Waarom de SUV ondanks kritiek succesvol blijft

0

Terwijl sommigen zijn pronkerige en vervuilende kant bekritiseren, blijft de SUV marktaandeel winnen bij klanten die houden van zijn gezinsvriendelijke kwaliteiten.

Wereldwijd staat de SUV op het punt om 1 op de 2 autoverkopen te vertegenwoordigen. Een echt fenomeen waaraan het autokrediet verstrekker Cetelem heeft besloten zijn recentste studie te wijden, uitgevoerd onder 11.000 mensen in 17 landen. Met een eerste les die je doet glimlachen: de SUV wordt vaak verkeerd geïdentificeerd. Zo heeft 34 procent van de ondervraagde respondenten die denken een SUV te hebben het bij het verkeerde eind!

Het onderzoek bevestigt daarentegen het omstreden imago van dit type auto. Degenen die geen personenwagen van het ‘backpacker’ soort heeft gekocht, is 43 procent van mening dat SUV kopers slechts een rage volgen. En 34 procent denkt dat het deze consumentengroep te doen is om om te vallen en indruk te maken op anderen. Maar er is een paradox. Als alle respondenten gevraagd wordt wat een SUV kenmerkt, noemt slechts 9 procent het mode-aspect. Bovendien is het oorspronkelijke imago van dit type auto (de aankoop zou uitstralen dat jij succesvol bent) in ontwikkelde landen bijna verdwenen.

De respondenten zullen dus vooral de gezinsvriendelijkheid van de SUV benadrukken, evenals zijn vermogen om zich aan te passen aan verschillende soorten ondergrond, zijn comfort en het idee van veilig reizen. Waarden die terug te vinden zijn in het door de ondervraagde personen opgestelde portret van de ideale auto, waarbij veiligheid en comfort voorop staan … maar ook een laag verbruik. Dit laatste aspect is het breekpunt, aangezien het een kwaliteit is die door 38 procent van de respondenten wordt verwacht van auto’s in het algemeen. Maar een laag verbruik als eigenschap wordt slechts door 7 procent van de respondenten toegedicht aan SUV modellen. Je kan daar een bewijs in zien dat de klanten van deze voertuigen bereid zijn om daarvoor een offer te brengen.

Er is ook een bewustzijn over de negatieve kanten van een SUV. Van de bezitters denkt 23 procent dat dit modeltype meer vervuilt. Voor niet eigenaren is dat 36 procent. De kritiek is echter talrijker in West-Europese landen. 46 procent van degenen die in Frankrijk geen SUV hebben, beschouwt dit type auto als meer vervuilend. In Duitsland is dat zelfs 61 procent! Maar toenemende elektrificatie is een troef om het imago van de SUV te verbeteren. 77 procent van de respondenten is van mening dat de productie van hybride of elektrische SUV modellen de milieu-impact van dit type voertuigen vermindert. Bovendien vindt 71 procent van de respondenten dat in vergelijking met een hatchback met een verbrandingsmotor een elektrische SUV milieuvriendelijker is.

SUV klanten zijn bovendien meer bereid om in de toekomst een stekker hybride of een elektrische auto te kopen (mogelijk hangt dat samen met het welvaartsniveau). Gezien het aantal geplande nieuwe modellen, zullen zij een ruime keuze hebben. En fabrikanten kunnen gerust zijn over het klantenbestand: als Franse respondenten binnen 12 maanden een nieuw voertuig zouden kopen, zou 29 procent van degenen die nu nog geen SUV heeft, er straks wel eentje aanschaffen. Toch is het nog geen gelopen race voor de SUV, want 60 procent van degenen die al een SUV hebben, zou er in de toekomst weer eentje nemen. Anders gezegd: 40 procent misschien niet. De keuze voor een SUV is dus geen automatisme! Het allereerste begin van de post-SUV-wereld?

 

Reageren is niet mogelijk.