Is de nieuwe Peugeot 508 gedoemd een SUV te worden?

0

De vraag naar traditionele middenklassers in het D segment blijft gestaag dalen. Autofabrikanten overwegen daarom om hun sedans, liftbacks en stationwagens te vervangen door SUV modellen. Zal dat ook het lot van de toekomstige Peugeot 508 zijn?

Op een bepaalde manier is het een bedreigde diersoort: de sedan rijder. Die staat, samen met liftback eigenaars, op de rand van uitsterven, hoewel sommigen nog steeds weerstand tonen. Het zijn die laatste der Mohikanen met wie je beter geen discussie kan beginnen over verhoogde voertuigen, ondanks hun vermeende praktische vaardigheden. Zij zweren, omwille van de dynamiek, bij laag bij de grond rijden.

Maar helaas voor hen zou deze categorie, momenteel nog vertegenwoordigd door modellen als de Renault Talisman, Ford Mondeo, Volkswagen Passat en Peugeot 508, de komende jaren definitief kunnen verdwijnen bij gebrek aan winstgevendheid. Om dit te verhelpen, overwegen hun fabrikanten serieus om ze te injecteren met cross-over genen. Alleen in het premium segment is de klassieke sedan (en liftback nog veilig). Dat is niet alleen te danken aan grootheden als de Audi A4/A5, BMW 3-serie/4-serie Gran Coupé en Mercedes C-klasse, maar ook aan nieuwkomer Tesla Model 3. In een tijd waarin de verkoop van de sedan dalend is, geniet de Amerikaan van een indrukwekkende carrière.

Tesla wordt daarbij niet in de laatste plaats geholpen door het merkimago en door de publiciteit die oprichter Elon Musk weet te genereren. Dit betekent dat de dinosauriërs van de auto-industrie dit voorbeeld niet kunnen kopiëren. Als Renault morgen besluit om een ​​elektrische Talisman te lanceren, dan zal de uitstraling van Luca de Meo, die aan het hoofd van de Franse autofabrikant staat, niet voldoende zijn om de verkoop te stimuleren. Hij is immers geen Elon Musk. 

Traditionele autofabrikanten hebben daarom geen andere keuze dan om de sedan opnieuw uit te vinden. Citroën had als een van de eersten haar oplossing klaar en komt binnenkort met een herziene en gecorrigeerde C5. 3 jaar nadat het model uit de catalogus is verdwenen, bereidt hij zich met een verhoogd profiel voor om het segment opnieuw leven in te blazen, vandaar dat zijn naam wordt uitgebreid met de letter ‘X’. Uitgerust met de perfecte uitrusting van een avonturier (dorpel bescherming en veel robuust ogend plastic op de carrosserie), wil de nieuwe Citroën de geit en de kool sparen. Het valt nog te bezien of de mix van sedan en SUV de consument zal smaken en of bijvoorbeeld C5 Aircross bezitters weer met beide voeten op de grond komen.

Ford wacht de uitkomst van de herlancering van de C5 (X) niet af en brengt de Evos in stelling: een verhoogde sedan om de Mondeo te vervangen. Foto’s van recente gecamoufleerde prototypes weten als serieus SUV alternatief nog niet te overtuigen. Ook de Evos is (te veel) een variatie op het ‘Volvo S60 Cross Country’ thema. Maar feit is dat Ford een neus heeft voor nieuwe trends. Voorbeelden zijn de Mustang en Capri, dus wie weet slaan de Amerikanen wel weer een homerun. Slaat de Evos aan, dan zal de druk op Peugeot groot worden om haar 508 te vervangen door een model met duidelijke SUV elementen. Zustermerk Opel gaat in ieder geval de Insignia vervangen door een soort van cross-over, en zal om het nieuwe model als ‘dynamisch’ goed in de verf te zetten, hiertoe de naam Monza gaan afstoffen.

Een soortgelijke transitie staat dus ook de 508 te wachten. Er is veel waardering voor de durf van Peugeot om van het huidige model vooral een concurrent voor de Audi A5 Sportback en BMW 4-serie Gran Coupé te maken (SW: BMW 3-serie Touring en Volvo V60), maar de verkoopvolumes zijn laag. In de eerste 5 maanden van dit jaar verkocht de BMW 3-serie factor 6,5 beter dan de Peugeot 508. Dat is een te groot verschil om te negeren. Dus medio 2025 / 2026 zal de 508 vermoedelijk in de voetsporen treden van de Citroën C5 X, inclusief diens grotere bodemvrijheid. Om de traditionele klantenkring gerust te stellen, zal de marktintroductie van de nieuwe generatie voorafgegaan worden door een conceptstudie, zodat het publiek er alvast aan kan wennen.

Slaat de transitie aan, dan heeft Peugeot er straks een middenklasse SUV model bij: naast de 3008 en 5008 ook de 508 …

Reageren is niet mogelijk.