Hybride Ferrari met V6 motor heeft een naam: 296 GTB

0

Maak kennis met het vernuft van de nieuwe supersportwagen van Ferrari: de 296 GTB. Het is de eerste moderne Ferrari met een V6 motor. De 296 GTB is niet alleen een 6 cilinder, het beschikt ook over plug-in hybride techniek. Daarmee is hij klaar voor de toekomst.

De 296 GTB is geen vervanger van een bestaand model. Hij krijgt een plaats naast de F8 Tributo in de huidige line-up. De 296 GTB is een stuk kleiner dan de 1.000 pk sterke SF90, de andere stekker hybride supersportwagen van Ferrari. Die is vooral gericht op monsterachtige prestaties. De 296 GTB wil vooral rijplezier bieden. Daartoe beschikt hij over indrukwekkende specificaties. Hoewel het om een 6 cilinder model gaat, kan de 296 GTB het de Ferrari 812 Competizione met V12 motor bijzonder moeilijk maken.

Ferrari ontwikkelde voor de 296 GTB een compleet nieuwe V6 motor. De cilinders zijn in een hoek van 120 graden geplaatst, zodat er in het midden ruimte is voor de turbo’s. Deze opstelling wordt ook wel ‘hot V’ genoemd. McLaren kiest voor zijn V6 in de Artura overigens voor exact dezelfde opstelling, inclusief de plaatsing van de 2 turbo’s tussen de cilinderbanken. De Ferrari motor produceert 221 pk per liter, wat een record is voor een productieauto. Het vermogen van de V6 is 663 pk en in totaal, de bijdrage van de stekker hybride techniek meegerekend, is er 830 pk beschikbaar. Al deze paardenkracht gaat via een 8-traps automaat met dubbele koppeling naar de achterwielen.

Het is voor het eerst sinds de jaren zeventig dat het Italiaanse sportwagenmerk een model met een V6 krachtbron aanbiedt. Een van die meest karakteristieke en lange tijd verguisde modellen is de wulpse 246 GT. Inmiddels is die Dino een heus verzamelaarobject; zijn waarde wordt wellicht naar nog grotere hoogte getild door de lancering van deze 296 GTB. Kijk maar eens goed naar het ontwerp van de nieuweling. De 296 GTB beschikt over designkenmerken van die klassieker, zoals de rechtstaande achterruit en de afgeronde achterschermen. Ook zijn er zwart gespoten A-stijlen en een optisch panoramische voorruit.

Sprinten naar 100 km/u doet het allernieuwste model uit Maranello in 2,9 seconden. De topsnelheid van de 296 GTB ligt boven de 330 km/u. Ook niet onbelangrijk: je moet volgens Ferrari 25 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden op een volle accu (met een maximum snelheid van 135 km/u). De 167 pk sterke motor die hiervoor moet zorgen, zit tussen de verbrandingsmotor en de transmissie. Ferrari gebruikt bewust niet de aanduiding ‘Dino’ voor dit V6 model. Dat komt doordat de nieuweling, anders dan het origineel, niet de goedkoopste sportwagens uit de Italiaanse stal wordt.

De 296 GTB weegt 1.470 kilo. Ferrari stelt dat de aandrijflijn van de 296 GTB een stukje (4 centimeter) korter dan de F8 Tributo. korter is dan die van de F8 Tributo, waardoor zowel de wagen lengte als de wielbasis korter uitvallen. De assen van de 4,61 meter lange benjamin staan 5 cm minder ver uit elkaar: 2,60 meter om precies te zijn. Voor de statistici: een rondje Fiorano legt de 296 GTB af in 1 minuut 21. Ter vergelijking: de 720 pk sterke en 90 kg lichtere F8 Tributo doet er anderhalve tel langer over.

Traditiegetrouw hangt de V6 motor centraal in het chassis. Boven de 6 cilinder legt Ferrari een glaspaneel, zodat omstanders van de krachtbron van een geparkeerde 296 GTB kunnen genieten. De nieuweling valt sowieso op door zijn ontwerp. Hij volgt de lijn die met de SF90 Stradale en F8 Tributo is ingezet. Nog altijd is elk lijntje functioneel, ook al heeft de 296 GTB de heupen van de Dino 246 GT. Daar is om technische redenen voor gekozen. De heupen beïnvloeden de luchtstroom, welke zodoende optimaal over de auto wordt geleid. De 296 GTB beschikt verder over actieve aerodynamica, zoals een spoiler in de achterbumper.

Met het optionele Assetto Fiorano pakket (bekend van de de SF90 Stradale / Spider) genereert de actieve achterspoiler (geïnspireerd op het exemplaar van de LaFerrari) een flinke 360 kilo aan neerwaartse druk. Wie deze speciaal voor circuit gebruik bestemde optie aanvinkt, krijgt ook instelbare schokdempers, meer koolstofvezel in het in- en exterieur en een lichtere achterruit van Lexaan. Met het Assetto Fiorano pakket weegt de 299 GTB 12 kilo minder. In deze vorm deed de nieuwe Ferrari een rondje Fiorano in de genoemde 1 minuut 21 af. Het Assetto Fiorano pakket is leverbaar in een speciaal naar de 250 Le Mans van weleer verwijzend printje. Speciale Michelin Sport Cup2R banden zijn optioneel.

De 296 GTB heeft een 7,4 kWh accupakket aan boord. Ferrari is nog niet van plan om grotere batterijen te monteren in haar sportwagens, aangezien de focus ligt op rij plezier. Daarvoor is een hoog prestatiepotentieel belangrijker dan zuinig of milieuvriendelijk. De bestuurder kan overigens zelf kiezen of hij zich volledig elektrisch wil verplaatsen. Naast de hiervoor bestemde eDrive rij modus is er de stand Hybrid, waarin er gecombineerd op de verbrandingsmotor en de elektrische collega wordt gereden. In de modi Performance en Qualify ligt de focus minimaal op opslaan van elektrische energie.

De prijs van de 296 GTB, die een nog intensere rij ervaring moet bieden dan de F8 Tributo, is nog niet bekend, maar die gaat verrassend uitpakken vanwege de lage CO2 uitstoot die de stekker hybride Ferrari op papier heeft. Reken op een prijs tussen die van F8 Tributo enerzijds (301.832 euro) en die van de Roma anderzijds (246.473 euro). De McLaren Artura kost overigens 235.500 euro. De naam van het model is trouwens ontleend aan de motorinhoud (2,9 liter) en het aantal cilinders (6), terwijl de carrosserie van het type ‘Gran Turismo Berlinetta’ (Italiaans voor coupé) is. De spirituele opvolger van de Dino wordt pas in het eerste kwartaal van 2022 leverbaar, maar de orderboeken zijn al geopend.

 

Reageren is niet mogelijk.