Betrouwbaarheid & kwaliteit: verdienen Italiaanse auto’s echt hun slechte reputatie?

0

Italiaanse auto’s hebben de naam onbetrouwbaar te zijn. Ook zouden zij kampen met een ondermaatse bouwkwaliteit. Maar er is een uitzondering die de regel bevestigt: de Fiat Panda. Die biedt een uitstekende kwaliteit/betrouwbaarheidsbalans.

Mechanisch gezien begon de Panda nog niet zo lang geleden bijna met een blanco vel papier, want het aanbod werd gestructureerd rond de nieuwe 3 cilinder 1,0 liter benzinemotor van 70 pk, ondersteund door milde hybridisatie. Deze krachtbron is tot nu toe perfect betrouwbaar gebleken. En dat is een verademing in vergelijking met het 2 cilinder 0,9 liter TwinAir blok die kampte met een overconsumptie van olie. Slechts een handvol eigenaren klaagt nog over trillingen in het stuurwiel. De lichte restyling waarvan de kleine Fiat tegelijkertijd met de motorische update profiteerde, ging gepaard met de komst van nieuwe, hoogwaardigere materialen in het passagierscompartiment. Gecombineerd met een zorgvuldige assemblage, zorgt dit er voor dat de Panda een zeer goede staat van dienst heeft voor een auto uit het A segment. Deze derde generatie Panda heeft dus geen last meer van jeugdige gebreken.

Ondanks zijn 14 jaar profiteert de Fiat 500, in tegenstelling tot zijn kleine zusje de Panda, niet van zijn ervaring om in de loop van de tijd kwalitatief te verbeteren. Ondanks grote technische overeenkomsten met de Panda, kampt de Fiat 500 met veel meer mechanische problemen. De brandstofpomp lijkt nu goed te functioneren, evenals het stop & start systeem en ook de achteras produceert geen bijgeluiden meer, maar aan de andere kant zijn er veel problemen met de lagers in de versnellingsbak. De interieurpresentatie is nog steeds even aantrekkelijk, maar als je de Fiat 500 in detail bekijkt, dan valt op dat de kunststoffen verre van onberispelijk zijn. Het is al met al twijfelachtig of deze Italiaan ooit nog een ​​acceptabel niveau van betrouwbaarheid gaat bereiken. Terugkerende problemen worden weliswaar steeds zeldzamer, maar het aantal exemplaren dat wordt getroffen door individuele storingen blijft aanzienlijk.

Voor de Fiat 500X geldt dat de bouwkwaliteit goed is, maar de betrouwbaarheid laat veel te wensen over. Bij de Tipo is het beeld juist andersom. Zijn betrouwbaarheidsniveau is gemiddeld, maar het is vooral de fabricagekwaliteit van deze Fiat die teleurstelt. Dus dat is ook voldoende om het negatieve imago van de Italiaanse auto in stand te houden. En hoe zit het met Alfa Romeo?

Zijn betrouwbaarheidsrecord is correct, maar de Stelvio is niet van premium niveau als het gaat om bouwkwaliteit. Het beeld is het tegenovergestelde voor de Alfa Romeo Giulia, die doorgaans netjes is afgewerkt, maar waarvan de betrouwbaarheid verre van onberispelijk is. Op de enkele uitzondering in de vorm van de Fiat Pand na, is het dus duidelijk dat de betrouwbaarheid/kwaliteitsbalans van Italiaanse auto’s, helaas voor hen, verre van vleiend is. Dit betekent dat de slechte reputatie die aan modellen uit het land met de laarsvorm kleeft, toch wel terecht is. Uit recent betrouwbaarheidsonderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de respondenten klaagt over het feit dat de betrouwbaarheid en/of kwaliteit van hun Italiaanse auto behoorlijk tegenvalt. Gelukkig is de Fiat Panda een ​​uitzondering. Die heeft een uitstekende staat van dienst en behoort tot de top van zijn segment. De Alfa Romeo Stelvio blinkt niet uit, maar terwijl er SUV modellen zijn die veel beter scoren qua bouwkwaliteit, zijn er ook slechter scorende concurrenten. Dat maakt hem niet bij voorbaat tot een auto die je beter niet kunt aanschaffen. Maar de andere Fiat en Alfa Romeo modellen zorgen voor veel klachten. En een gewaarschuwd mens …

Reageren is niet mogelijk.