General Motors trekt zich terug uit Nikola

0

Gisteren was de dag waarvan je wist dat die zou komen: General Motors gaat bij nader inzien toch niet investeren in Nikola. Daarmee gaat de samenwerking tussen de grootste autofabrikant van de Verenigde Staten en een startende onderneming met plannen voor emissievrije trucks niet door.

Toen General Motors afgelopen september aankondigde te zullen gaan participeren in Nikola, plaatste Autointernationaal.nl al direct vraagtekens bij de deal. Er was geen enkele logica voor. Nu heeft General Motors een patent op onbezonnen investeringen, maar toch. Nikola heeft geen enkele ervaring op de automarkt maar is vooral goed in het verkopen van gebakken lucht. Op die geur was General Motors blijkbaar afgekomen in een poging zichzelf net zo’n sexy imago aan te meten als Tesla heeft. Maar beursanalist Hindenburg Research plaatste (een aandeelhouder van General Motors) al snel vraagtekens bij de mooie praatjes van Nikola. Topman Trevor Milton ontkende aanvankelijk alle beschuldigingen van fraude, maar hij vertrok wel bij het bedrijf nadat de Amerikaanse justitie besloot om hem te dagvaarden.

Inmiddels is het muntje bij General Motors gevallen bij Nikola dat het verstandig is om Nikola links te laten liggen. Het plan om samen een elektrische pick-up op de markt te brengen, gaat dan ook niet door. General Motors heeft zich bedacht en neemt bij nader inzien geen belang van 11 procent in Nikola zoals eerst wel door topvrouw Mary Barra was gepland. Wat nog overblijft van de samenwerking, is dat Nikola de waterstofcellen van Amerika’s grootste autofabrikant zal mogen gebruiken in haar toekomstige vrachtwagens. Daarmee wordt General Motors gewoon een leverancier.

De terugschakeling van de samenwerking volgt zoals gezegd op het vertrek van Nikola’s oprichter Trevor Milton en de beslissing van General Motors om zelf meer in elektrificatie te investeren. Dat laatste besluit hangt nauw samen met de verkiezing van Joe Biden tot de nieuwe president van de Verenigde Staten. Hij dringt er bij de auto-industrie op aan dat zij meer werd gaan maken van vergroening van hun wagenpark. De huidige president van de Verenigde Staten, Donald Trump, kan dat eigenlijk geen reet schelen.

Nikola’s nieuwe management ziet er nu van af om haar pick-up, de Badger, verder te ontwikkelen en zelfstandig of met een andere partner op de markt te brengen. Als die daadwerkelijk zo revolutionair zou zijn als Milton aanvankelijk had voorgespiegeld, dan zouden externe partijen natuurlijk in de rij staan om de plaats van General Motors in te nemen. Maar de Badger, die deze maand in productievorm getoond zou worden, blijkt inderdaad gebakken lucht te zijn. Ook beleggers zijn daar inmiddels achtergekomen want het aandeel Nikola maakte op de beurs een enorme koersval door.

Op papier klonk de Bagder al iets te mooi om waar te zijn, al beloven ook Tesla, Rivian, Ford en General Motors elektrische pick-ups aan met krankzinnige prestaties. Bij de creatie van Nikola zou een grote accu gecombineerd worden met waterstoftanks en een brandstofcel. Er werd geschermd met een rij bereik van 960 kilometer, 906 pk piekvermogen (455 pk constant vermogen), 1.300 Nm koppel, het naar 100 km/u kunnen sprinten in 2,9 seconden, een accu capaciteit van 160 kWh en een maximaal trekgewicht van ongeveer 3.600 kg. Nikola opende de orderboeken afgelopen juni van dit jaar; een paar maanden voor de samenwerking met General Motors. De Badger zou gebruikmaken van de elektro- en waterstof- techniek van de Amerikaanse autogigant die de pick-up ook zou gaan bouwen. Althans, dat waren de plannen. Nikola laat weten dat klanten die al een aanbetaling hebben gedaan voor de Badger hun geld terugkrijgen.

 

Reageren is niet mogelijk.