Prijs indicatie Cupra el-Born

0

Cupra, het sportieve dochtermerk van Seat, wil graag een volwaardige speler worden op de automarkt en dan mag een elektrische model natuurlijk niet ontbreken. Die is nu naar inmiddels bekend klassiek Spaans recept ontwikkeld: men neme een Seat, plakt daar het eigen merklogo op, voorziet zowel de carrosserie als het interieur van bronskleurige accenten plus stoer spoilerwerk, monteert er enkel de krachtigste beschikbare motor in en klaar is kees. Oh ja, aan de ingrediënten is ook een zwaardere batterij toegevoegd.

Dit keer is het basismateriaal de el-Born. Dat is op zijn beurt ook geen uniek model, maar de Seat versie van de al eerder voorgestelde Volkswagen ID.3. Dit betekent dat ook de Cupra variant gebaseerd zal worden op het elektrische MEB platform van het autoconcern uit Wolfsburg. Seat monteert daar zelf een batterij van 62 kWh en een elektromotor van 204 pk in.


Binnenin zorgt Cupra voor Alcantara bekleding van de kuipstoelen, een sportiever stuur met knoppen voor de diverse rij modi (Drive Profile Selection genaamd) en andere afwerking details. Daarnaast krijgt de sportieve el-Born een eigen sportstand voor het ESP. Het head-up display heeft Augmented Reality. Bovendien heeft Cupra gerecyclede materialen in het interieur van de el-Born verwerkt. Dat het modeltype veel weg heeft van de ID.3, is ook in het interieur duidelijk zichtbaar. Het scherm midden op het dashboard en het losstaande display achter het stuur komen vrijwel één op één uit de Volkswagen.

De opgedofte el-Born staat op 20 inch lichtmetaal. Andere uiterlijke kenmerken zijn sportiever ogend bumperwerk, zij schorten en een grotere achterspoiler. Het Dynamic Chassis Control Sport (DCC Sport) is exclusief voor deze sportieve versie ontwikkeld. De technologie combineert een gereduceerde rijhoogte van de auto met een systeem dat zich automatisch aanpast aan alle omstandigheden, met als resultaat onderscheidende rijeigenschappen. Over de specificaties wil Cupra nog niet veel kwijt. Wel krijgt haar Spaans gepeperde el-Born een grotere batterij dan de versie van Seat: 82 kWh. Die moet ook de actieradius naar een hoger plan tillen: 500 in plaats van 420 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). Of de elektromotor dezelfde blijft, meer vermogen krijgt of er een collega bij krijgt, is nog niet bekend. Dat geldt ook voor de tijd die nodig is om 100 km/u te bereiken. Cupra geeft alleen het aantal seconden op dat nodig is om het half zo hoge tempo te realiseren: 2,9. Vermoedelijk zit je in iets meer dan 7 tellen op 100 km/u. Snel laden is net zo snel mogelijk als bij de Seat versie van de el-Born en bij de Volkswagen ID.3: ruim 260 kilometer kan in 30 minuten worden ‘bijgetapt’ met 100 kW.


De Seat el-Born wordt niet in Spanje gebouwd, maar in de Volkswagen fabriek in Zwickau. Ook de Cupra versie zal daar het levenslicht zien, net als donormodel ID.3. In 2021 moet de opgepepte el-Born op de markt komen. Wanneer de Seat versie verschijnt, is niet duidelijk. Die stond aanvankelijk voor dit jaar gepland, maar de marktintroductie is vertraagd omdat fabrikant Volkswagen vooralsnog zijn handen vol heeft aan de softwareproblemen bij donormodel ID.3. Het gamma van Cupra bestond nog niet zo lang geleden enkel uit de Ateca, maar daar komt snel verandering in. De nieuwe Cupra Leon is al gepresenteerd, net zoals de productieversie van de Formentor, het eerste eigen model van het jonge merk. Die 2 auto’s moeten nog dit jaar op de markt komen. Volgend jaar komt daar dus de Cupra interpretatie van de el-Born bij. De modelnaam is afkomstig van een van de meest iconische wijken van Barcelona. Wat betreft de prijs van de Cupra el-Born: Autointernationaal.nl verwacht dat hij niet veel goedkoper zal zijn dan 58.000 euro. Een dik aangeklede Volkswagen ID.3 gaat met een accupakket van ‘slechts’ 58kWh namelijk al 49 mille kosten.

Reageren is niet mogelijk.