Eind goed, al goed: Lada Niva heet weer Lada Niva

0

De Lada Niva, de rustieke Russische terreinwagen die tijdelijk tot ‘4×4′ was gedoopt, krijgt zijn oude modelnaam weer terug, maar er is een nieuw achtervoegsel: ‘Legend’.Tegelijkertijd zorgde fabrikant Avtovaz voor een kleine facelift.

Laten we eerlijk zijn: de auto, die jarenlang officieel als Lada 4×4 te koop was, heette voor de meesten van ons nog steeds Niva.Zeker: het goedkope en robuuste voertuig met vierwielaandrijving leek op de Niva, zelfs nadat hij was herdoopt, klonk als de Niva en rook naar de Niva.Het is dan ook niet meer dan logisch dat de Russische fabrikant Avtovaz, die de klassieke terreinwagen bouwt en verkoopt, nu de oude naam in ere herstelt: de Lada 4×4 heet nu officieel weer Niva.Of om het helemaal correct te zeggen: Niva Legend.

De nieuwe toevoeging aan de naam maakt hem anders dan een andere terreinwagen van Avtovaz, en op dit punt wordt het een beetje ingewikkeld. Er is namelijk ook een Lada Niva die geïntroduceerd werd in 2000 en aanvankelijk verkocht werd als de Chevrolet Niva. Die stamt uit het tijdperk van de joint venture van Avtovaz met General Motors (2002 tot 2019).Gedurende deze tijd waren de rechten op de modelnaam Niva in handen van deze  samenwerkingspartner.Nadat de Amerikanen zich terugtrokken, werd deze auto weer omgedoopt tot Lada Niva.Op basis hiervan werd pas onlangs de nieuwe Niva Travel versie gepresenteerd, waarvan het vernieuwde frontdesign opvallend sterk doet denken aan de Toyota RAV4.

Maar terug naar de Niva Legend, die niet alleen een nieuwe oude naam krijgt, maar ook een kleine facelift heeft ondergaan. Ook is er een kleine technische innovatie: de klassieker beschikt voortaan over hitteschilden op het uitlaatsysteem, waardoor hij stiller is geworden. Tijdens hard accelereren zou de Niva Legend 3,7 decibel minder kabaal moeten maken dan zijn voorganger, de Lada 4×4. Rijd je met een constante snelheid van 120 km/u, wat zeker een klein avontuur is in deze terreinwagen, dan zakt het geluidsniveau met 2,2 decibel.

Avtovaz beweert meer dan 10 varianten van de Lada Niva Legend aan te bieden, die de Russen zelf, interessant genoeg, een SUV noemen. Dat aanbod omvat ook bedrijfsvoertuigen. In de toekomst zal voor alle versies een Comfort pakket beschikbaar zijn, dat zaken omvat als centrale vergrendeling met afstandsbediening, een alarminstallatie en een audiosysteem met USB plus AUX aansluitingen. Het pakket wordt echter niet in de fabriek geïnstalleerd, maar vóór de levering aan de klant door de dealer.

De Niva Legend komt niet naar Nederland.Avtovaz is namelijk gestopt met exporteren naar West-Europa omdat haar auto’s niet meer voldoen aan de emissievoorschriften van de Europese Unie. Maar via het grijze circuit valt heus wel een exemplaar van de Lada 4×4 te bemachtigen, ook vanuit Duitsland, waar de voormalige officiële importeur nog steeds exemplaren vanuit Rusland importeert. De Rus met de oude naam beschikt namelijk nog over een Europese typegoedkeuring waarvan gebruik kan worden gemaakt. Dat geldt echter niet voor de Niva Legend, die de begrotelijke procedure opnieuw moet doorlopen. En zonder een dergelijke goedkeuring is ook grijze import uitgesloten.

Reageren is niet mogelijk.