Nieuwe Peugeot 208 ‘GTI’ wordt elektrisch

0

De nieuwe Peugeot 208 staat mooi op de kaart, zeker na het winnen van de ‘Auto van het Jaar 2020’ verkiezing. Maar het gamma is natuurlijk niet compleet zonder een performance versie. De GT-Line en GT uitvoeringen ziet er sportief uit, maar met 130 respectievelijk 136 pk hebben zij toch een fors ‘schaap in wolfskleren’ gehalte. Peugeot merkchef merkchef Jean-Philippe Imparato wil daar op korte termijn verandering in brengen.

In de steigers staat namelijk een zogeheten Peugeot Sport versie van de 208. Die zal, net als de reeds aangekondigde 360 pk sterke stekker hybride uitvoering van de 508, een vorm van elektrische aandrijving krijgen. Maar anders dan dit grote Peugeot model (en de R uitvoering van de volgende generatie 308) ontbreekt bij de 208 versie een verbrandingsmotor. Een ander verschil is dat de 508 Peugeot Sport vierwielaandrijving heeft. Bij de 208 versie worden alleen de voorwielen aangedreven.

De e-208 heeft een 136 pk sterke elektromotor onder de kap. De verwachting is dat die bij de Peugeot Sport versie zal worden vervangen door een exemplaar van 170 pk. Die verbruikt logischerwijs meer stroom, maar een groter accupakket is niet mogelijk. De 50 kWh batterijen set van de e-208 vult namelijk alle beschikbare ruimte tussen de wielen bij het CMP onderstel waarop de compacte Peugeot gebaseerd is.

Voor fans van de klassieke Peugeot GTI modellen zal 170 pk voor de nieuwe 208 wellicht enigszins teleurstellend zijn. Daarom wil Imparato deze lettercombinatie niet gebruiken voor de elektrische nieuweling. In plaats hiervan krijgt hij ‘Peugeot Sport’ opgespeld. Het zijn andere tijden en auto’s met dikke verbrandingsmotoren gaan langzaam maar zeker tot het verleden behoren. Imparato voorziet wel een mooie toekomst voor modellen die voldoen aan de omschrijving ‘high performance, low emissions’.

Eind dit jaar wordt de knoop doorgehakt of de elektrische 208 Peugeot Sport groen licht krijgt. Als dat het geval is, dan kan de verkoop medio 2022 van start gaan. Aangezien de e-208 in GT tenue reeds 39.050 euro kost, gaat de Peugeot Sport versie voor B segment begrippen geen goedkope hete hatchback worden. Reken op minimaal 45 mille. Maar dan krijg je een hippe elektrische Fransoos die in 6,7 seconden naar 100 km/u kan accelereren.

Dat is 0,1 tel sneller dan de oude 208 GTI met 1.6 THP motor nodig had en die 139 gram CO2/km uitstootte. Ja, het zijn andere tijden. Om het nieuwe tijdperk te illustreren, zal de 208 Peugeot Sport voorzien worden van een zogeheten Kryptonite achterzijde in een gifgroene kleur zoals op de hier getoonde computertekening.

Reageren is niet mogelijk.