KTM presenteert de GTX als X-Bow opvolger

0

Na 14 jaar trouwe dienst heeft de KTM X-Bow eindelijk recht op zijn pensioen. Als extreme roadster wordt hij nu opgevolgd door de GTX: een gesloten en gestroomlijnde super sportieveling die uitsluitend voor circuit gebruik is ontwikkeld.

Het in Oostenrijk gevestigde  KTM wilde met de X-Bow (uit te spreken als: crossbow) de sterke punten van een moto (laag gewicht, wendbaarheid en in de open lucht met een helm op rijden) koppelen aan die van de auto (stabiliteit, zitpositie en veiligheid). Eventueel aangevuld met de mogelijkheid om het rij plezier te delen met een passagier. De X-Bow, een soort skelter op steroïden, werd samen met Dallara ontwikkeld, de specialist in racewagens met een carbon kuip, en voor de aandrijving zorgde een 2,0 liter TSI turbomotor van Volkswagen. Maar nu is het dus tijd voor een opvolger, al lijkt die in niets meer op het origineel.

De GTX beschikt nog steeds over een van carbon vervaardigde kuip die amber 80 kilo weegt, maar 4 cilinder is ingeruild voor de 5-pitter van Audi Sport. Deze motor koppelt KTM aan een elektrisch aangestuurde, sequentiële 6 versnellingsbak van Holinger MF. Die transmissie zou lichter zijn dan reguliere exemplaren en ook voor snellere, efficiëntere verzet wisselingen zorgen. Bovendien kan hij liefst 1.000 Nm aan. Het geheel is omhuld door een gesloten carrosserie die afgeleid is van de GT2 / GT4 raceversie; een compromisloos track day kart speeltje. Het remsysteem is speciaal ontworpen voor gebruik tijdens Endurance evenementen. Om ervoor te zorgen dat de banden snel gewisseld kunnen worden, zit er een ‘airjack’ systeem onder de GTX, waarmee de KTM binnen een mum van tijd opgetild kan worden.

De motor is goed bekend bij liefhebbers van onder meer de Audi TT RS. KTM heeft het 2.5 TFSI blok echter opgevoerd tot 530 pk. Daarmee beschikt de GTX over een kilo:pk verhouding van 1,98:1, want het gewicht bedraagt slechts 1.048 kilo. De 530 paarden worden trouwens exclusief naar de achterwielen gestuurd. Het maximale koppel is 650 Nm. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden, zijn de stoelen van koolstofvezel vervaardigd. Verder is de GTX voorzien van een door de FIA goedgekeurde rol kooi. Dit betekent dat men met de GTX ook kan deelnemen aan officiële evenementen in het GT klassement. Het dak scharniert aan de voorzijde naar boven om in te kunnen stappen, maar men kan zich ook door de openslaande zijruiten naar binnen wurmen.

Naast deze mechanische evolutie veranderde de X-Bow ook op visueel vlak. De centrale cel van de ‘gesloten’ versie van het origineel is nog net herkenbaar, maar de rest van de carrosserie is compleet anders: een stuk slanker en meer aerodynamisch. Het koetswerk is zoals gezegd rechtstreeks afgeleid van het exemplaar van de GT2 / GT 4 raceversie. Identiek is ook een brandstoftank van 120 liter, de stuurbekrachtiging (voortaan elektrisch in plaats van hydraulisch) die in 3 standen kan worden geconfigureerd ten hoeve van optimale feedback.

Verder zijn er verstelbare pedalen voor een perfecte zitpositie, remschijven van 378 mm met 6 zuigers vóór en 355 mm met 4 zuigers achter, de instelbare dempers van Sachs (zowel de hoogte als de in- en uitgaande slag kunnen worden afgesteld), camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels en de enorme achtervleugel met de bevestigingspunten bovenaan (zoals wij de laatste jaren regelmatig zien bij circuitwagens).

Je kan in deze KTM vooralsnog niet rijden in de open lucht, maar in een later stadium volgt een aangepaste versie die wel op kenteken gezet kan worden. Het Oostenrijkse circuitmonster kan dan op de kop worden getikt vanaf 340.000 euro (inclusief belastingen). De GTX die jij hier op de foto’s ziet is alleen bedoeld voor het circuit en heeft diverse functionaliteiten aan boord om het gebruik op track days te vergemakkelijken.

Reageren is niet mogelijk.