Waarom General Motors ook een beurslieveling wil worden

0

General Motors kijkt met frustratie en jaloezie naar de beurswaarde ontwikkeling van Tesla. Inmiddels is deze fabrikant van elektrische auto’s 2,5 keer zoveel waard als het concern uit Detroit. En dat terwijl General Motors allesbehalve stil zit als het gaat om de ontwikkeling van emissievrije voertuigen. En bovendien enorme bedragen investeert van techniek waarmee voertuigen autonoom kunnen rijden.

De CEO van General Motors, Mary Barra, was gastvrouw van een conferentie voor investeerders in New York. Doel van deze bijeenkomst was om potentiële aandeelhouders er van te overtuigen dat zij leiding geeft aan een bloeiend bedrijf dat enorm veel technologische knowhow in huis heeft en voorop loopt bij de ontwikkeling van de volgende generatie elektrische en/of autonoom rijdende personenwagens. “Wij denken dat wij een aantrekkelijke belegging zijn voor investeerders”.

Barra (foto) zegt al jaren bezig te zijn met het omvormen van General Motors tot een toekomst bestendig “zero emissions” en “zero accidents” bedrijf. Maar in de aandelenkoers zie je haar inspanningen niet terug. General Motors is op de beurs nog even veel (of weinig) waard als in 2010. Beleggers ‘geven’ 49 miljard dollar voor de toko van Barra, terwijl zij Tesla waarderen op 130 miljard dollar. Zij krijgt bijval van Chris Susanin, portfoliomanager bij Levin Easterly Partners, die wel in General Motors belegd, maar niet in het bedrijf van Elon Musk. “GM zou rond de 150 miljard dollar moeten doen en niet Tesla”.

General Motors verdient momenteel zijn meeste geld met de verkoop van dorstige pick-ups en SUV modellen in de Verenigde Staten. De Chinese markt was jarenlang goed voor een constante winst van rond de 2 miljard dollar, maar die inkomstenbron staat nu onder druk door een afkoeling van de economie aldaar, de sterk gestegen kosten die het autoconcern moet maken voor de elektrificatie van haar gamma en door de marktverstoring die nu veroorzaakt wordt door het corona virus. Maar ook als er in China in de toekomst minder geld verdiend wordt door General Motors, blijft dit land een solide bijdrage leveren aan de kasstroom. Bovendien speelt de Chinese markt een sleutelrol bij de ontwikkeling van elektrische auto’s die mondiaal verkocht kunnen worden. General Motors ziet ook verdere groeimogelijkheden voor het Cadillac merk in China.

De uitdaging waar Barra nu voor staat is investeerders en beleggers overtuigen dat General Motors een sprong kan maken van de huidige, winstgevende verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor naar een (onzekere) elektrische toekomst. De topvrouw zegt dat GM hiertoe de komende 5 jaar meer zal investeren in de ontwikkeling van emissievrije personenwagens dan in benzinemodellen, ondanks dat de verwachting is dat de komende 10 à 15 jaar op de Amerikaanse thuismarkt het meeste geld verdiend zal worden met de laatste categorie auto’s.

Sommige analisten stellen voor dat General Motors haar tafelzilver moet verkopen, namelijk de Cruise divisie die zich bezighoudt met autonoom rijdende voertuigen. Barra laat weten dat zij dit evenwel niet van plan is, ondanks dat de benodigde investeringen (800 miljoen dollar per jaar) in dit bedrijfsonderdeel hoog blijven. De topvrouw wil de kip met de gouden eieren niet slachten want de waarde van de markt voor zelf rijdende voertuigen is begroot op 8 biljard dollar.

Op de conferentie richt Barra zich niet alleen tot investeerders en beleggers maar ook op potentiële nieuwe werknemers. General Motors concurreert mondiaal met Tesla en andere autofabrikanten bij de werving van getalenteerde technici en software ontwikkelaars. Dus niet alleen in Detroit, maar ook in Ontario en Israël waar GM centra op het gebied van R&D heeft. General Motors is van plan om in de komende 3 jaar haar Supercruise systeem voor deels autonoom rijden te introduceren op 22 modellen.

Barra laat weten niet bang te zijn dat Tesla’s elektrische pick-up zal leiden tot een winstdaling bij General Motors. “Wij begrijpen de pick-up markt. Ook zijn wij van plan om op de productiekosten te gaan besparen door het aantal onderdelen dat in onze fabrieken gebruikt wordt met 25 procent te verminderen. Barra zei ook dat General Motors al in 2040 op een duurzame manier in haar elektriciteitsbehoefte wil voorzien, 10 jaar eerder dan aanvankelijk was beloofd.

General Motors maakt in december bekend samen met het Zuid Koreaanse LG Chem 2,3 miljard dollar te zullen investeren in een gezamenlijke fabriek voor batterijcellen die bestemd zijn voor auto’s. De productiefaciliteit, die in Ohio zal worden gebouwd, wordt één van de grootste in zijn soort. De merkchef van General Motors’ prestigelabel Cadillac zei in dezelfde maand dat de meeste, en misschien wel alle modellen van de luxe fabrikant in 2030 elektrisch zullen zijn. Vorige week trok Barra haar knip om 2,2 miljard euro te investeren in de Detroit Hamtramck fabriek met als doel daar emissievrije pick-ups en SUV modellen te gaan produceren.

Al die mooie beloften laten beleggers tot nu toe koud. Komt dat doordat Barra investeerders minder weet aan te spreken dan Elon Musk? Het is psychologie van de koude grond, maar met haar bril, coltrui en vest zou je denken dat zij geen last heeft van een alles overschaduwend ego zoals de haar vervende Carlos Ghosn. En dat betekent dat talent bij General Motors goed zou moeten kunnen gedijen. Of werkt de lancering van de nieuwe Cadillac Escalade, waarvan je bij dit artikel een serie foto’s ziet, eerder contraproductief? Met deze luxe SUV werden in het verleden grote winsten behaald. Maar dat, zo is de waarschuwing, is geen garantie voor de toekomst.

Reageren is niet mogelijk.