Honderden leaserijders hebben acuut auto hun auto moeten inleveren. Soms werden die halsoverkop en zonder het te melden weggehaald, soms met de persoonlijke eigendommen er nog in. De leaserijders die met deze onaangename verrassing werden geconfronteerd, waren klant bij mobiliteitsbedrijf Car Driver Deals (CDD) uit Maasbracht. Dat zou in grote financiële problemen zitten.
Car Driver Deals (CDD) stelt dat de leveringsproblemen bij autofabrikanten en de te hoge inkoopprijs bij verhuurders uiteindelijk leidden tot grote betalingsproblemen. Daardoor gingen grote verhuurbedrijven, die eigenaar zijn van de auto’s, de voertuigen terughalen. Een deel van de klanten heeft echter duizenden euro’s voor het gebruik van de auto vooruitbetaald. Het was aantrekkelijk om dat te doen, omdat zij daarmee in aanmerking kwamen voor een gereduceerd leasetarief.
De directie van Car Driver Deals betuigt middels een brief aan zijn klanten spijt voor het feit dat autoverhuurders hun auto’s terughalen bij de klanten van het bedrijf. CDD huurde auto’s bij naar eigen zeggen in totaal 50 leveranciers en verhuurde/leasete deze weer aan zijn afnemers, vooral consumenten. Het bedrijf kon naar eigen zeggen mede een lage prijs aanbieden (tot wel 70 procent onder de marktprijs) omdat de klanten een groot deel van de looptijd van het contract vooruit betaalden. Als ze dit niet konden betalen, was het mogelijk om via CDD een financiering af te sluiten.
CDD huurde de auto’s die het verhuurde zelf bij tientallen autoverhuurders en leasemaatschappijen door heel Nederland. Voorbeelden zijn Avis, Sixt, Alcredis, Autohopper, Enterprise, Multilease en Alphabet. “Momenteel rijdt u in een auto, die u ter beschikking is gesteld door Car Driver Deals. Alcredis Finance is echter de eigenaar van de auto. Aangezien Car Driver Deals haar contractuele betalingsverplichtingen aan ons niet nakomt, zult u uw auto moeten inleveren”, zo staat in een mail die aan een klant van CDD is gestuurd. Andere gedupeerden melden dat de auto is weggehaald terwijl de eigendommen er nog in lagen.
CDD heeft bijna 3.000 auto’s van 50 bedrijven in haar wagenpark en is onderdeel van Atvangarde BV. Met dat bedrijf hebben Alcredis en andere leveranciers alle contracten ontbonden. Onduidelijk is hoeveel auto’s er nu moeten worden ingeleverd. Er zouden minstens honderden leaserijders gedupeerd zijn. CDD is net als het hoofdkantoor van het moederbedrijf telefonisch onbereikbaar. Klanten die het bedrijf mailen, krijgen een standaard antwoord dat ook op de website van het bedrijf is gezet.
“Afgelopen dagen werden wij plotseling geconfronteerd met een subjectief mediabericht waarin bewust zonder wederhoor naar ons verwezen zou worden. Een klein aantal leveranciers heeft als reactie hierop zonder juridische grondslag en zonder voorafgaand overleg besloten auto’s op te gaan halen bij onze klanten”. Het bericht gaat verder: “Graag hadden wij onze klanten vooraf geïnformeerd en vervanging geregeld. Wij begrijpen dat dit een enorme impact heeft op de betreffende klanten en betreuren dit ten zeerste”. CDD is naar eigen zeggen momenteel druk aan het zoeken naar een oplossing voor de betrokkenen. Het aangaan van nieuwe deals is tijdelijk niet mogelijk, zo staat in de mail en op de site. Het bedrijf is in ieder geval nog niet failliet, want er staat geen melding in het insolventieregister.
De directie van Atvangarde zegt in gesprek te zijn met investeerders. “Wij zijn in een vergevorderd stadium met financiers die bereid zijn om te helpen bij het herstellen van de overeenkomst die de klant is aangegaan met CDD. Met hun investeringen willen zij een internationaal wagenpark opbouwen en dat beschikbaar stellen voor de klanten van CDD die al in een auto aan het rijden zijn, maar ook voor klanten die nog een auto geleverd moeten krijgen en al een betaling hebben gedaan”. Het bedrijf vraagt klanten kalm te blijven. “U kunt ons vooral helpen door niet te panikeren en chaos te veroorzaken”.
In het bericht steekt de directie de hand in eigen boezem. Ze heeft gefaald in haar beleid en had de leveranciers van de auto’s moeten betalen. Het bedrijf zou ook te snel gegroeid zijn: “Wij hadden eerder en betere beslissingen moeten nemen. Ook hadden we eerder op de rem moeten gaan staan qua online campagnes om de sterke groei van het aantal klanten af te remmen. Verder hadden we minder aandacht moeten geven aan de omzet en meer aandacht aan de inkoop”. Het bedrijf adviseert klanten wiens auto wordt meegenomen om op het innameformulier te zetten dat dat onder protest wordt gedaan.
Toen het bedrijf bij diverse verhuurders een betalingsachterstand opliep en de verhuurders vervolgens hun auto’s terughaalden, ontstond een domino-effect: het bedrijf raakte steeds verder in de problemen en vroeg zijn afnemers om uitstel van betaling. Steeds meer leveranciers, naast verhuurders ook leasemaatschappijen, haalden vervolgens hun auto’s terug. Het lijkt erop dat de consumenten de dupe zijn geworden van een piramidespel: CDD betaalde zelf veel meer voor de auto’s dan dat het zijn eigen afnemers in rekening bracht. Consumenten moeten vrezen dat zij naast de auto, ook hun geld kwijt zijn.
CDD zegt nu in een brief aan zijn klanten spijt te hebben. “Toen wij dit vernieuwende mobiliteitsconcept in september 2018 lanceerden, konden wij niet vermoeden dat het in zo’n chaos zou eindigen. We betreuren dit ten zeerste en hebben hier heel veel verdriet en spijt van, niet alleen voor wat onze medewerkers is overkomen en de investeerders die veel geld in het bedrijf hebben gestoken, maar ook en vooral voor onze klanten”, zo schrijft de directie in een brief. CDD stelt de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor het feit dat klanten “op een vreselijke en onverantwoorde manier uit hun auto zijn gehaald door de betreffende leveranciers, terwijl zij een mobiliteitspakket hadden afgesloten bij Car Driver Deals”.
Volgens de directie groeide het bedrijf te snel, maar het legt de schuld uiteindelijk wel buiten zichzelf: het zou vooral liggen aan het feit dat leveranciers geen auto’s konden leveren ten gevolge van de productieproblemen door de chiptekorten en doordat er een te hoge inkoopprijs zou zijn betaald. Dat laatste zou blijken uit navraag bij goed geïnformeerde marktpartijen. CDD zegt in een vergevorderd stadium met investeerders te zijn om er voor te zorgen dat de afspraken met klanten nagekomen kunnen worden. Ook vraagt het de leveranciers nogmaals om een branchebreed initiatief met als doel klanten een alternatief aan te bieden. Het geeft daarbij de site www.gedupeerdencardriverdeals.nl als voorbeeld. Dat blijkt te zijn gelieerd aan Enterprise. Dit bedrijf zegt in dit stadium nog niet op het initiatief te willen reageren.
Helemaal zeker van een goede afloop is CDD overigens niet: “Ook als een faillissement onvermijdelijk is, zal de zoektocht naar oplossingen onverminderd voortgaan. We laten u niet in de steek en zijn vastberaden om zaken op te lossen”, zo valt in de brief te lezen.
+