Dacia Bigster: de SUV met 7 zitplaatsen komt er aan!

0

Bigster: dat wordt de naam van de grote broer van de Duster, een 7-zits SUV model die nu in conceptvorm wordt aangekondigd.

Ter vervanging van de Lodgy, een MPV met een teleurstellende verkoopcarrière, heeft Dacia nu een SUV met 7 zitplaatsen ontworpen, genaamd Bigster. Van deze grote broer van de Duster krijgen wij nu al een voorproefje te zien in het kader van de presentatie van het Renaulution strategische plan van het Franse moederbedrijf.

Nee, niet alle moderne Dacia’s zijn synoniem voor succes.Om het stokje over te nemen van de Lodgy MPV, die zijn verkoopdoelstellingen nooit heeft bereikt, verandert het Roemeense merk daarom zijn formule. Een nieuwe SUV zal het verkoopstokje van hem overnemen. Dat autotype is nou eenmaal veel populairder, zoals blijkt uit de voortdurend hoge verkopen van de Duster. De nieuwkomer is echter nog veel imposanter met een lengte van bijna 4,50 meter. Een dergelijk carrosserieformaat is noodzakelijk om aan boord 7 zitplaatsen te creëren. De marktintroductie staat gepland voor eind 2021 / begin 2022.

 

Een nieuw, moderner logo

Zoals eerder vandaag door Autointernationaal is gemeld, krijgt Dacia ook een nieuw logo. Dat wordt voor het eerst aangekondigd door deze conceptversie van de Bigster als onderdeel van ‘Renaulution’, het plan waarmee de nieuwe baas van de Renault Groep, Luca De Meo, haar strategie voor de toekomst presenteert.SUV modellen zijn dan nou eenmaal een vereiste. Bij de conceptversie treffen we attributen voor avonturiers aan, zoals een aanzienlijke bodemvrijheid, een zeer gewelfde motorkap en grote hoeveelheid zwart plastic om de carrosserie te bescherming.De familiegelijkenis met de Duster is duidelijk, vooral in profiel. De grille, de koplampen en de achterlichten doen echter meer denken aan de jongste Sandero. Met een licht signatuur in Y vorm, spectaculair uitgevoerd bij dit conceptmodel, zal een en ander worden vereenvoudigd bij de productieversie.Maar de belangrijkste nieuwigheid betreft het logo, dat een volledig ander zijn uiterlijk krijgt: geen Dacia naam meer dat geïntegreerd is in een soort schild, maar in plaats daarvan een zeer geometrische en gestileerde D en C.

De verwantschap met de jongste Sandero is ook terug te vinden in het interieur. Met zijn aanraakscherm boven op het dashboard ziet de Bigster er moderner uit dan de Duster. Zonder aan ergonomie in te boeten, want de praktische draaiknoppen voor airconditioning zijn behouden. Maar achterin laat de Bigster zien uit heel ander hout gesneden te zijn dan de Sandero. Naast de mogelijkheid om 2 extra passagiers te vervoeren, belooft deze grote SUV dankzij zijn verlengde wielbasis ook veel ruimer te worden op de tweede rij. Het onderstel is evenwel identiek: het CMF-B platform. Modern en modulair naar believen, zal het ook worden gebruikt voor de Renault Arkana (een SUV-coupé) en de toekomstige Lada Niva. Het CMF-B platform is reeds onder de Clio, Captur en Nissan Juke te vinden. De onderstel variant die Dacia en Lada gaan gebruiken is echter een vereenvoudigde versie met als doel om de kosten te beperken. Concreet betekent dit een minder zorgvuldige geluidsisolatie dan bij Renault en een lagere stijfheid.

De Roemeense SUV heeft wel recht op de E-Tech hybride techniek van Renault; een geweldige primeur voor Dacia! Zonder oplaadmogelijkheid zou deze variant dezelfde motor van 140 pk moeten hebben als in de Clio: een atmosferische 1.6 die gecombineerd met een elektromotor via een versnellingsbak zonder koppeling. Er zullen slechts enkele concessies worden gedaan, altijd met als doel de prijs te verlagen, zoals het ontbreken van de regeneratieve rem functie. De andere aandrijfvarianten zullen allemaal op benzine rijden, zoals de 1.0 TCe 90 en 1.3 TCe, of LPG in het geval van de 1.0 TCe 100. Net als de Sandero of de Captur zal deze SUV, die bestemd is voor het C segment, het dus moeten doen zonder dieseluitvoering. Voor wat betreft zijn uitrusting, hoeft de Bigster zich niet te schamen voor de door Renault beschikbaar gestelde techniek die Dacia recentelijk nog niet kende: een elektrische parkeerrem, een automatische noodrem functie, draadloze Apple CarPlay verbinding, een handsfree kaart … Deze luxe gaat niet ten koste van de prijs, met een verwacht instaptarief die redelijk dicht bij de Lodgy zal liggen (21.690 euro voor de 5-zits TCe 130 Comfort uitvoering).

 

Reageren is niet mogelijk.