Ranzige rol Autoweek bij verkiezing Elektrische Auto van het Jaar

0

Vorige week heeft Autointernationaal aandacht besteed aan de verkiezing van de Elektrische Auto van het Jaar. In het Top segment won de Audi e-Tron, maar de Volkswagen ID.3 werd uitgeroepen tot algemeen winnaar. Dit model eindigde bij de verkiezing, waaraan 23 merken met 32 modellen in 52 verschillende uitvoeringen deelnamen, ook op de eerste plek in het Midden Segment.

So far, so good, maar nu gaat het verhaal stinken. En valt Autoweek als zogenaamd objectief magazine door de mand. Het Midden Segment wordt namelijk gedefinieerd als “elektrische auto’s met een aanschafprijs tot 40.000 euro”. De Volkswagen ID.3 voldoet inderdaad aan dit criterium, evenals de andere kandidaten in deze categorie, de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. Maar de Hyundai Kona Electric is ingedeeld in het Hoge Segment. Dat zijn auto’s die tussen de 40.000 en 70.000 euro kosten. Huh? De Hyundai Kona Electric is te koop vanaf 36.795 euro. Hij is zelfs goedkoper dan de Volkswagen ID.3! Waarom is hij niet gekandideerd voor het Midden Segment? Nu moest hij het opnemen tegen de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.4 die bijna een derde duurder zijn. Dat is een ongelijke strijd, ook omdat het onderlinge prijsverschil in het Midden Segment (Opel Corsa-e, Peugeot e-208 en Volkswagen ID.3) veel kleiner is.

Nogmaals: waarom is de Hyundai Kona Electric niet gekandideerd voor het Midden Segment? De Koreaan is bovendien compacter dan de Volkswagen ID.3, dus als er één auto niet thuis hoort in de betreffende categorie, maar een klasse hoger ingeschaald dient te worden, dan is het de Duitser. Waarom deed de jury van de verkiezing, georganiseerd door de Vereniging Zakelijke Rijders, dat niet? Tja, dan had de Volkswagen ID.3 het op moeten nemen tegen de Tesla Model 3. Hij zou dan gegarandeerd niet in de prijzen zijn gevallen. Dat was blijkbaar niet de gewenste uitslag, die ruikt naar een intensieve vrijpartij met de Nederlandse Volkswagen (en Audi) importeur. Die was er namelijk als de kippen bij om de uitslag te communiceren.

De Volkswagen ID.3 mocht blijkbaar niet meedingen naar de ‘Elektrische Auto van het Jaar’ bokaal in het Top Segment. Dat dan 2 modellen van hetzelfde merk het tegen elkaar hadden moeten opnemen, is geen verklaring noch een excuus. Er worden wel vaker vergelijkende tests van 2 auto’s van dezelfde fabrikant gehouden. Nee, er mocht zoals gezegd geen confrontatie van de Volkswagen ID.3 met de Tesla Model 3 plaatsvinden. Ook een duel met de Hyundai Kona Electric was niet gewenst. In een andere onderlinge test werd de ID.3 namelijk minder hoog aangeslagen dan de Kona Electric. De Volkswagen importeur zat niet te wachten op nog een keer een dergelijke uitslag. En dus paste de jury van de Elektrische Auto van het Jaar verkiezing braaf de ‘spelregels’ aan. Arme Kona Electric. Hij werd nu voor de leeuwen gegooid in een segment waarvoor theoretisch ook de Performance AWD uitvoering van de Tesla Model 3 gekandideerd had kunnen zijn (63.995 euro), of de Max versie van de Volkswagen ID.4 (59.590 euro). Die zijn allebei afgerond 40 procent prijziger dan de duurste uitvoering van de Hyundai (64 kWh Fashion; 44.380 euro).

Kortom, de segmentindeling is zó gemanipuleerd om de Volkswagen ID.3 te laten winnen. Dat klopt natuurlijk van geen kanten. Maar daar doet Damiaan Hage, die namens AutoWeek in de jury zat, niet moeilijk over. Die bakt liever zoete broodjes met de Volkswagen importeur dan dat hij strijd tegen onrecht. Zodra er geconstateerd was dat de Vereniging Zakelijke Rijders de Hyundai Kona Electric indeelde in het Hoge Segment, maar de Volkswagen ID.3 niet, dan had Hage zich namens Autoweek terug moeten trekken uit de jurering. Maar dat was blijkbaar geen optie, want zijn hoofdredacteur was van plan om flink garen te spinnen bij deze verkiezing. Zoals jij op bovenstaande afbeelding kan zien, wilde Autoweek maar wat graag haar eigen merklogo afgebeeld zien op de video die gemaakt is ter gelegenheid van de overwinning van de Volkswagen ID.3.

Autoweek wint publicitair gewin blijkbaar belangrijker dan objectiviteit. Vergeet dat nooit wanneer jij dat blaadje leest.

 

 

Reageren is niet mogelijk.