Investering General Motors in Nikola roept vooral vragen op

0

General Motors heeft zich ingekocht bij Nikola, een debutant op de automarkt. Dit jonge bedrijf heeft de Badger ontwikkeld, een elektrische pick-up. Die gaat nu geproduceerd worden in samenwerking met General Motors.

Het plan is dat General Motors nu de productie van de elektrische pick-up op zich gaat nemen. Maar waarom? General Motors had toch plannen voor een elektrische Hummer pick-up? Is die niet goed genoeg? En waarom gaat Nikola beleverd worden met de innovatieve Ultium batterijen van General Motors? Op deze manier helpt zij een nieuwe concurrent in het zadel. De vrachtwagens One, Two en Tre van Nikola zullen Hydrotec brandstofcellen van General Motors gaan gebruiken. De debutant op de automarkt denkt hiermee 5 miljard dollar te kunnen besparen. De vraag is of Honda, al jarenlang een samenwerkingspartner van GM op het gebied van waterstof technologie daar zo blij mee is.

General Motors gaat Nikola helpen met de engineering, validatie en homologatie van de Badger (zowel de elektrische versie als de FCEV waterstof uitvoering). Daarnaast koopt GM zich voor 11 procent in bij de debutant van de automarkt. Als een dergelijke transactie niet meer dan een appel en een ei zou kosten, dan zou er gesproken kunnen worden van een strategische beslissing. Maar er is een bedrag van 2 miljard (!) dollar mee gemoeid. Had General Motors dat geld niet beter kunnen besteden aan de ontwikkeling van eigen aansprekende modellen? Of is zij daartoe niet meer in staat?

Mary Barra, de CEO van General Motors, geeft de volgende toelichting: “Dit strategische partnerschap met Nikola, een toonaangevende speler in de industrie, maakt de bredere inzet van de nieuwe Ultium batterijen en Hydrotec brandstofcellen van General Motors mogelijk. We versterken onze aanwezigheid in diverse grote EV segmenten, terwijl we tegelijkertijd onze schaal vergroten om de batterij en brandstofcel kosten te kunnen verlagen, om daarmee onze winstgevendheid te vergroten. Bovendien past elektrificatie van vrachtvoertuigen bij het realiseren van onze emissievrije toekomstvisie”. Maar dat voornemen kan toch ook handen en voeten krijgen zonder Nikola, dat zich überhaupt nog moet bewijzen op de automarkt? Zo’n bedrijf nu al bestempelen als ‘toonaangevend’ terwijl er nog geen enkele auto verkocht is, bewijst vooral dat General Motors zelf geen enkele notie heeft hoe zij zich moet voorbereiden op de toekomst en dat Barra (foto) een kakelende kip zonder kop is.


De Badger gaat geproduceerd worden in een van de General Motors fabrieken. De levering moet eind 2022 op gang komen. De specificaties die Nikola eerder vrijgaf, zijn veelbelovend. Zo beschikt de Badger over een piekvermogen van 906 pk en 1.328 Nm aan koppel. Daarmee kan de pick-up in 2,9 seconden naar 60 mph (96 km/u) snellen. Door de combinatie van 2 elektriciteitsbronnen, de accu en de brandstofcel, zou in theorie een rij bereik van 965 km mogelijk moeten zijn. Nikola heeft overigens geen verkoopplannen in Europa.

Maar wat de relevantie van de Badger is, is volkomen onduidelijk aangezien General Motors theoretisch uitstekend in staat zou moeten zijn om een elektrische of waterstof pick-up op de markt te brengen onder het Hummer of GMC label, daarbij vertrouwend op de kracht van haar eigen dealernetwerk. Nikola zou zich dan kunnen concentreren op de zware vrachtwagens; een segment waar een startend bedrijf in eerste instantie de handen vol aan heeft, dunkt mij. Maar blijkbaar is General Motors onder leiding van Barra volkomen blind en visieloos. Met als resultaat dat de eerste de beste druktemaker op de beurs nu om hulp wordt geroepen.

 

Reageren is niet mogelijk.