Nieuwstelex: Hyundai komt dit najaar met diverse nieuwe modellen

0

+++ In 2018 introduceerde AUDI zijn eerste volledig elektrische auto: de e-Tron SUV. Deze emissievrije SUV blijkt een schot in de roos te zijn: inmiddels is de 5.000ste e-Tron in Nederland verkocht. Tot nu toe koos 56 % van de klanten voor de 50 Quattro versie en 44 % voor de krachtigere 55 Quattro. Sinds de komst van de e-Tron Sportback koos 30 % van de klanten voor dit coupémodel. In ons land is Mythos zwart metallic veruit de populairste kleur. Liefst 32 % van de kopers koos voor deze exterieurtint. Ruim driekwart van alle in Nederland geleverde exemplaren van de e-Tron is voorzien van een glazen panoramadak. Ook het Tour assistentiepakket is gewild. Hierin komen geavanceerde assistentiesystemen als de adaptieve cruise controle, de fileassistent, Active Lane Assist, Emergency Assist en Predictive Efficiency Assist samen. Liefst 77 % van alle Nederlandse klanten kiest voor dit pakket. Andere veel gekozen opties zijn privacy glas, Valcona lederen bekleding en de 20 inch lichtmetalen velgen in ‘5-arm-dynamiek’ design. De Nederlandse klant weet hightech te ook waarderen: veel exemplaren van de e-Tron zijn in ons land afgeleverd met Virtual Mirrors, Matrix LED koplampen en de Top View 360º camera. In het najaar krijgt het gamma een extra dynamische dimensie met de introductie van de e-Tron S en e-Tron S Sportback. Die zijn voorzien van 3 elektromotoren: 2 op de achteras en 1 op de vooras. Het gezamenlijk vermogen en koppel bedraagt respectievelijk 503 pk en 973 Nm. +++

+++ Het verkoopaandeel van (deels) ELEKTRISCHE auto’s neemt in Europa gestaag toe. Data specialist Jato registreerde dat er afgelopen maand 1.278.521 nieuwe personenwagens in ons werelddeel zijn geregistreerd. In vergelijking met juli vorig jaar is dat slechts een daling van 4 %. Daarmee is 2020 als verkoopjaar echter nog lang niet gered, want met een totaal van 6,37 miljoen auto’s sinds januari is er sprake van een marktkrimp van 35 % ten opzichte van 2019. Het is echter niet in elk segment kommer en kwel. Nooit eerder kochten Europeanen in 1 maand tijd zoveel volledig elektrische auto’s als in juli. In totaal gingen 230.700 (deels) emissievrije exemplaren over de toonbank; een plus van 131 % in vergelijking met dezelfde maand van 2019. Dit hoge aantal zorgt ervoor dat elektrische en stekker hybride auto’s een verkoopaandeel van liefst 18 % realiseerden. Vorig jaar was nog maar 7,5 % (deels) emissievrij en in juli 2018 niet meer dan 5,7 %. Dat de vraag flink is toegenomen, heeft ook te maken met de grotere beschikbaarheid van elektrische auto’s. De consument kan momenteel kiezen uit 38 modellen. Een flink duit in het zakje wordt natuurlijk ook gedaan door stimulerende fiscale maatregelen die meerdere landen genomen hebben. In Nederland bedraagt het verkoopaandeel van (deels) elektrische auto’s deze maand tot nu toe 15,9 %. Op jaarbasis gaat het om 13 %. Elektrische of stekker hybride modellen hadden in de eerste 7 maanden van 2019 nog een verkoopaandeel van slechts 8,6 %. In juli zat met name het aantal registraties van volledig emissievrije exemplaren in de lift vanwege de aanschafsubsidie van de overheid. Er werden 3.877 stuks op kenteken gezet, oftewel 1.762 eenheden meer dan in dezelfde maand van 2019. Volledig elektrische auto’s hadden daardoor een verkoopaandeel van 11,1 %. Het aantal personenwagens met een stekker hybride aandrijflijn dat op kenteken werd gezet, nam met 1.389 stuks toe ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op 1.668 exemplaren, hetgeen goed was voor 4,8 % van de totale afzet in juli. +++

+++ Volgens Jato is de middelgrote SUV op zijn retour in EUROPA . In vergelijking met vorig jaar slonk het verkoopaandeel van dit type auto’s met 6 %. Andere segmenten deden het beter, zoals die van de compacte auto’s (+9 %), middelgrote auto’s (+4 %) en luxe SUV modellen (+14 %). Jato trekt haar conclusies op basis van de registraties in 27 Europese landen. De data specialist denkt dat er sprake is van een terugkeer naar het verkoopniveau van voor de corona crisis. “De situatie verbetert en zowel consumenten als zakelijke klanten reageren daarop”, zegt analist Felipe Munoz. “Als de situatie zich blijft verbeteren, zullen we een V-vormig herstel zien in de registraties van nieuwe personenauto’s in Europa. Wel zijn er nog grote onzekerheden, bijvoorbeeld over of er een tweede golf komt”. Binnen Europa waren in juli echter nog grote verschillen te zien: het verkoopbeeld varieert van een plus van 22 % in Litouwen en 11 % in Groot-Brittannië tot een daling van 44 % in Roemenië. Van de grootste Europese afzetmarkten lieten naast Groot-Brittannië ook Frankrijk (+5 %) en Spanje (+1 %) een stijging zien. Duitsland (-5 %) en Italië (-11 %) zaten in juli nog in de min. In Nederland steeg de autoverkoop afgelopen maand met 4 %. Dieselende personenwagens zijn in Europa op hun retour. Het verkoopaandeel van dit soort auto’s daalde van 31 % naar 28 %. Het aantal personenwagens met stekkerloze hybride aandrijftechniek steeg met 89 %. Varianten die wel oplaadbaar zijn, noteerden een afzetstijging van 365 % en de volledig elektrische auto’s noteerden 127 % afzetgroei. Tesla wist daar evenwel niet van te profiteren: dit merk werd in juli geconfronteerd met een verkoopdaling van 76 %. Er waren verschepingsproblemen naar Europa en daarnaast is de concurrentie op de Europese markt toegenomen. Derde verklaring is dat diverse landen alleen de aanschaf van goedkopere elektrische auto’s subsidiëren. Tesla valt daarbij buiten de boot. In juli was de Renault Zoe (dan ook) de bestverkochte elektrische auto (met 9.280 stuks), gevolgd door de Hyundai Kona Electric (4.405), de Volkswagen e-Golf (4.094) en de Kia e-Niro (3.332). Overall staat de Golf in al zijn aandrijfvormen op een eerste plek met 31.169 registraties, gevolgd door Renault Clio (25.054), de Skoda Octavia (22.569), de Peugeot 208 (20.520) en de Renault Captur (20.361). Middelgrote SUV modellen waren minder in trek, maar dat werd gecompenseerd door een grotere populariteit van kleine exemplaren (9 % hogere verkopen) en zoals gezegd door de luxe edities (+ 14 %). Al met al waren hoge auto’s in juli goed voor 42 % van alle registraties. De gestaag toenemende populariteit zorgt niet overal voor blije gezichten. Het bemoeilijkt onder andere de ambitie om de CO2-uitstoot door personenwagens in Europa te verlagen. +++

+++ HONDA heeft in de Verenigde Staten een schikking getroffen voor $85 miljoen (€71,8 miljoen) om verdere rechtszaken rond haar rol in het Takata airbagschandaal te voorkomen. In de afgelopen jaren zijn er miljoenen auto’s teruggeroepen, van diverse autofabrikanten, omdat de plofzakken van deze leverancier gevaarlijk bleken te zijn: ze konden scheuren, met als gevolg rondvliegende metaaldeeltjes. In januari riepen Honda en Toyota in de VS om deze reden nog een paar miljoen auto’s terug die over Takata airbags beschikken. In dit land rijden meer dan 40 miljoen auto’s rond met in totaal 60 miljoen plofzakken van de vermaledijde leverancier. Wereldwijd zouden er al 25 doden en 300 gewonden zijn gevallen. In totaal maken 20 autofabrikanten gebruik van Takata airbags. Honda werd in de VS aangeklaagd omdat het bedrijf niet alert genoeg gereageerd zou hebben op de ondeugdelijke veiligheidsvoorziening. Om verdere rechtszaken te voorkomen, is de autofabrikant akkoord gegaan met een schikkingsvoorstel. Daarnaast belooft Honda de productveiligheidsprocedures voor de airbags te upgraden, om het risico te verminderen dat er ondeugdelijke exemplaren worden ingebouwd. De autofabrikant is akkoord gegaan met de mededeling dat de schikking geen schuldbekentenis is. Honda zegt misleid te zijn door het inmiddels failliete Takata. +++

+++ HYUNDAI heeft een druk najaar. Naast de marktintroductie van de N-Line uitvoering van de nieuwe i10, kunnen wij ook een volledig kersvers i20 verwachten. In het laatste kwartaal komt de nieuwe Tucson beschikbaar die te koop zal zijn in benzine, diesel, hybride en stekker hybride vorm. Voor SUV fans die een maatje meer willen, is er de herziene Santa Fe in diesel, hybride en stekker hybride vorm. Tenslotte komt Hyundai met de vernieuwde Kona. Die wordt ook leverbaar in N-Line uitvoering. +++

+++ MCLAREN heeft zijn omzet in de eerste jaarhelft met 70 % zien kelderen. De Britse fabrikant van supersportwagens kwam uit op omgerekend €240 miljoen. McLaren kon 584 voertuigen afleveren, terwijl dat er een jaar eerder nog 2.335 stuks waren. De productie daalde van 2.640 eenheden in de eerste helft van 2019 naar 621 stuks in dezelfde periode dit jaar. McLaren dook door deze door het corona virus veroorzaakte problemen, waardoor ook de Formule 1 races werden afgelast, voor €128 miljoen in het rood. Er is echter geen urgent liquiditeitsprobleem dankzij een overbruggingslening van €165 miljoen. De omzetdaling komt overigens niet alleen door Covid-19, maar ook doordat McLaren de productie heeft teruggeschroefd om zich te kunnen voorbereiden op de lancering van sportwagens met de nieuwe, flexibele, lichtgewicht voertuigarchitectuur. Die komende generatie bolides krijgt hybride aandrijftechniek. McLaren heeft de intentie om in 2030 geen sportauto’s meer te bouwen die voorzien zijn van een verbrandingsmotor. Ondanks de verkoopmalaise in het eerste semester, zeggen de Britten een vol orderboek te hebben. McLaren durft daarom voor heel 2020 te mikken op 1.500 klanten, wat er mogelijk nog 100 tot 200 meer kunnen worden als de markt verder aantrekt. +++

+++ MERCEDES heeft in 1990 overwogen om een 8,0 liter W18 versie van de S klasse op de markt te brengen. Zijn motor zou bestaan uit 3 blokken met elk 6 pitten in lijnopstelling. Die waren onder een hoek van 75,5 graden met elkaar verbonden. Door die constructie zou een korte, brede W18 ontstaan die eenvoudig in te bouwen was en relatief goedkoop gebouwd kon worden. Heel wat onderdelen zouden immers gedeeld kunnen worden met de 6 cilinder motor die Mercedes toen in haar gamma had. Er waren 2 vermogenversies van de atmosferische W18 gepland: één met 490 pk en 750 Nm en een gespierdere uitvoering met 680 pk en 800 Nm. De toplimousine zou de badge ‘800 SEL’ op de kofferklep krijgen. Technisch en budgettair was alles haalbaar, maar de 18 cilinder raakte niet van de tekentafel. De toenmalige directie van Mercedes was van mening dat de V12 die het merk reeds produceerde voldoende was om aan de wensen van de meest veeleisende klanten die in de markt waren voor een luxueuze limousine te voldoen. Het project verdween daarom in de prullenmand. Een ‘S 600’ werd ook oké geacht. Daarvan is de rol, op de Maybach versie van de nieuwe S klasse trouwens na, ook uitgespeeld. +++

+++ Volgens het Amerikaanse verkeersveiligheidinstituut NHTSA sterven in de Verenigde Staten jaarlijks meer dan 50 kinderen omdat ze in een te hete auto worden achtergelaten. TESLA wil daar iets aan doen, zo blijkt uit aanvraag tot goedkeuring bij de Amerikaanse Federale Communicatiecommissie FCC. Die procedure is nodig omdat het merk met millimeter golfsensoren wil gaan werken die onder een hoger vermogen functioneren dan wat binnen de bestaande regelgeving toegelaten is. Het radarsysteem met 4 zenders en 3 ontvangers kan een 3D-beeld van het interieur van de auto creëren en door zachte materialen heenkijken, zoals bijvoorbeeld een deken die over een slapende baby ligt. De sensoren zouden zo verfijnd werken dat het “microbewegingen kan detecteren zoals ademhaling en hartslag; zaken die niet door camera’s of stoelsensoren kunnen worden opgemerkt”, zo schrijft Tesla in zijn aanvraag. Daardoor kan het systeem het onderscheid maken “tussen een kind en een voorwerp dat op een stoel ligt, waardoor het risico op vals alarm afneemt”. De sensoren kunnen bovendien nog voor andere zaken worden gebruikt, zoals het nauwkeurig meten van de lichaamsbouw van passagiers om zo de werking van de airbags optimaal op hen af te stemmen. Ook de gordeldracht waarschuwing zou beter werken omdat die niet meer wordt geactiveerd wanneer bijvoorbeeld een zware tas op een zitting staat. Tot slot zou het systeem ook kunnen worden gebruikt als een heel precies antidiefstal systeem dat het interieur grondig kan scannen. +++

 

Reageren is niet mogelijk.