Overtuigend Volkswagen ID.3 alternatief: test Cupra Born

0

Autofabrikanten staan ​​in de toekomst voor een lastige taak, omdat zij al hun elektrische auto’s anders moeten laten lijken dan die van hun zustermerken, ook al zijn ze onderhuids misschien bijna identiek. De sportieve Spaanse nieuwkomer Cupra weet dit en daarom is dit merk een gedurfde route ingeslagen met zijn eerste volledig elektrische auto, de Born. Met specifieke uiterlijke aanpassingen wil men de indruk wegnemen dat dit gewoon een Volkswagen ID.3 (waaraan hij verwant is) in een andere verpakking is.

De gewelfde motorkap van de Born, de scherpe gesneden led koplampen en de 20 inch lichtmetalen velgen zorgen samen voor een sportieve uitstraling. Daaronder maakt de Cupra gebruik van het MEB platform van de Volkswagen Groep, dus net als bij de ID.3 heeft de Born een 58 kWh batterij die een achterin gemonteerde elektromotor van 204 pk en 310 Nm stroom levert. Cupra claimt een actieradius van 420 km voor de versie die ik hier test, hoewel er ook een minder krachtig 45 kWh model met 150 pk zal zijn. Die heeft een rij bereik van 350 km.

Het onmiddellijk beschikbare motorkoppel van 310 Nm is genoeg voor een sprint van 0-100 km/u in 7,3 seconden en ondanks het vrij forse rijklaar gewicht zijn de prestaties voldoende. De tractie is ook goed, terwijl zelfs het rempedaal gevoel, dat soms een knelpunt kan zijn bij elektrische auto’s vanwege de manier waarop ze regeneratief remmen gebruiken om de batterij op te laden, geen afbreuk doet aan de rij ervaring. De Born levert dynamische rijeigenschappen en zelfs een behoorlijk plezierig gevoel; het voelt alsof er veel fijnafstemming is gedaan aan de ontwikkeling en afstelling van de ophanging, waarbij de Born (gezien de grootte van zijn wielen) schokken en stoten verrassend goed absorbeert. Hij zorgt voor een redelijk comfortabele vering, terwijl de scherpe, relatief responsieve besturing de Born een scherp randje geeft zonder nerveus te worden. Met name in de Cupra modus is er een extra zwaarte in de stuurinrichting, wat niet meer gevoel toevoegt noch de respons van de voorkant verhoogt, maar er wel voor zorgt dat de Born solide aanvoelt, net zoals sommige van Cupra’s sportieve(re) modellen met een verbrandingsmotor.

Met een lengte van 4.322 mm is de Born 61 mm langer dan de Volkswagen ID.3, maar desondanks is de beenruimte nog steeds aan de beperkte kant. De Born is ook 31 mm lager dan zijn broer of zus, wat betekent dat langere passagiers zich achterin waarschijnlijk een beetje claustrofobisch zullen voelen. Dat de achterbank nogal hoog geplaatst is, helpt daarbij niet. Maar een positief effect daarvan is dat de passagiers een ​​goed zicht hebben.

Voorin is de Born comfortabel, met sportstoelen die je goed vasthouden, al steken de geïntegreerde hoofdsteunen wel wat uit, waardoor ze in de weg kunnen zitten. De praktische bruikbaarheid is prima dankzij een kofferbak volume van 385 liter. Ook is sprake van een goede vorm. De 100 kW DC snel laadcapaciteit van de testauto, waarmee de batterij in 35 minuten van 5 procent naar 80 procent kan worden opgeladen. Een volledige lading met een AC voeding van 11 kW duurt 6 uur en 15 minuten.

De eerste indrukken wijzen erop dat de Cupra van binnen een hogere bouwkwaliteit heeft dan de ID.3 op de gebieden die er toe doen, maar het is duidelijk dat ook de Born tegen scherpe kosten wordt gebouwd, Dit betekent dat er ruimte is voor verbetering. Het infotainment van de Cupra is echter beter dan ik tot nu toe in de MEB auto’s van de Volkswagen Groep hebben gezien. Het lijkt aangenaam goed doordacht, met een relatief intuïtief spraakbedieningssysteem. Maar dit maakt de aanraakgevoelige bediening en de schuifregelaars op het dashboard en het stuur nog frustrerend als bedieningsmethode. De graphics zijn in ieder geval scherp en helder, ook op het kleine digitale bestuurdersdisplay, dat alles laat zien wat je echt nodig hebt.

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Met prijzen tussen de 38 en 47 mille lijkt het erop dat Cupra voor zichzelf redelijk goede verkoopkansen op de markt heeft gecreëerd voor de Born. De Spaanse interpretatie van de Volkswagen ID.3 (want dat is het) valt op door zijn aantrekkelijke, opvallende design en ook de rijervaring is subtiel anders dan die van zijn Duitse broer. Het is de eerste elektrische auto van Cupra en men schiet direct in de roos want de Born heeft een duidelijk sportief randje. Het is een warmbloedig alternatief voor de nogal kille Volkswagen ID.3 en hoewel je daarvoor bijna 2 mille extra betaalt, is het goed om te weten dat er opties zijn die voor extra onderscheid kunnen zorgen. Ja, de Cupra Born is een overtuigende elektrische auto.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (21)
    5.5

Reageren is niet mogelijk.