Nieuwe 508 Peugeot Sport Engineered gefotografeerd zonder camouflage

0

De tot nu toe geleverde foto’s van de toekomstige 508 PSE, waren allemaal afkomstig van Peugeot zelf. Maar onlangs kon de sportieve gezinswagen worden door een amateur fotograaf bij de PSA fabriek in Poissy.

De sportversie van de 508 heeft de primeur voor wat betreft het nieuwe Peugeot Sport Engineered label, maar is tegelijkertijd een van de vele slachtoffers van het corona virus. De presentatie was aanvankelijk gepland voor dit najaar, waarbij de autosalon van Parijs als podium had moeten dienen. Maar aangezien deze show geannuleerd is, heeft Peugeot besloten om de officiële onthulling uit te stellen tot begin 2021. Op de spionagefoto’s is goed te zien dat de productieversie redelijk dicht bij de gelijknamige conceptversie blijft.

Van de 508 is reeds een stekker hybride versie te koop, maar die voorwiel aangedreven uitvoering met een systeemvermogen van 225 pk moet het vooral van zijn lage verbruik hebben. Het echte vuurwerk moet van deze 508 Peugeot Sport Engineered komen. Deze versie kan worden herkend aan de subtiele spoiler achterop, de diepere voorbumper en de vinnen in het exemplaar achter. Maar het meest in het oog springen natuurlijk de opzichtige neon gele accenten en de grote specifieke velgen.

De technische kenmerken zijn geen mysterie meer. Peugeot combineert de 1,6 liter PureTech turbobenzine unit met 2 elektromotoren. Dat resulteert in de krachtigste Peugeot voor op de openbare weg uit de geschiedenis van het merk. Naast 360 pk beschikt hij over vierwielaandrijving. De 508 PSE wordt een nicheproduct met een prijskaartje van afgerond 70 mille, maar zijn krachtbron zal in relatief grote aantallen door PSA geproduceerd gaan worden.

Peugeot gaat de 360 pk variant van de stekker hybride aandrijflijn namelijk ook gebruiken voor de DS 9. Die is vanwege zijn langere wielbasis achterin een stuk ruimer, maar de leeuwin zou als bonus een meer dynamisch rij gedrag moeten kunnen bieden, ondanks het overgewicht dat veroorzaakt wordt door de zware batterij. Peugeot gaat de techniek in de toekomst ook gebruiken voor PSE versies van de 3008 (na de facelift) en de volgende generatie 308. Met 360 pk en vierwielaandrijving belooft dat de Focus RS te worden waarvoor Ford de businesscase niet rond krijgt.

Reageren is niet mogelijk.