Citroën Ami vs Renault Twizy 45: een duel zonder genade en zonder rijbewijs

0

Na bijna 8 jaar het veld open te hebben gelaten voor de Renault Twizy 45, heeft Citroën eindelijk besloten om hem een ​​concurrent te bezorgen. Dat gebeurt in de categorie elektrische auto’s zonder rijbewijs met de Ami.Wie wint het duel tussen deze 2 voertuigen?

Vandaag nodigt Autointernationaal.nl jou uit om de Citroën Ami en de Renault Twizy 45 te vergelijken. Het is een iets andere autotest dan normaal, om te beginnen al vanwege het onconventionele uiterlijk van de 2 hoofdrolspelers, maar ook door het feit dat jij hier oog inoog staat met 2 lichte vierwielers die eigenlijk geen volwaardige auto zijn. Dat betekent dat vermogen en prestaties beperkt zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een maximum snelheid van 45 km/u, maar in ruil daarvoor kunnen ze allebei vanaf 16 jaar met een simpele vergunning worden gereden.

Laten we de presentatie beginnen met de nieuwkomer, de Citroën Ami!Deze kleine kubus op wielen is misschien niet zo origineel als de Twizy, maar dat belet niet dat hij opvalt in het verkeer met zijn verbazingwekkende symmetrie tussen voor- en achterkant en zijn bestuurdersdeur die in omgekeerde richting opent. In mechanisch opzicht is hij uitgerust met een elektromotor van 8 pk en 40 Nm waarvan de benodigde stroom afkomstig is van een accu van 5,5 kWh. Vermogen en koppel zijn bescheiden, maar de Ami is slechts 562 kg zwaar. Hem (weer) opladen, is heel eenvoudig: steek de stekker gewoon in het stopcontact en wacht ongeveer 3 uur om 100 procent capaciteit te bereiken. Doe jij dat, dan kan jij rekenen op een actieradius tussen de 60 en 70 km.

Laten we nu verder gaan met de Renault Twizy, die dit jaar zijn 8ste kaarsje uitblaast en zelfs niet een beetje ouder is geworden.Het is nog altijd hetzelfde niet-geïdentificeerde rollende object met zijn 4 wielen buiten de carrosserie, een cabine met 2 tandemstoelen en zijn deuren in Lamborghini stijl.De technische fiche is sinds 2012 ook niet echt veranderd. Voor deze 45 versie hebben we dus te maken met een elektromotor van 5 pk en 33 Nm, dat wil zeggen 3 pk en 7 Nm minder dan de Ami maar ter compensatie kan de Twizy beschikken over een grotere capaciteit (6,1 kWh) batterij en weegt hij ruim 100 kilo minder, namelijk 446 kg.Net als de Citroën kan hij uitsluitend via het lichtnet worden opgeladen en een volledige lading duurt ongeveer 3 uur en 30 minuten. Iets langer dus dan bij de Ami, maar aan de andere kant biedt hij iets meer rij bereik: met een volle accu kan er tussen de 80 en 90 km worden gereden.

De Ami mag dan slechts 1,39 meter breed zijn, hij is behoorlijk gastvrij. Zelfs voor 2 volwassenen met brede schouders.Het passagierscompartiment is bijzonder aangenaam door de grote lichtinval die wordt geboden door de grote glasoppervlak. Er is geen kofferbak als zodanig, maar dat is niet zo’n bezwaar bij een voertuig dat voornamelijk voor stedelijke ritten zal worden gebruikt. Bovendien is er veel opbergruimte aan boord, of het nu aan de voet van de passagier, achter de stoelen, in de deuren of zelfs aan de voet van de voorruit is.

Van zijn kant kan in de Twizy, het moet gezegd worden, volop worden genoten, maar liever als je alleen bent. Met 2 personen is het plezier iets minder (en dat is een eufemisme). De toegang tot de tweede plaats achter de bestuurder is niet eenvoudig, en zelfs als men daar eenmaal geïnstalleerd is, dient men geen last te hebben van claustrofobie.Als het op opbergruimte aankomt, vinden we de vreemd gevormd opbergvak in de rugleuning van de passagierszetel. Die kan worden vergrendeld en ontgrendeld met een sleutel, en er zijn 2 kleine handschoenenkastjes aan weerszijden van het dashboard. Dat is alles.

De overwinning op dit testonderdeel gaat dus zonder twijfel naar de Citroën Ami: die heeft een duidelijk ruimere en comfortabelere cabine.

Is de conclusie voor het begrotingshoofdstuk hetzelfde?Ja, want voor de Twizy moet duizenden euro’s meer worden neergeteld. Goedkoop is deze Twizy 45 dus allesbehalve.Hij kost minimaal 10.000 euro om er volledige eigenaar van te worden. Tot voor kort was het mogelijk om hem te kopen voor 7.540 euro en vervolgens elke maand minimaal 30 euro aan batterijhuur te betalen.De prijs van de Ami begint in Frankrijk bij 6.900 euro. Dan ben je direct ook eigenaar van de batterij. Daarnaast kan je hem voor een periode van 48 maanden huren met een maandelijks termijnbedrag vanaf 19,90 euro na een eerste betaling van 3.541 euro.Simpel gezegd: er is tegenwoordig geen andere manier om een nieuwe elektrische ‘auto’ voor minder geld te verkrijgen, vooral niet omdat ook voertuigen waarin men zonder rijbewijs mag rijden relatief duur zijn.

Het vergelijken van de uitrusting voor dit testduel verschilt sterk van de gebruikelijke werkwijze. Dan controleer je een auto op de aanwezigheid van adaptieve cruisecontrol, navigatie of lederen bekleding bijvoorbeeld.In het geval van de Twizy heb je 4 wielen, een stuur en dat is het zo’n beetje. Op de optielijst staan zaken als ‘volwaardige’ deuren (590 euro), ontwaseming van de voorruit (100 euro), een Bluetooth audiosysteem met USB aansluiting (350 euro),  parkeer sensoren achter (165 euro) en een transparante dak (250 euro).Aan veiligheidsuitrusting biedt de Renault wel een airbag, maar geen ABS of tractiecontrole.Maar de grootste tekortkomingen van de Twizy is vooral het onvermogen om hem te vergrendelen, zelfs met de optionele ‘volwaardige’ deuren kan dit niet. Daarnaast is het feit dat er geen verwarming is te ongelooflijk voor woorden.

Na de Twizy ziet de Ami er uit als een Mercedes S klasse met deuren die dicht kunnen en ramen die open kunnen. Er is bovendien verwarming en zelfs een docking station voor jouw smartphone dat vervolgens verandert in een multimediasysteem.Als optie is er vooral een breed scala aan maatwerk, met een ruime keuze aan stickers en wieldoppen.Uiteraard wint de Citroën dus ook het uitrustingsgedeelte van deze vergelijkende test.

Kan de Twizy zijn achterstand in dit duel goedmaken zodra het stuur in de hand wordt genomen, wetende dat de Renault Sport divisie betrokken was bij de ontwikkeling van zijn onderstel? Ja maar nee: een structureel probleem van de Twizy is vooral dat zijn positionering fout is: hij wordt gepresenteerd als een stadsvoertuig om tussen huis en werk te reizen, maar het is in dit gebied waar de nadelen van een dergelijk voertuig zich opstapelen. Door de wijd uit elkaar staande wielen is het namelijk niet of nauwelijks mogelijk om aanschuiven in de file te voorkomen. Dit betekent dat jij net zo vast komt te zitten in het verkeer als iedereen en zonder echt te kunnen profiteren van een minder groot ruimtebeslag. Tegelijkertijd heeft de Twizy vrijwel alle gebreken van een motorfiets, met amper thermische en geluidsisolatie, en een relatief grote kans om vies te worden. En op de stoep is hij bovendien een hel. Waar de Twizy perfect voor zou zijn, is om dienst te doen als een zomervoertuig aan de kust, of zelfs op het platteland (dat kan het hele jaar door) om brood te halen in het naastgelegen dorp. De Ami daarentegen voelt zich veel meer op zijn gemak in de stad: hij is al wat levendiger bij het wegrijden, soms zelfs in die mate dat je wat grip verliest. Daarnaast is het ook makkelijker om uit dit voertuig te stappen. Maar bovenal zijn de inzittenden veel beter geïsoleerd tegen ongemak van buitenaf, of het nu gaat om kou of lawaai! Oké, de Citroën biedt niet het karteffect van de Twizy, maar in ruil daarvoor krijg je een superieur comfort met filtering van  oneffenheden in het wegdek die weliswaar verre van perfect is, maar laat ik zeggen toch duidelijk minder slecht dan bij de Renault. En het kleinere formaat maakt het mogelijk om het gemakkelijk ergens in de stad te parkeren.

 

Conclusie

Zonder twijfel behaalt de Ami de overwinning. De conclusie is duidelijk: de Citroën wint alle hoofdstukken van deze vergelijking en wint dus zonder meer.De Twizy beschikt heus over een aanzienlijk sympathiekapitaal, het is een heel leuk concept, maar hij zou sterk aan populariteit kunnen winnen in de vorm van een een tweede generatie die niet alleen verfijnder, maar ook goedkoper is. De vraag is of de nieuwe topman van Renault, die vindt dat het merk meer werk moet maken van grotere modellen, openstaat voor die gedachte.

 

 

Reageren is niet mogelijk.