KTM X-Bow GT-XR: een supersportwagen als geen ander

0

“Ready to Race” is niet zomaar een slogan bij KTM. Het is het DNA van de Oostenrijkse fabrikant. Het definieert de aanpak van nieuwe projecten en de motivatie erachter. Het is de visie voor het ontwikkelen, testen en produceren van auto’s om races over de hele wereld mee te winnen. Waar de ’tweede plaats’ geen optie is.

KTM debuteerde in 2008 op de automarkt met de X-Bow. Dat was een soort motorfiets met 4 wielen (heel licht, zeer minimalistisch en het dragen van een helm was verplicht), maar het nieuwste model is een echte supersportwagen. Van een tussenoplossing, bestemd voor diegenen die niet kunnen kiezen tussen een auto en een motorfiets, is dit keer geen sprake. We hebben het over de nieuwe X-Bow GT-XR, een raszuivere supercar.

KTMxBOWgtXR

De GT-XR is een afgeleide van de X-Bow GTX, die 2 jaar geleden werd gepresenteerd. Er is echter een heel belangrijk verschil: de GTX was niet straat legaal, maar de GT-XR is dat wél. De klant krijgt dus meer ‘auto’, maar deze nieuwste KTM belooft minstens zo spectaculair te worden. De circuitversie X-Bow GTX beschikt namelijk over 530 pk en 650 Nm bij een gewicht van 1.048 kg. Vermogen en koppel zijn afkomstig van de welbekende 2,5 liter 5 cilinder van Audi, dus akoestisch genot is gegarandeerd.

De GT-XR belooft een onvervalste pretmachine te worden, maar dan zonder plankhard geveerd te zijn of op een andere manier afschrikwekkend Spartaans te zijn. Net als de X-Bow en de X-Box GTX is de nieuwe KTM vrijwel geheel uit koolstofvezel opgetrokken. De letters XR in de modelnaam staat voor “Extreme Racer”. Hoewel hij dus straat legaal is, zou de nieuwste KTM in staat zijn om op circuits de snelste rondetijden neer te zetten.

 

Reageren is niet mogelijk.