Cupra bedenkt zich: Born wordt de naam van het elektrische debuutmodel

0

Cupra heeft bekendgemaakt dat haar eerste volledig elektrisch model niet ‘el-Born’, maar Born zal heten. De sportievere Spaanse versie van de Volkswagen ID.3 komt later dit jaar op de markt.

Afgelopen voorjaar onthulde Seat de conceptversie van de el-Born. De buitenwereld werd toen blij gemaakt met een dode mus, want de productie-uitvoering werd geannuleerd. Althans, in combinatie met Seat als merknaam. Als Cupra kreeg de el-Born afgelopen zomer wel groen licht. Zoals gezegd gaat het om een variatie op het Volkswagen ID.3 thema. Anders gezegd een relatief compacte elektrische middenklasser. Een dergelijk model had ook prima als Seat verkocht kunnen worden, maar de Volkswagen Groep denkt er met Cupra embleem meer geld voor te kunnen vangen. Om de elektrische middenklasser goed bij de rest van het gamma te laten passen, werd hij voorzien van grotendeels koperkleurige velgen, Alcantara interieurbekleding en sportstoelen.

Toch was ook dat niet de vorm waarin de auto in productie zal gaan. Cupra maakt nu bekend dat de naam el-Born zal worden veranderd in Born. Zo heet een hippe wijk in Barcelona. De toevoeging ‘el-‘ bleek bij nader inzien geen meerwaarde te hebben. Er werd niks veranderd aan de specificaties van de auto. Dit betekent dat de Born een 204 pk sterke elektromotor tussen zijn achterwielen heeft. De benodigde stroom is afkomstig van een 82 kWh accupakket (77 kWh netto). Cupra stelt dat de Born op een volle batterij meer dan 500 km kan afleggen.

De Born zal, anders dan de naam misschien doet vermoeden, niet in Spanje het levenslicht zien, maar gaat vanaf de tweede helft van dit jaar in Zwickau gebouwd worden, op dezelfde productielijn als de ID.3. Na de zomer zullen de prijzen bekend worden gemaakt en de marktintroductie van de eerste volledige Cupra is voor het einde van het jaar gepland. In 2022 krijgt hij gezelschap van de Tavascan. Die wordt ongeveer even groot als de Volkswagen ID.4, maar krijgt anders dan de Born een uniek koetswerk.

Het is de bedoeling dat de Born een impuls gaat geven aan de transitie van Cupra richting elektrische mobiliteit. Het jonge automerk wil de komende tijd namelijk flink groeien: dit jaar moet de verkoop verdubbelen ten opzichte van 2020, toen er 27.400 klantleveringen waren. Voor dit jaar wordt dus gemikt op minimaal (afgerond) 55.000 auto’s. Lukt dat, dan zal ongeveer 10 procent van de verkoop van Seat uit Cupra modellen bestaan. In het vizier zijn vooral jonge autoconsumenten. Die hebben doorgaans niet genoeg geld voor een nieuwe elektrische auto, zo erkent Cupra. Daarom gaan de Spanjaarden de auto ook in abonnementsvorm aanbieden.

Sinds de start in 2018 heeft Cupra naar eigen zeggen alle aanvankelijke verwachtingen overtroffen door 65.000 auto’s te verkopen en met dubbele cijfers te groeien. Na de lancering van een nieuw productgamma en de introductie van het eerste model dat specifiek voor dit merk is ontwikkeld, de Formentor, heeft het filiaal van Seat zijn groei versneld. Afgelopen januari was Cupra zelfs het snelst groeiende merk op de Europese automarkt en behaalde men het tweede opeenvolgende maandelijkse afzetrecord.

Elektrificatie wordt zoals gezegd de sleutel tot de groei van Cupra in 2021. Nu de 6 stekker hybride varianten van de Leon en Formentor hun opwachting maken, wil het merk zijn aanwezigheid in Europa versterken en toegang krijgen tot de markten die het meest geëlektrificeerd zijn, zoals Noorwegen en Nederland. Dat zal dus gaan gebeuren met de Born. Merkchef Wayne Griffiths zegt over dit model: “Deze Cupra wordt een gamechanger in het segment van de elektroauto’s, met zijn spannende design en directe vermogensafgifte”. Voor een model dat linksom of rechtsom nog steeds nauw verwant is aan de Volkswagen ID.3 is dat nogal een boute uitspraak, maar dat terzijde.

Cupra wil in 2025 een elektrische auto van het formaat Seat Ibiza op de markt brengen. Dat wordt vermoedelijk een eigen variant van de Volkswagen ID.1 of ID.2 die momenteel in Wolfsburg wordt ontwikkeld en die in China gebouwd gaat worden. Het Duitse moedermerk wil in 2023 starten met de verkoop van een elektrische auto van Polo / T-Cross formaat. Overigens heeft de hoofddirectie van Volkswagen nog geen goedkeuring gegeven aan het plan van Cupra voor een B segment elektrische auto. “Dit jaar moet de knoop worden doorgehakt”, aldus Griffiths. Autointernationaal meldde eerder al dat er voor wat betreft de Volkswagen ID.1 of ID.2 kan worden gerekend op een accucapaciteit van 45 kWh.

Reageren is niet mogelijk.