Nieuws telex: elektrische Fiat 500 komt ook in goedkope 95 pk variant

0

+++ Tesla neemt ATW (Assembly & Test Europe), een Duitse BATTERIJENPRODUCENT over. Hiermee wil de autofabrikant zijn productiecapaciteit verhogen en dichtbij de nieuwe grote fabriek nabij Berlijn over een batterijenleverancier beschikken. ATW is een dochterfirma van het Canadese Automation Tooling Systems (ATS), dat al eerder aangaf het bedrijfsonderdeel in Duitsland te willen verkopen. Het Bundeskartellamt heeft inmiddels toestemming gegeven voor de overname. Bij ATW werken zo’n 120 mensen. Het bedrijf is gespecialiseerd in de productie van batterijen voor de auto-industrie. Tesla is ondertussen nog druk bezig met de realisatie van de fabriek nabij Berlijn; de eerste productiefaciliteit van het automerk in Europa. De bouw liep diverse malen vertraging op, maar het is de bedoeling dat eind 2021 de eerste auto’s van de band rollen. Op termijn gaat ATW daarvoor de batterijen leveren. +++

+++ BENTLEY voorspelt dat haar winst met 20 à 25 procent zal dalen als het tot een harde Brexit komt. Dat komt door de dan onvermijdelijke handelsbelemmeringen en importtarieven tussen Groot-Brittannië en de Europese Unie. CEO Adrian Hallmark meldt dat Bentley een groot deel van de benodigde onderdelen uit de EU haalt. Vrachtwagens met een dergelijke lading kunnen nu ongestoord doorrijden, maar als er straks weer controles aan de grens worden ingevoerd, dan zal dat tot groot oponthoud leiden. Bovendien zal de EU uit Groot-Brittannië aangevoerde nieuwe auto’s belasten met een heffing van 10 procent. In combinatie met de invoerheffingen op onderdelen neemt zal dat de kostprijs van een op het vaste land van Europa te verkopen Bentley met 20 tot 25 procent doen stijgen. Volledige doorberekening is volgens Hallmark geen optie. +++

+++ CITROEN zal het zustermodel van de onlangs ingrijpend vernieuwde Opel Crossland, de C3 Aircross in de zomer van 2021 een facelift geven. Hij krijgt dan een snuit in de geest van de in februari vernieuwde C3 en krijgt Airbumps op de flanken. De Citroën C3 Aircross kwam in de herfst van 2017 op de markt. Door het model een facelift in C3 stijl te geven, zullen de chromen staven van de grille aan de uiteinden niet langer parallel lopen. Het bovenste gedeelte bedekt altijd de LED daglichten, het onderste gedeelte daarentegen zal de koplamp omkapselen met een matzwarte rand. De C3 Aircross moet hierdoor een imposantere uitstraling krijgen. Er zal niet getornd worden aan de bodem beschermplaten onder de bumpers. Airbumps moeten het familiegezicht vergroten. In het kader van de facelift krijgt de C3 Aircross ook nieuwe velgen met een maximale diameter van 17 inch. Onder de motorkap zijn er geen wijzigingen gepland. Citroën komt in 2023 met een compleet nieuwe opvolger. +++

+++ DACIA is begonnen aan de ontwikkeling van de derde generatie Duster 3. Die debuteert in 2024 en zal dan de overstap maken naar het CMF-B platform van moederbedrijf Renault. Dit betekent dat er dan ook een E-Tech hybride versie aangeboden kan worden. De huidige, tweede generatie Duster krijgt met 6 jaar een kortere levenscyclus dan de voor Dacia gebruikelijke 8 jaar. Door de SUV versneld de overstap te laten maken naar het platform van de Clio en Captur, kan de Renault Groep efficiënter opereren. De nieuwe Sandero beschikt reeds over de CMF-B bodemplaat. Dit platform is weliswaar duurder om te produceren dan het oude B0+ onderstel van de huidige Duster, maar dan kan worden gecompenseerd met hogere productievolumes. Dacia zal in het najaar van 2021 een 7-persoons cross-over onthullen die de Logan MCV en de Lodgy zal vervangen. Dit model verschijnt in 2022 in de showrooms en krijgt de hybride primeur bij het Roemeense automerk. De derde generatie Duster zal er technisch van worden afgeleid. Het idee is dat de niet-oplaadbare E-Tech hybride uitvoering (met een systeemvermogen van 140 pk) in 2024 het stokje overneemt van de dieselvariant die niet voldoet aan de een jaar later van kracht wordende Euro7 emissienorm. Mogelijk zal de hybride techniek worden uitgekleed om kosten te besparen. Dat kan gebeuren door de functie voor het terugwinnen van remenergie te elimineren. De nieuwe Duster wordt daarnaast leverbaar met een nieuwe generatie 1.2 TCe en 1.5 TCe benzinemotoren, die afgeleid zijn van de huidige 1.0 en 1.3 TCe units, gekoppeld aan 48 Volt milde hybridisatie. +++

+++ De auto-industrie in EUROPA heeft in de eerste 3 kwartalen 4.024.036 auto’s minder geproduceerd, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie ACEA. Het outputverlies is met name veroorzaakt door de sluiting van fabrieken in de maanden maart, april en mei. Sindsdien rollen er wel weer auto’s van de band, maar de productie is nog niet terug op het niveau van voor de crisis, hoewel de verkopen inmiddels wel weer aantrekken. De Duitse autoproductie werd met een afname van 1.077.943 eenheden veruit het hardst geraakt, gevolgd door Spanje met 754.978 stuks. Frankrijk mag de derde plaats op dit twijfelachtige podium innemen dankzij het mislopen van 416.149 auto’s. In Nederland zijn dit jaar (bij VDL Nedcar) 34.379 minder personenwagens geproduceerd. Al met al gaat het om een achterstand van 22,3 op 2019. Het zal lastig worden om die in de resterende maanden van dit jaar nog weg te werken, al meldt BMW bijvoorbeeld in september bovengemiddeld goede zaken gedaan te hebben. Maar de aanhoudende onzekerheid rondom het coronavirus en de dreigende Brexit kunnen alsnog roet in het eten gaan gooien. +++

+++ FIAT zal deze maand het gehele gamma van de splinternieuwe elektrische 500 aan de wereld presenteren. Dit betekent dat ook de Trepiuno varaitn met praktisch extra deurtje aan de stoeprand kant zal worden voorgesteld. Daarnaast debuteert er een goedkopere versie met een kleinere lithium/ion batterij. De debuutuitvoering beschikt over een exemplaar met een capaciteit van 42 kWh waarmee een actieradius van 320 km (volgens de WLTP richtlijn), maar de nieuwe instapvariant krijgt een rij bereik van 185 km en tevens een elektromotor met een lager vermogen (95 pk in plaats van 118 pk). Fiat werkt ook aan de elektrische Abarth op basis van de 500e. +++ 

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES investeert fors haar Canadese Windsor fabriek met als doel daar auto’s op een nieuw hybride en elektrisch platform te gaan bouwen. Momenteel lopen daar de grotere Chrysler modellen 300C en Pacifica / Voyager van de band. Die zullen het tot 2025 uit moeten zien te zingen, want pas dan is de nieuwe generatie auto’s klaar. Die zullen worden gebaseerd op een platform dat geschikt is hybride en volledig elektrische aandrijftechniek. De positionering (in het E segment) verandert niet. Mogelijk gaat het om een evolutie van de Giorgio bodemplaat van Alfa Romeo. Ook Maserati werkt aan een variatie op dit onderstel thema. De versie die voor de Chrysler modellen gebruikt gaat worden is mogelijk identiek aan de Giorgio variant die Jeep gaat gebruiken voor de nieuwe Grand Cherokee. Fiat Chrysler Automobiles spreekt over 5 modellen die in de periode tot 2028 op basis van dit platform gelanceerd zullen worden. +++

+++ De FISKER Ocean zal worden gebouwd door Magna in Oostenrijk. De SUV komt op het Fisker-Flexible Platform Adaptive Design (FF-PAD) te staan, dat voor meerdere modellen kan worden gebruikt. Eerder werd nog gesproken van een samenwerking met Volkswagen, die ertoe zou leiden dat Fisker het MEB platform zou mogen gebruiken. Dat plan is echter definitief afgeschoten. De productiestart van de Fisker is voorzien voor het vierde kwartaal van 2022. +++

+++ Fabrikanten van elektrische auto’s proberen elkaar niet af te troeven met systeem vermogen of actieradius, maar met SUPER SNEL OPLADEN . De startende onderneming Nawa Technologies kondigde onlangs aan dat het werkt aan techniek dat in 5 minuten voor 800 km elektrisch bereik zorgt. Maar de grenzen van de fysica zullen er voor zorgen dat die droom nooit werkelijkheid zal kunnen worden. Die betreffende wetten zijn onverbiddelijk: een groot rij bereik vereist een enorme accu en die hebben lang de tijd nodig om weer op te laden. Om in 5 minuten voor 800 kilometer te kunnen zorgen, heb je ongekend krachtige oplaadapparatuur nodig. Die is a) niet beschikbaar en b) veel te duur om er een groot netwerk mee aan te kunnen leggen, Bovendien kan geen enkele batterij het laadtempo ‘slikken’ dat Nawa Technologies voor ogen heeft. Ter herinnering: Superchargers leveren nooit het volledige vermogen tijdens het opladen. Ze beginnen langzaam, worden intenser en vertragen aan het einde, zoals het vullen van een fles water. Snel opladen van telefoons werkt, maar de betreffende techniek kan niet worden vertaald naar de autobranche. Dat komt ook doordat er nog geen serieus alternatief is voor lithium/ion batterijen. Dit betekent onvermijdelijk: ver rijden in een elektrische auto zal het gewicht van het betreffende model daardoor hoog houden. Ja, er komen de jaren veel laadstations bij. Maar de tijd die men aldaar zal moeten doorbrengen, zal niet verminderen. +++

+++ TESLA gaat beginnen met het uitrollen (via een over-the-air software update) van een experimentele versie van zijn Full Self-Driving (FSD), wat ‘Tesla speak’ is voor autonoom rijden op niveau 3. Een week eerder had de CEO al laten weten dat deze stap eraan zat te komen, maar dat het FSD aanvankelijk enkel bedoeld is voor een klein aantal Tesla klanten die zorgvuldig geselecteerd zijn voor de experimentele versie. FSD zal in deze eerste fase volgens topman Elon Musk “extreem langzaam en voorzichtig” rijden. Het systeem vereist in principe geen enkele interventie meer van de bestuurder, al moet die laatste wel zeer alert blijven en steeds kunnen ingrijpen. Recentelijk heeft Tesla al een paar grote stappen gemaakt met zijn Autopilot software, want exemplaren met de juiste software en hardware kunnen nu hun rijstrook volgen, afstand houden, allerlei soorten obstakels (vast of mobiel, mechanisch of menselijk) herkennen, wegwerkzaamheden met tijdelijke markering onderscheiden van vaste belijning, zelfstandig stoppen en weer wegrijden bij verkeerslichten of stopborden en nog veel meer. De eerste bestuurders die het systeem gaan uitproberen, zijn Amerikaanse klanten. De Verenigde Staten is nu eenmaal het land met de meest liberale wetgeving op het gebied van autonome voertuigtechnologie. De Europese wetgeving is zo belemmerend dat het waarschijnlijk nog jaren zal duren voordat wij dezelfde functies hier ooit zullen zien opduiken. +++

+++ TOYOTA is wederom het meest waardevolle automerk. Het bezet de 7de plek in de top 100 van meest waardevolle merken, Het overzicht is samengesteld door het Amerikaanse adviesbureau Interbrand. Toyota heeft een waarde van 43,50 miljard euro. Op de 8ste plek staat Mercedes-Benz (waarde van 41,54 miljard euro), gevolgd door BMW (33,51 miljard euro) op de 11de plek. Tesla is een nieuwkomer in deze lijst: met een waarde van 10,77 miljard euro komt het Amerikaanse bedrijf binnen op een 40ste plek in deze ranglijst. Het adviesbureau stelt ieder jaar een top 100 op van de meeste waardevolle merken wereldwijd. De merken wordt onder andere beoordeeld op hun marktwaarde, financiële prestaties, diensten, rol en kracht van het merk. Ook de authenticiteit en betrokkenheid worden meegenomen. De top 3 wordt gevormd door Amerikaanse hightech reuzen; Apple op de eerste plek met een waarde van 272,3 miljard euro, gevolgd door Amazon (waarde van 169,1 miljard euro) en Microsoft (139,9 miljard euro). Google staat op de vierde plek met een waarde van 139,4 miljard euro. Toyota staat dus op de 7de plek. Ford is goed voor de 42ste notering met een waarde van 10,56 miljard euro, gevolgd door Audi (10,47 miljard euro) en Volkswagen (10,34  miljard euro). +++

+++ VOLKSWAGEN gaat het batterijbeheersysteem BMS van de Nederlandse chipfabrikant NXP gebruiken voor haar MEB platform. Hiermee vergroot de autofabrikant naar eigen zeggen de actieradius van zijn elektrische modellen, verlengt het de levensduur van de batterijen en verbetert het de veiligheid. Volgens Volkswagen biedt het batterijbeheersysteem van de chipfabrikant “de flexibiliteit die nodig is om te voldoen aan de uiteenlopende vraag van klanten op het gebied van elektrische mobiliteit”. Als voorbeelden van auto’s die toegerust kunnen worden met het systeem van het Nederlandse bedrijf noemt het concern niet alleen de eigen ID.3 en ID.4, maar ook de Audi e-Tron en de Porsche Taycan. Holger Manz, hoofd ontwikkeling energievoorziening en hoogspanningsystemen voor voertuigen Volkswagen Groep, verwacht dat de autofabrikant in 2029 minimaal 75 elektrische modellen in de showroom zal hebben staan. “De integratie van een functioneel veilig batterijbeheer systeem maakt het gemakkelijker om het volledige vermogenspotentieel van een batterij te bereiken”. Volgens Lars Reger, de technisch directeur van NXP, biedt haar systeem de autofabrikant diverse opties voor elektrificatie. “Wij trots dat wij nauwkeurige oplossingen op systeemniveau kunnen bieden die te gebruiken zijn voor verschillende modellen. Daardoor wordt het gemakkelijk om het ontwerp in te voeren en tegelijkertijd de hoogste niveaus van veiligheid te bieden”. Momenteel maken 16 autofabrikanten, waaronder BMW en Volvo, gebruik van het NXP batterijbeheersysteem. +++

+++ WINTERBANDEN worden in Frankrijk vanaf november 2021 verplicht. Het gaat daarbij om bergachtige streken. Ook het gebruik van sneeuwkettingen kan voor personenwagens, vrachtwagens en campers verplicht worden gesteld. Specifiek gaat het om een lijst van gemeenten in de Alpen, de Pyreneeën, het Centraal Massief, de Jura, de Vogezen en op Corsica. De locaties zullen worden gecommuniceerd door de lokale prefecturen. De verplichting houdt in dat tenminste 2 van de aangedreven wielen voorzien moeten zijn van winterbanden (met M+S-, M.S- of M&S aanduiding), sneeuwkettingen of sneeuwsokken. De verplichting zal vanaf volgende winter elk jaar gelden van 1 november tot en met 31 maart. +++

Reageren is niet mogelijk.