Nieuwstelex: Honda komt met de ZR-V

0

+++ In China krabbelt de AUTOVERKOOP voorzichtig weer op. De industrietak is daarom ook hoopvol gestemd over Europa. De productie wordt in diverse fabrieken hergestart en nu in diverse landen de covid-19-maatregelen versoepeld worden, kan de consument weer een gang naar de showroom maken. Autoproducenten verwachten met name in noordelijk Europa een spoedig herstel. Het segment met de beste papieren om van de normalisering van de markt te kunnen profiteren, is die voor compacte SUV modellen. Het gaat daarbij om auto’s als de Volkswagen T-Roc, Renault Captur en Peugeot 2008. Vorig jaar was dit marktsegment goed voor 2 miljoen verkopen en analisten denken dat de teller in 2025 op 2,7 miljoen stuks zal eindigen. De introductie van mild hybride techniek (waarmee de nieuwe Ford Puma de segmentprimeur had) moet de gebruikskosten van dit soort auto’s sympathiek houden. +++

+++ DACIA gaat de volgende generatie Sandero en Logan ook leveren in hybride uitvoering. Hiervoor zal gebruik worden gemaakt van het E-Tech systeem van moederbedrijf Renault. Die gaat de hybride techniek monteren in de Clio. Die deelt zijn CMF-B onderstel met de nieuwe Dacia modellen. Het E-Tech systeem combineert een 1,6 liter blok van 91 pk aan 2 elektromotoren die worden aangedreven door een batterij met een capaciteit van 1,2 kWh. Deze aandrijflijn zal echter pas in 2023 beschikbaar komen voor de Sandero en de Logan, als de Euro 7 emissienormen van kracht worden. De reguliere versies debuteren in 2021. Het betreft de 1.0 TCe en de 1.5 Blue dCi. Het nieuwe CMF-B platform betekent dat de volgende generatie Sandero en Logan leverbaar wordt met tal van rij assistentie systemen. Ook zal de comfortuitrusting worden opgewaardeerd. Overigens is het niet zeker dat er een opvolger komt voor de MCV stationwagen uitvoering van de Logan. In de wandelgangen valt te vernemen dat Dacia ervoor gekozen heeft om dit model, evenals de Lodgy, te vervangen door een enkel voertuig (met de interne code RJI). +++

+++ Het is DRUKKER geworden op de Nederlandse wegen nu meer mensen weer op de werkplek aan de slag zijn. Dat zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Vorige week zat het wegverkeer op ongeveer twee derde van de normale intensiteit. Wel geeft Rijkswaterstaat aan dat er behoudens incidenten nog altijd overal doorgereden kan worden. “Vooral tijdens de ochtend en middag spits zagen we de afgelopen dagen weer meer verkeer op de snelwegen, maar het verkeer kan gewoon doorrijden. Als er al een file ontstaat, dan komt dat bijvoorbeeld door een ongeluk of pechgeval”, aldus een woordvoerder. Vorige week lag de zogeheten intensiteit 31 procent hoger. In de werkweek tot en met 27 maart was het op sommige snelwegen 50 tot 60 procent rustiger dan normaal. Deze percentages komen overeen met de hoeveelheid mensen dat vanuit huis werkt. Uit een onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat 56 procent van de ondervraagden sinds het begin van de corona uitbraak niet naar kantoor gaat. Dat was vorige week voor 38 procent van de respondenten nog steeds het geval. Inmiddels zij veel mensen met een zogeheten contactberoep weer aan het werk, zoals kappers, maar ook nagelstilisten en schoonheidsspecialisten. Uit het onderzoek van De Hond blijkt dat een deel van de Nederlandse bevolking niet alleen nu, maar ook in de toekomst thuis vaker thuis gaat werken. Uit hetzelfde onderzoek trekt opdrachtgever RAI Vereniging ook de conclusie dat er een groeiende behoefte ontstaat aan meer individueel vervoer zoals de auto en de (motor)fiets. 26 procent van de respondenten geeft aan ook in de toekomst vaker te thuis te zullen werken. Omdat een deel van deze respondenten normaliter met de auto naar kantoor gaat, zal dat in potentie een positieve uitwerking hebben op onder meer de filedruk. Uit het onderzoek blijkt dat als de groep die aangeeft vaker thuis te willen blijven werken dat in de toekomst 2 dagen per week doet, er 10 procent minder verkeer op de Nederlandse wegen te vinden is. RAI Vereniging concludeert dat dit in het gunstigste geval een besparing van ruim 0,4 megaton CO2 per jaar kan opleveren (0,4 miljoen ton). Niet alleen voorziet het onderzoek een verschuiving naar waar wij ons werk uitvoeren, ook de wijze waarop we naar kantoor toe gaan, kan veranderen. Zo geeft 20 procent van de huidige gebruikers van het openbaar vervoer aan bij verdere versoepeling van de lockdown maatregelen hier geen gebruik meer van te willen maken. 68 procent van deze groep verkiest de auto als nieuw vervoersmiddel, terwijl 18 procent de voorkeur geeft aan de fiets. 1 procent kiest in de nabije toekomst voor de motorfiets. Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, vindt de verschuiving naar de auto echter onwenselijk: “We moeten voorkomen dat het openbaar vervoer straks massaal de rug toe zal worden gekeerd, want dan zullen wij alsnog met z’n allen in de file blijven staan”. Om de overstap van deze groep werknemers naar de auto te ontmoedigen, benadrukt Van Eick het standpunt van RAI Vereniging met betrekking tot het rekeningrijden. Daarin wordt gepleit voor een systeem waarbij betaald wordt naar gebruik en niet naar bezit. Ook moet er volgens de RAI Vereniging geïnvesteerd worden in de knelpunten van de infrastructuur en moet er extra aandacht komen voor mensen die per fiets, scooter of motorfiets reizen. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) wil van de Italiaanse overheid een krediet garantie van 6,3 miljard euro. Als de Italiaanse staat hiervoor groen licht geeft, is dit de grootste steunvorm die in Europa is afgegeven vanwege de corona crisis. De Italiaans / Amerikaanse autofabrikant, waarvan het hoofdkantoor statutair gevestigd is in Nederland, is in gesprek met de Italiaanse bank Intesa Sanpaolo voor de miljardenlening, waarvoor Rome 3 jaar lang garant moet staan. Vakbonden laten weten dat de steun alleen bedoeld is voor bedrijfsactiviteiten in Italië. Een deel van de lening heeft FCA nodig om toeleveranciers te kunnen betalen. Daarnaast is 5 miljard euro nodig voor een groot investeringsprogramma. FCA staat op dit vlak voor een enorme verplichting omdat de Italiaans / Amerikaanse autobouwer een grote achterstand heeft bij de transitie naar elektrisch rijden. Het bedrijf hangt daardoor enorme boetes vanuit Brussel boven het hoofd. Met het huidige modellenaanbod worden de strengere uitstoot normen namelijk niet gehaald. FCA is de grootste speler in de Italiaanse auto-industrie die goed is voor 8 % van het BBP van het land. De fabrikant staat op het punt te fuseren met PSA. Maar voordat de krachtendeling een feit is, naar verwachting ergens halverwege 2021, wil FCA nog 5,5 miljard euro aan dividend uitkeren. De vraag is of de Italiaanse regering die uitbetaling toestaat als zij garant moet staan voor de lening. Omdat de nood bij FCA erg hoog is, besloot topman Mike Manley eind maar zijn salaris 3 maanden lang te halveren. De CEO staat op de loonlijst voor 12,6 miljoen euro per jaar. FCA maakt naast auto’s onder de eigen merken uit de bedrijfsnaam ook voertuigen met de labels Alfa Romeo, Dodge, Jeep, Lancia, Maserati en Ram. +++

+++ FORD legt op dit moment de laatste hand aan haar elektrische Mustang Mach-E die eind dit jaar op de markt verschijnt. Nu blijkt dat de cross-over in bepaalde situaties 30 % sneller kan opladen dan aanvankelijk werd gedacht. Bij de introductie van de Mustang Mach-E zei Ford dat dit bij de uitvoering met het grootste accupakket en achterwielaandrijving tot 150 kW kan. Dat zou volgens de fabrikant betekenen dat er 75 kilometer (47 mijl) per 10 minuten wordt bijgeladen. Maar bij een recente test bleek dat de Mustang Mach-E deze klus veel sneller te kunnen klaren. Toen realiseerde de elektrische Ford namelijk 98 kilometer (61 mijl) per 10 minuten naar binnen; een verbetering van 14 mijl (23 kilometer) oftewel 30 % ten opzichte van de eerder gecommuniceerde waarden. Dit zou betekenen dat het laadvermogen niet 150 kW bedraagt, maar 195 kW. Ook de vierwiel aangedreven versie van de Mustang Mach-E blijkt overigens sneller te kunnen opladen. In plaats van 47 mijl (75 kilometer) ’tankt’ die auto in 10 minuten tijd 52 mijl (84 kilometer). Ford geeft aan dat het om een specifiek Amerikaanse testsituatie gaat. Daardoor is het natuurlijk de vraag of de Mustang Mach-E in Nederland dezelfde prestatie kan leveren bij bijvoorbeeld de laadstations van Fastned. +++

+++ HONDA gaat haar ‘R-V’ subgamma uitbreiden. Wij kennen bij deze modellijn de CR-V en HR-V, maar elders verkoopt het Japanse bedrijf ook de BR-V. En vroeger was er het MPV model FR-V. Binnenkort kunnen wij echter gezinsuitbreiding verwachten. Honda heeft namelijk de naam ZR-V laten registreren. Die zal vermoedelijk gebruikt gaan worden voor een SUV die kleiner is dan de HR-V. Een B segment model dus à la Toyota Yaris Cross. De letter ‘Z’ zou betrekking kunnen hebben op ‘Zero emission’, maar dat is niet zeker omdat Honda net als Nissan haar buik vol heeft van haar Europese activiteiten die financieel een blok aan het been zijn. De Japanners willen zich concentreren op de regio Azië-Pacific, een economische zone waar de autoverkopen nog een aanzienlijk groeipotentieel hebben. De ZR-V wordt verwacht in 2022. +++

+++ HYUNDAI en Samsung gaan samen Solid State accupakketten ontwikkelen en produceren. Met deze nieuwe generatie batterijen kan het rij bereik van elektrische auto’s met honderden kilometers verhoogd worden. Momenteel scoort bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric reeds prima als het gaat om de actieradius (ruim 400 kilometer dankzij een 64 kWh accupakket), maar de ontwikkelingen staan niet stil. Veel fabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van Solid State accu’s. Die zijn veiliger en bieden een hogere opslagcapaciteit, met als gevolg een gunstigere prijs:actieradius verhouding. Om dit batterijtype op grote schaal te kunnen produceren, is er nog veel ontwikkelingswerk te verrichten. Deskundigen zeggen dat een marktintroductie voor 2025 er niet in zit. Om de Solid State boos niet te missen, hebben Hyundai en Samsung besloten om op accugebied te gaan samenwerken. Er is al een prototype ontwikkeld dat goed is voor een rij bereik van 800 kilometer en een levensduur van 1.000 laadcycli. +++

+++ LADA zal in 2021 een nieuw model introduceren. Daarvoor zal op grote schaal gebruik worden gemaakt van Renault / Dacia techniek. Het betreft de opvolger van de Granta; een model dat op de grens van het B en C segment zit. Het ligt daarom voor de hand dat Lada hiervoor een beroep zal doen op de techniek van de volgende generatie Dacia Sandero en Logan, die eveneens volgend jaar op de markt verschijnt. Met het nieuwe model wil Renault, het moederconcern van Lada, haar greep op de Russische markt versterken. Het merk is reeds de grootste autospeler in Rusland, maar een aanval op het marktaandeel van de concurrentie is de beste verdediging van de eigen positie. Lada neemt nu ongeveer 20 procent van de verkopen in eigen land voor haar rekening. Dat moet stijgen tot 30 procent in 2022. Wapens in de stijd zijn modernere techniek en nieuwe modellen in een aantrekkelijkere verpakking. Lada opereert sinds januari 2017 onder de vleugels van Renault. In de Russische fabriek worden inmiddels ook Franse modellen gebouwd, evenals repertoire van dochter Dacia en alliantiepartner Nissan. Renault bouwt in de Lada fabriek ook de Arkana, een SUV met de daklijn van een coupé die vanaf 2021 ook in Europa te koop zal zijn. Onze exemplaren zullen echter uit Spanje afkomstig zijn (waar de Captur het levenslicht ziet) of uit Zuid-Korea (waar het model inmiddels als Renault Samsung XM3 aangeboden wordt). +++

Reageren is niet mogelijk.