nieuwe Ami de strijd aan met brommobielen. Het kekke karretje is de productieversie van de conceptstudie Ami One die de Franse autobouwer vorig jaar presenteerde. Citroën heeft geen plannen voor een directe opvolger van de C1, maar denkt met dit model ‘beginnende automobilisten’ als klanten aan zich te kunnen binden. De definitieve versie wijkt nauwelijks van die opvallend gestileerde, hoekige stadsrakker af, al maakt de grijze kleurstelling hem wel wat minder leuk dan het rode origineel.
Toch zijn alle details waarmee Citroën vorig jaar opzien baarde in het productiemodel doorgevoerd. Wel wijkt de maatvoering iets af. De definitieve uitvoering van de nieuwe Ami is 2,41 meter lang en 1,39 meter breed. De hoogte bedraagt 1,52 meter. Het studiemodel was even breed als hoog. De 2 in tegengestelde richting scharnierende deuren zijn gebleven (waardoor instappen relatief gemakkelijk is), net als de symmetrische carrosseriedelen, waaronder de bumpers. Citroën kan hierdoor de productiekosten laag houden. Een achterklep ontbreekt: de bagageruimte bereik je via de uitsparing tussen de stoelen.
Het interieur is simpel zonder een overdreven goedkope indruk te maken. De cabinepanelen zijn kleurrijk en vrolijk vormgegeven. De kunststoffen zijramen schuif je handmatig omlaag en omhoog. Zij doen qua ontwerp denken aan de klapraampjes van de wereldberoemde Citroën 2CV. Opbergmogelijkheden biedt de Ami in de vorm van elastieken. Een instrumentarium ontbreekt. Het is de bedoeling dat de bestuurder zijn of haar telefoon achter het stuur plaatst en vervolgens een speciale app activeert.
Mede dankzij de compacte maatvoering is de draaicirkel van de Ami slechts 7,2 meter. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u. Volgens Citroën moet men op een volle batterij circa 70 kilometer ver kunnen komen. Het accupakket heeft een capaciteit van 5,5 kWh. De in de bodem van de Ami geplaatste batterij kan via een regulier stopcontact in 3 uur tijd worden opgeladen. De Citroën gaat concurreren met de Renault Twizy. Die heeft een nog kleinere draaicirkel, maar biedt geen volledig gesloten carrosserie. Een nadeel van de Twizy is ook dat de passagier achter de bestuurder moet zitten.