Marktdebuut Citroën Ami-One komt op een ongelukkig moment.

0

Citroën presenteerde vorige maand de Ami-One: een elektrische stadsauto voor 2 personen die een soort kruising is tussen een Brommobiel en een e-scooter. In Frankrijk zijn de orderboeken inmiddels geopend: daar betaalt men, na aftrek van de overheidssubsidie, 6.000 euro voor het vehikel.

Deze week is bekend geworden dat een andere fabrikant van een 2-deurs elektrische stadsauto op omvallen staat: e-Go Mobile. Er is inmiddels uitstel van betaling aangevraagd en dat verzoek zou door de rechtbank zijn toegekend. Dat e-Go Mobile in zwaar is beland, komt niet door de corona crisis. Al voor de uitbraak van dit virus werd het bedrijf er mee geconfronteerd dat er voor de stadsauto Life veel minder belangstelling is dan verwacht: in plaats van de gepland 1.000 orders kwamen er slechts 540 bestellingen binnen voor dit elektrisch wagentje.

Dat is geen verrassing. Op zich leek de e.Go Life wel te deugen, maar deze auto is ten onder gegaan aan een klassiek en structureel probleem: mensen kopen geen 2-deurs modellen meer, tenminste niet als het geen sportwagen is. Het verklaart ook waarom Daimler nooit een stuiver heeft verdiend aan haar Smart Fortwo. De consument wil een volwaardige auto en daar horen vandaag de dag 4 deuren bij. Punt. In Japan, waar de zogeheten kei-car een vaste speler is op de automarkt, weten fabrikanten dat maar al te goed. Daar is bij dit type personenwagens niet bezuinigd op het aantal portieren, waardoor zij net zo praktisch zijn als een Honda Jazz of Toyota Yaris. Met als resultaat dat kei-cars een vast, razend populair en gewaardeerd lid zijn geworden van de Japanse autofamilie.

Vanuit deze optiek doet de Ami One de wenkbrauwen fronsen. Wat moet Citroën in vredesnaam met een 2-deurs model? Historisch gezien hebben die vaker wel dan niet tot flops geleid. Het begon met de Bijou van de Engelse Citroën fabriek uit 1961 op basis van de Deux Chevaux (zie foto onder). Zelden heeft de automarkt een grotere zeperd gekend. Vanaf de jaren ’70 lanceerde Citroën opnieuw een aantal achterportierloze modellen: de LN, de AX, de Saxo en de C2. Van dit kwartet was alleen de AX succesvol, al kwam dat niet in de laatste plaats doordat dit model (net als de Saxo) ook in 5-deurs uitvoering leverbaar was. De LN en de C2, die deze optie niet boden, waren flops.

Maar dat hindert Citroën niet om nu de Ami One te lanceren. Toegegeven, het is een heel andere auto. Niet alleen vanwege het type aandrijving, maar ook omdat de prijsstelling veel lager is. Maar van een revolutie qua prijs:prestatie verhouding kan je niet spreken. De Nederlandse importeur is nog aan het wikken en wegen of zij de Ami One zal toevoegen aan het gamma van Citroën, maar als dat gebeurt, dan zal hij (zonder overheidssubsidie) circa 7.500 euro gaan kosten. Je krijgt dan een vehikel dat maximaal 45 km/u snel is. Ter vergelijking: de Skoda Citigo E iV is ongeveer 3 keer zo duur (23.290 euro), maar ook ongeveer 3 keer zo snel (130 km/u). Van een woest aantrekkelijke prijs:prestatie verhouding is bij de Ami One dus geen sprake. Ook niet als je kijkt naar de actieradius: die bedraagt 70 kilometer oftewel factor 3,5 kleiner dan die van de genoemde Skoda.

Dat Citroën de topsnelheid van de Ami One begrensd heeft op 45 km/u is een bewuste keuze. Daardoor mag er in Frankrijk ook zonder rijbewijs in dit voertuig worden gereden. Zelfs als je nog maar 14 jaar oud bent (in andere Europese landen ligt de grens bij 16 jaar). Citroën denkt hiermee een veel bredere doelgroep aan te kunnen spreken, namelijk jongeren zonder rijbewijs. En een groter koperspubliek betekent een rooskleuriger toekomstperspectief.

Maar wacht eens even: wilde Citroën niet minder afhankelijk worden van de Europese automarkt. Nu verkoopt het Franse merk 30 procent van haar voertuigen elders in de wereld, maar dat percentage dient binnen 2 jaar worden verdubbeld. Op de Chinese automarkt heeft Citroën inmiddels haar tanden stukgebeten, dus daar hoeft geen heil van verwacht te worden. Maar de nieuwe CEO van het Franse merk, Vincent Cobée (zie onderstaande foto), denkt wel in India te kunnen gaan scoren. “Dat is een heel grote markt”.

Bovenstaande analyse van Cobée klopt, maar op die hele grote markt worden maar heel weinig achterportierloze auto’s verkocht. Wat wel scoort, zijn 5-deurs volwaardige gezinswagens zoals de Maruti Suzuki Alto en de Renault Kwid. Anders gezegd: Citroën heeft dus een nieuwe auto ontwikkeld die volkomen nutteloos is bij het realiseren van haar mondiale verkoopbasis. Dat wijst niet op een doortimmerd bedrijfsbeleid. Maar Citroën wil met de Ami One helemaal niet de automarkt in India opschudden, maar die in Europa. Het zou dé nieuwe mobiliteitsoplossing zijn voor jonge stadsbewoners die vanwege diverse nadelen (hoge onderhoudskosten, parkeerproblematiek, aantasting van de luchtkwaliteit) afzien van de aanschaf van een eigen auto. De Ami One moet de belangstelling weer aanwakkeren. Citroën denkt dat dit dus kan lukken met een trendy voertuig dat op een baanbrekende manier aan de man gebracht gaat worden, namelijk via internet of via Franse equivalenten van de Mediamarkt. Cobée denkt dat er ook in Nederlandse steden als Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht belangstelling zal zijn voor de Ami One. Zou kunnen, maar vanwege de beperkte actieradius van 70 kilometer zit even op en neer naar een andere stad er niet in. Daarnaast is het niet de vraag óf het gaat vervelen dat je niet sneller kan rijden dan 45 km/u (en veel wegen dus verboden terrein zijn), maar wanneer. De neiging zal al snel ontstaan om de Ami One links te laten liggen en om, zodra het rijbewijs op zak is, alsnog een volwaardige auto aan te schaffen. Desnoods tweedehands (voor 7.500 euro).

Cobée erkent dat de onderbouwing van zijn verhaal dat de Ami One ideaal is voor jongeren niet ijzersterk is, maar stelt dat ook oudere autoconsumenten tot de doelgroep behoren. Hmm, een seniorenvehikel dus. Tja, als er één effectieve manier is om een auto een Melaats imago te bezorgen bij een jeugdig publiek, dan is het wel de status van een AOW voertuig, bestemd voor mensen die het allemaal niet meer kunnen overzien als het tempo tot boven de 45 km/u wordt opgevoerd. Autointernationaal.nl is trouwens benieuwd hoe de Ami One scoort in de eerste de beste crashtest van Euro NCAP. Veel botssterren zitten er niet in, want Cobée geeft toe dat er bij de nieuwe Citroën bezuinigd is op de veiligheidsuitrusting. En dan zijn de rapen natuurlijk gaar.

De kans is dus groot dat Citroën de plank finaal mis slaat met deze Ami One. Maar goed, zodra zij van die kater hersteld is, zou zij alsnog met een hip alternatief voor de Dacia Spring Electric kunnen komen (zie foto onder). Die is weliswaar flink duurder dan de Ami One, maar een échte auto waar niet bezuinigd is op de praktische eigenschappen en met een actieradius die 3 keer zo groot is. En dat voor een prijs die slechts factor 2 hoger is dan die van de Citroën. Eveneens inclusief bont oranje carrosseriedecoratie. Daarmee, beste Cobée, ben je pas écht disruptief bezig op de automarkt.

Reageren is niet mogelijk.