Europa steekt 2,9 miljard euro in ontwikkeling eigen accupakketten

0

De Europese Commissie gaat akkoord met een investering van 2,9 miljard euro in het zogeheten European Battery Innovation project. Het geldbedrag is bestemd voor de ontwikkeling van accupakketten in Europa. Daarmee moet de Europese auto-industrie een alternatief krijgen voor leveranciers uit Aziatische landen.

Er zijn 12 lidstaten van de Europese Unie betrokken bij het project, waaronder Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk, Oostenrijk, België en Polen. Zij financieren het project, waarbij is afgesproken dat de deelnemende landen investeerders vinden die het project ondersteunen met 9 miljard euro. Autofabrikanten BMW, de Duitse tak van Tesla en Fiat Chrysler Automobiles nemen ook deel aan het project, evenals batterijproducenten Varta, Green Energy Storage plus Northvolt en autofabriek Valmet. Nederland is niet betrokken bij het project. Het Verenigd Koninkrijk, dat zich met de Brexit heeft afgescheiden van de Europese Unie, investeert de komende jaren zelfstandig 3 miljard euro in elektrificatie, waaronder de bouw van accupakketten.

De nieuwe generatie accu’s voor elektrische auto’s moeten niet langer uit China komen, zo is de gedachte. Het initiatief vloeit voort uit de European Battery Alliance die in 2017 van start ging. Dat project heeft als doel om een productieketen op te zetten voor de ontwikkeling van batterijcellen en accupakketten in Europa. Dit omvat grondstofwinning, maar ook de recycling van oude accupakketten. Bij het project zijn 42 directe deelnemers betrokken en meer dan 150 externe partners, zoals universiteiten, onderzoeksorganisaties en kleine en middelgrote ondernemingen uit heel Europa. Het volledige project zal naar verwachting tegen 2028 afgerond moeten zijn.

In 2025 moeten er, volgens Maroš Šefčovič, de vicevoorzitter van de Europese Commissie, jaarlijks voldoende accupakketten geproduceerd worden om 6 miljoen elektrische auto’s te voorzien van een accupakket. “Zo’n 3 jaar geleden stond de batterij-industrie in de EU nog nauwelijks op de kaart. Dankzij de krachtenbundeling in Europa zullen onze acties in 2025 leiden tot een industrie die robuust genoeg is om ten minste 6 miljoen elektrische auto’s per jaar van stroom te voorzien”. Zijn collega Margrethe Vestager vult aan: “De enorme uitdagingen op het gebied van innovatie voor de Europese economie kunnen risico’s met zich meebrengen die te groot zijn voor één enkele lidstaat of één enkel bedrijf. Het is zinvol dat de Europese regeringen gaan samenzitten om de industrie te steunen bij de ontwikkeling van meer innovatieve en duurzame accu’s”.

.

Reageren is niet mogelijk.