Niet zoals beloofd: de Aston Martin Valhalla

0

Aston Martin heeft eindelijk de Valhalla klaar. De hyper sportwagen was eigenlijk al in 2019 als AM-RB-003 voorgesteld, maar de uiteindelijke versie is heel anders geworden dan oorspronkelijk beloofd. Daarmee doet de Valhalla denken aan de iconische Jaguar XJ220. In conceptvorm werd die hyper sportwagen in 1992 getoond met een 12 cilinder motor, maar de uiteindelijke productie versie moest het doen met een dubbel geblazen V6 blokje.

Oorspronkelijk zou de Valhalla worden aangedreven door een in eigen beheer ontwikkelde V6 motor. Maar dat was voor de komst, iets meer dan een jaar geleden, van Tobias Moers. Die volgde Andy Palmer als CEO van Aston Martin op en gooide meteen het stuur om. Moers had 7 jaar lang aan de touwtjes getrokken bij AMG en koos er meteen voor om de V6 motor, die zich qua betrouwbaarheid nog niet bewezen had, te vervangen door de dubbel geblazen 8 cilinder van zijn vorige werkgever.

Die 4,0 liter grote V8 ligt midscheeps achter in het onderstel van de Valhalla. De motor wordt door Mercedes-AMG geleverd in diverse vermogenssmaken, maar de variant die voor de Aston Martin is gekozen, zit qua specificaties dicht bij de centrale die door de Duitsers in de GT Black Series wordt gemonteerd. Die supersportwagen heeft het huidige ronderecord op de Nürburgring op zijn naam staan (de tijd van de Porsche 911/991 GT2 RS MR die door Manthey-Racing werd aangepast telt niet echt mee).

Met maximaal 7.200 krukasomwentelingen, pompt de V8 een vermogen van 750 pk naar de achterwielen. Tel daar 2 elektromotoren bij op (op elke as een exemplaar samen 204 pk extra leveren) en het cumulatieve paardenkrachtaantal bedraagt 950. In 2019 beloofde Aston Martin nog dat er sprake zou zijn van 1.000 pk. Aan koppel is er maximaal 1.000 Nm beschikbaar. Daarmee kan de Valhalla in 2,5 seconden van 0 naar 96 km/u (60 mijl) accelereren en een topsnelheid van 330 km/u bereiken. De Valhalla beschikt ook over een louter elektrische modus. In dat geval beweegt hij zich als een burgerlijke hatchback door het verkeer met maximaal 130 km/u. De kleine batterij, die de op de voorwielen gemonteerde elektromotor van stroom voorzien, houdt het amper 15 kilometer vol.

De Valhalla pakt ook uit met een andere innovatie: de versnellingsbak. Dat is een gerobotiseerde exemplaar met dubbele koppeling en 8 versnellingen. Een  achteruitversnelling ontbreekt evenwel. Net als de Ferrari SF90 Stradale wordt voor het achteruit rijden gebruik gemaakt van bovengenoemde elektromotor. Daardoor is de versnellingsbak lichter. De Valhalla is de eerste sportwagen van Aston Martin met een middenmotor. Nog veel meer dan de bestaande modellen met de krachtbron voorin (zoals de DB11, de Vantage en de DBS) is deze nieuweling gericht op pure rij beleving.

Voor een sportwagen die is uitgerust met een hybride aandrijfsysteem is de Valhalla relatief licht: hij weegt slechts 1.550 kilo. Dat is te danken aan de van koolstofvezel vervaardigde monocoque. De Valhalla is ook uiterlijk anders dan de AM-RB-003. De conceptversie leek sterk op de Valkerie, de racewagen waarmee Aston Martin terug zal keren op Le Mans. Maar dat designspoor is voor de productieversie van de Valhalla verlaten. De carrosserie werd in de windtunnel namelijk danig herzien.

Hoewel smaken verschillen, is het resultaat verbluffend. De Valhalla is een hyper sportwagen volgens de klassieke betekenis van het woord, met een gapende muil in zijn front en een opvallend gebrek aan spectaculair spoiler werk. Goed, aan een grote achtervleugel viel niet te ontkomen, maar de belangrijkste aerodynamica zit onder het carbon plaatwerk. Wat overigens niet wil zeggen dat de Valhalla een spartaanse uitrusting krijgt. Foto’s van het interieur heeft Aston Martin overigens nog niet vrijgegeven.

De voorwielen beschikken over een op de Formule 1 geïnspireerde ‘push-rod’ ophanging terwijl achteras een multi-link constructie wordt toegepast. Voor het geheel wordt gebruik gemaakt van Multimatic adaptieve veren en schokdempers. De Britse hyper sportwagen heeft actieve aerodynamica. De frontelementen en de achterspoiler kunnen hun positie voortdurend wijzigen. Dankzij een zorgvuldig beheer van de luchtstroom (vlakke wagenbodem en venturi effect) kan de Valhalla bij 240 km/u tot 600 kilo aan neerwaartse druk genereren .

Het doel van Aston Martin is simpel. De Britse fabrikant wil op de Nürburgring Nordschleife onder de 6’30” duiken. Daarmee zou de Valhalla 13 seconden sneller zijn dan de Mercedes-AMG GT Black Series die het huidige record bezit (of bijna 9 seconden sneller dan de Porsche 911 / 991 GT2 RS Manthey-Racing). Aston Martin zei bij de presentatie van de conceptversie dat er niet meer dan 500 exemplaren van de hyper sportwagen gebouwd zouden gaan worden. Die waren in een mum van tijd uitverkocht. Maar of klanten nog even tevreden zijn nu er een ‘ordinair’ Mercedes blok midscheeps achter zit, is afwachten. Jaguar zag indertijd menig bestelling geannuleerd worden …

 

Reageren is niet mogelijk.