De Tomaso verhuist voor doorstart naar Amerika

0

Het herboren De Tomaso verscheept zijn complete inboedel naar de Verenigde Staten. Het van oorsprong Italiaanse bedrijf heeft gedacht dat daar een gedeelte van haar ‘roots’ liggen. Met de verhuizing wil De Tomaso onderstrepen dat ook in de Verenigde Staten een grote hoeveelheid vakmanschap te vinden is. Maar is die superieur aan die in Italië? De feiten lijken anders uit te wijzen.

Je kan je afvragen waarom De Tomaso de moeite neemt, want van de in 2019 gepresenteerde P72 zullen slechts 72 exemplaren vervaardigd worden. Dus als de laatste verhuisdoos is uitgepakt, zit de productieklus er bij wijze van spreken al weer op. Maar aan de andere kant: De Tomaso komt met zijn hyperexclusieve supersportwagen met retro-styling, die zijn basis deelt met de al even bijzondere Apollo IE, op deze manier dichter bij het verkoopvuur te zitten. Want Italië maakt zich, net als de rest van (West) Europa op voor de transitie naar elektrisch rijden en dat geldt ook voor sportwagens.

De Tomaso kan met de definitieve straatversie van de P72 niet inspelen op die ontwikkeling. De supersportwagen wordt namelijk aangedreven door een ouderwetse, atmosferische V8 motor van Ford. Tja, daar gaan Italianen niet voor op het puntje van hun stoel zitten. Amerikanen lusten van dergelijke motoren nog steeds wel pap. Overigens heeft De Tomaso er bewust voor gekozen om de 5,0 liter V8 motor niet te krachtig te maken door er een turbo op te schroeven. In dat geval was het goed mogelijk geweest om rond de 1000 pk uit het Ford blok te peuteren; een vermogen dat op zich goed zou passen bij het prijskaartje van 1,1 miljoen euro (inclusief belastingen). Maar bij nader inzien geeft De Tomaso er de voorkeur aan om een turboloze krachtbron te gebruiken die vloeiend zijn paardenkracht afgeeft. Een sterk opgevoerde V8 zou te agressief zijn voor de luxueuze P72. En dus blijft het bij “iets meer dan” 700 pk (en 825 Nm).

Waar het van oorsprong uit Modena afkomstige De Tomaso zich precies in de Verenigde Staten gaat vestigen, is nog onbekend. Vermoedelijk trekt de locatie waar men kan rekenen op de meeste belastingvoordelen aan het langste eind. De Tomaso laat weten sterk te geloven in het kunnen van de Amerikaanse auto-industrie, waarbij zelfs Tesla als voorbeeld wordt genoemd. Maar dat is natuurlijk wel erg ver gezocht. Het bedrijf van Elon Musk opereert immers in een heel ander, veel professioneler speelveld. Meer hout snijdt het argument dat De Tomaso sterke historische banden met de Verenigde Staten heeft. In dit land werden in de jaren zeventig (voor de energiecrisis en voordat duidelijk werd dat de bouwkwaliteit stuitend slecht was) de meeste exemplaren van het Pantera model verkocht. Deze sportwagen was overigens ook getekend door een Amerikaan, namelijk de beroemde auto-ontwerper Tom Tjaarda (die zijn achternaam dankt aan Nederlandse voorouders).

Vanuit dit perspectief kan men zich afvragen hoe Italiaans De Tomaso eigenlijk is, ondanks het feit dat de firma een postbusadres in Turijn heeft. De oprichter van het automerk, Alejandro de Tomaso was een Argentijn en de sportwagens werden veelal aangedreven door een V8 motor van Ford. De exacte locatie van de nieuwe vestigingsplaats van het doorstartende bedrijf zal waarschijnlijk ergens in de komende 6 maanden bekend worden gemaakt. Als De Tomaso eenmaal aan de andere kant van de oceaan is gevestigd, kunnen wij vuurwerk van het bedrijf verwachten. In het persbericht (of beter gezegd: het manifest) dat rond is gestuurd, spreekt men namelijk over een “Modern-Day American Automotive Renaissance”. Dat doet een comeback van een merk als Cord, Hudson of Packard vermoeden, maar nee, we hebben het nog steeds over een kleinschalig initiatief om 72 bolides te bouwen. “We richten onze blik op het ontketenen van een nieuw gouden tijdperk van Amerikaanse automobielontwerp en excellentie, en op het creëren van kansen, het cultiveren van talent en het stimuleren van gedurfde samenwerkingen”, zo luiden de woorden van de fabrikant. Veel geblaat dus, en vermoedelijk weinig wol.

Nou ja, De Tomaso laat doorschemeren het niet bij de P72 te willen laten. Men heeft het in het manifest over het opstarten van een beweging die de grandeur van Amerikaans autodesign doet herleven. De eerste gedachte van Autointernationaal.nl hierbij is om zoiets aan de Amerikanen zelf over te laten, maar De Tomaso heeft het hoog in de bol. Het bedrijf zegt voor dit doel samen te willen werken met allerlei partijen, om zo “baankansen te creëren en de vaardigheidskloof in Amerikaanse auto-ontwerp en -vakmanschap te verkleinen”. Dat zijn nogal grote schoenen om te vullen door een herstartende fabrikant die in eerste instantie slechts 72 auto’s gaat bouwen, maar dat terzijde. De merknaam is momenteel in handen van een rijke Chinese zakenman en in zijn land draaien ze hun hand er ook niet voor om om het MG sportwagenmerk logo op een tamelijk lullig elektrisch SUV modelletje te plakken.

Overigens leidt de verhuizing van De Tomaso naar de Verenigde Staten niet alleen bij Autointernationaal.nl tot gefronste wenkbrauwen. Scuderia Cameron Glickenhaus is er vast ook niet blij mee. Die bekritiseerde vorig jaar al flink het ontwerp van de P72 omdat die de weinig origineel zou zijn. Nu wordt de Italiaanse autobouwer zonder scrupules als het even tegen zit dus een buurman van Glickenhaus. Het plan is om eind 2022 te starten met de productie van de P72. Het project kan dus nog altijd een stille dood sterven.

Reageren is niet mogelijk.