Meer vernuft, minder karakter: test Volkswagen Golf GTE

0

Waarom de korte test?

De nieuwe Golf kan nu ook als GTI worden besteld, maar daarnaast is er deze even sterke GTE uitvoering waarvan de CO2 uitstoot tweederde lager is en waarmee deels elektrisch kan worden gereden. Is dat anno 2020 een betere keuze? Deze test geeft het antwoord op die vraag.

 

Wat voor auto is het?

De verwachtingen bij de Golf GTE van de tweede generatie zijn hooggespannen. Het origineel uit 2014 zette de norm voor voorwiel aangedreven PHEV hatchbacks, met dezelfde benzine elektrische aandrijflijn als de Audi A3 e-Tron, maar met een uitgebreidere uitrusting en met een veel aangenamere prijs. Dit nieuwe model borduurt verder op hetzelfde technische thema: hij wordt gepositioneerd als een milieuvriendelijk alternatief voor de Golf GTI, met een 1,4 liter turbobenzine 4 cilinder als basisunit en een in de 6-traps DSG automaat gemonteerde elektromotor. Dankzij een nieuw ontwikkelde batterij met een capaciteit van 13,0 kWh (in vergelijking met 9,0 kWh van de eerste generatie GTE), biedt hij ook nog eens 12 kilometer aan elektrische actieradius extra: in totaal 62,5 kilometer.

Hoewel die toename misschien niet als erg veel klinkt, zegt Volkswagen dat de actieradius in de praktijk aanzienlijk is vergroot dankzij de grotere efficiëntie van de elektromotor en het regeneratiesysteem voor remenergie. Ondertussen blijft de 1.4 TSI unit, bijgewerkt met nieuwe brandstof injectoren die op een hogere druk werken dan voorheen, dezelfde 150 pk leveren. De elektromotor, die verbeteringen overneemt die al zijn toegepast bij het grotere exemplaar van de ID3, levert 9 pk extra voor een totaal van 109 pk, naast een maximum koppel van 320 Nm. Samen leveren ze een gecombineerde 245 pk en 400 Nm, wat 41 pk en 50 Nm meer is dan je zult vinden in de nieuwe Golf eHybrid; het tweede stekker hybride model.

Net als voorheen zit de nieuwe lithium/ion batterij onder de achterbank, terwijl de brandstoftank van 40 liter is verplaatst naar een positie onder de kofferbak; een indeling die volgens Volkswagen de Golf GTE een gunstiger gewichtsverdeling geeft dan de GTI. De batterij draagt ​​echter 135 kg bij aan het leeggewicht van 1.624 kg. In totaal weegt de GTE uitvoering daarmee zo’n 176 kg meer dan zijn sportieve broer. Het opladen, dat nu plaatsvindt via een poort in de flank van de auto in plaats van via de neus, zou 3 uur en 40 minuten moeten duren met een 3,6 kW Wallbox, of 5 uur op netstroom.

Het moderne karakter van de aandrijflijn wordt geëvenaard door de zogeheten Innovision cockpit van de GTE. Het bestaat uit een 10,3 inch digitaal instrumentenpaneel met unieke blauwe getinte graphics en een 10,0 inch centraal touch screen voor de infomedia functies. De bediening is even wennen, maar als je het allemaal onder de knie hebt, is er sprake van een innemende eenvoud, waardoor de Golf GTE gemakkelijk in de omgang is.

 

Is het wat?

Er zijn 2 basis modi: E-mode, waarin de aandrijflijn uitsluitend op de elektromotor werkt, en Hybrid, waarin hij de beste krachtbron kiest: benzine, elektrisch of een combinatie van beide. Het verbruik profiteert ook van een reeks brandstofbesparende en energie opwekkende maatregelen, waaronder het uitschakelen van de motor als het gaspedaal wordt losgelaten en het recupereren van remenergie. In de E modus bewijst de stekker hybride Golf zich als een pittige auto met een sterk motorkoppel en een bijna stille werking. Je hoort in de verte een brom terwijl jij onderweg bent, maar dat komt van een geluidsgenerator in plaats van de elektromotor; dit als onderdeel van de nieuwe voetgangersveiligheidsvoorschriften opgelegd door de Europese Unie. Eerlijk gezegd voelt de Golf GTE alleen al op elektrisch vermogen meer dan voldoende snel en responsief aan voor het rijden in de stad. En slim: de bestuurder kan op 4 verschillende niveaus aangeven hoeveel elektrische energie wordt gebruikt, zodat jij stroom kunt besparen voor gebruik later.

Overschakelen naar de hybride modus betekent onmiddellijk betere prestaties, hoewel dit ten koste gaat van de verfijning, met name vanwege de onaangename dreun van de benzinemotor bij lichte tot matige gaspedaal bewegingen. Dat geluid is soms een beetje te veel van het goede. Er is echter een overvloed aan koppel. De gaspedaalrespons is uitstekend en commando’s om tussentijds te versnellen voert de Golf GTE vastberaden uit. Volkswagen claimt 6,7 seconden voor de sprint naar 100 km/u, waarmee hij slechts 0,4 seconden langzamer is dan de GTI uitvoering.

Zonder assisterende elektromotor kan de DSG versnellingsbak met dubbele koppeling soms wat schokkerig verzet wisselingen uitvoeren, maar dat gedrag is bij de Golf GTE gladgestreken. Ook kantelt de 1.4 TSI unit minder bij beperkte gaspedaalbewegingen, waar je vaak niet aan ontkomt bij fileverkeer. Indien er teruggeschakeld moet worden, blijft de transmissie echter als vanouds aarzelen. Wees daarvan bewust. De rijeigenschappen zijn van indrukwekkend hoog niveau, hoewel de Golf GTE begrijpelijkerwijs niet zo scherp aanvoelt als de nieuwe GTI. Er is een goede respons op stuurcommando’s en dat wordt geëvenaard door de onderstel balans, hoewel de vering niet zo soepel en comfortabel op ruw wegdek is als bij de andere Golf modellen.

 

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Volkswagen moet het CO2 uitstoot cijfer voor de GTE nog definitief vaststellen, maar het zou kunnen uitkomen op slechts 26 gram per km. Fiscaal wordt dan in Nederland amper meer beloond, al is er wel sprake van een half tarief bij de wegenbelasting. En natuurlijk hoeft er maar weinig BPM te worden afgedragen. Er is hier dus sprake van een Golf die de prestaties van de GTI uitvoering bijna evenaart maar die lagere gebruikskosten kent en die beschikt over nog meer elektrische actieradius dan voorheen. Maar de keerzijde van de medaille voor een lager verbruik en dergelijke veelzijdigheid is een gemis aan karakter. De nieuwe GTI heeft dat in overvloed, maar de GTE is ingetogener.

Zoals altijd dient de koopbeslissing van een stekker hybride auto af te hangen van hoe goed je het elektrische gedeelte van de aandrijflijn kunt gebruiken. In elk ander opzicht is het een buitengewoon bekwame en overtuigende auto.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (36)
    5.7

Reageren is niet mogelijk.