Cupra Born is Spaans gepeperde Volkswagen ID.3

0

Het van Seat afgesplitste sportieve merk Cupra gaat voortaan ook volledig elektrische auto’s verkopen. Het wiel vinden de Spanjaarden hiervoor echter niet compleet opnieuw uit. Het debuut van Cupra in het segment voor elektrische auto’s vindt namelijk plaats met een aangepaste Volkswagen ID.3.  Het model, Born genaamd, heeft een sportiever karakter dan zijn donor. Dat komt tot uiting in extra veel vermogen. De sterkste variant schopt het tot 231 pk en combineert dat met een actieradius van 540 km.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat Seat een variatie op het ID.3 thema zou gaan verkopen, maar als Cupra kan de Born zoals gezegd nadrukkelijk gepositioneerd worden als een sportieve elektrische auto. Dat betekent dat een hogere prijsstelling mogelijk is en dus een dikkere winstmarge. De Volkswagen Groep heeft veel geld gespendeerd aan de ontwikkeling van haar elektrische ID portfolio dus het is belangrijk dat die investeringen ook worden terugverdiend. Dat lukt beter onder Cupra vlag dan als Seat (die het model el-Born zou gaan noemen).

Waar de Seat Alhambra en de Volkswagen Sharan een eeneiïge tweeling zijn, daar zijn de ID.3 en de Born dat ook. Zo is de carrosserie grotendeels identiek. Cupra heeft er evenwel alles aan gedaan om de Born een eigen identiteit te geven. Niet in de laatste plaats door kwistig te strooien met bronzen accenten. Ook heeft de Born sportievere bumpers, fraai met elkaar verbonden achterlichten en kijkt hij wat bozer uit zijn ogen (koplampen) dan de ID.3. Ook monteert Cupra speciale zij schorten en sportief vormgegeven velgen met een bronzen tint.

Binnenin neemt de Born ook de (digitale bouwstenen) van de ID.3 over. Zo zijn de displays identiek, maar Cupra zorgt er wel voor dat het dashboard van haar alternatief ene ‘warmere’ uitstraling’ heeft. Dat is welkom want de cabine van de ID.3 doet nogal denken aan een lege koelkast. Het sportieve karakter van de Born komt tot uiting in een heerlijk ogend stuurtje met rij modi knoppen en stevige sportstoelen die gemaakt zijn van gerecycleerde vegan microfiber. De kofferbak is met een volume van 385 liter identiek aan die van de ID.3. Geen van beide modellen beschikt over een Frunk. Wel van de partij is een head-up display.

Cupra gaat de Born leveren in 3 vermogensversies. Die hebben allemaal de elektromotor op de achteras. De basisuitvoering van de Born is goed voor 150 pk en 310 Nm. De bijbehorende accu heeft een capaciteit van 45 KWh (netto) en maakt theoretisch een rij bereik van 340 kilometer mogelijk. Daarboven staat een versie met 204 pk die zijn stroom haalt uit een accu van 58 kWh en kan pronken met een actieradius van circa 420 kilometer. In deze vorm zit de Born in 7,3 seconden op 100 km/u. Het krachtigst is de versie met 231 pk. Eigenlijk gaat het om de 204 pk versie die voorzien is van een e-Boost pack. Met dit pakket wordt de sprinttijd verkort tot 6,6 seconden. De 231 pk versie is ook verkrijgbaar met een accu van 77 kWh. Dan stijgt de range naar een imponerende 540 km. Keerzijde van de medaille is een wat minder snelle acceleratie. Dat komt door het meergewicht van het grotere accupakket.

De Spanjaarden claimen dat de Born over een specifieke onderstel set-up beschikt. Het gaat daarbij om een sportievere ophanging en een sportiever afgestelde tractiecontrole. De besturing zou directer moeten werken, de remmen zijn groter dan bij de ID.3 en de banden rondom de velgen indien gewenst breder. Daar omheen zitten Michelin Pilot Sport 4S banden in de maat 235/40R 20. Ter vergelijking: de ID.3 moet het doen met maximaal 215/45. Standaard levert Cupra de Born evenwel met 18 of 19 inch velgen.

Opladen van de grootste 77 kWh accu kan met 125 kW snelladen (DC). De basisuitvoering beschikt waarschijnlijk over 50 kW. AC laden zal afhankelijk van de versie gebeuren met 7.2 of 11 kW. Optioneel (en eigenlijk een must) kan men de Born trouwens ook uitrusten met een warmtepomp om de actieradius tijdens koude (mei)dagen te optimaliseren. Vanaf september gaat de Cupra versie in het Duitse Zwickau in productie, broederlijk naast de Volkswagen ID.3. Mogelijk wordt het gamma in een later stadium uitgebreid met krachtigere, al dan niet vierwielaangedreven varianten. In het laatste geval is 333 pk mogelijk.

Reageren is niet mogelijk.