Lada Grand Niva: nog goedkoper dan de Dacia Bigster?

0

Maak kennis met de toekomstige Lada Grand Niva. Hij is nauw verwant aan de Dacia Bigster en biedt tot 7 zitplaatsen en oplaadbare hybridisatie.

Na de introductie van een geheel nieuwe generatie Lada Niva in 2024, ziet een jaar later een langere variant met 7 zitplaatsen het levenslicht. Deze toekomstige Grand Niva zal na meer dan 45 jaar carrière het stokje overnemen van de beroemde Russische terreinwagen.

Vorig jaar onthulde de Renault Groep, waartoe Lada al een paar jaar behoort, een schets van zijn opvolger. Een gloednieuw model, veel moderner, dat gebaseerd zal zijn op het platform van de toekomstige Dacia Duster, die verwacht wordt in 2024. Maar de ambitieuze comeback van Lada zal daar niet stoppen, aangezien het merk van plan is zijn toekomstige catalogus met een ruimere variant met extra lange wielbasis te verrijken.

De stoffige firma AvtoVaz, die aan de wieg staat / stond van de Lada modellen, heeft een ongelooflijke wedergeboorte beleefd sinds het in handen viel van Renault in 2014. Hoewel de Russische autofabrikant sindsdien doorgaat met het verkopen van de oude Niva die binnenkort 50 kaarsjes uitblaast, zijn het de nieuwe modellen, vaak een Dacia met ander logo, die in Rusland zeer in de smaak vallen. Deze heropleving zal een ongekende wending nemen in 2024, wanneer de nieuwe generatie modellen de technische basis van de Renault modellen Captur en Arkana (CMF-B) zal erven. Een gloednieuwe Niva, die sommigen omschrijven als een kloon van de toekomstige Dacia Duster, wordt hetzelfde jaar gelanceerd. Beiden zullen leverbaar worden met vierwielaandrijving. Dit betekent dat het CMF-B moet worden aangepast. Het Russische model zou daar een versnellingsbak met lage gearing aan toe kunnen voegen om zo het glorieuze verleden van zijn oude naamgever te eren.

Iets langer dan de huidige Duster, zullen de 2 metgezellen de 4,30 meter overschrijden, oftewel ongeveer 60 cm groter uitvallen dan de eerste generatie Niva die exclusief op de markt werd gebracht met 3 deuren. Dat type carrosserie zal niet doorgaan naar de volgende ronde. In plaats hiervan neemt de nieuwe Niva de 5-deurs carrosserie van de Duster over. Maar daarmee is de koek dus nog niet op. We kunnen ook een ​​veel langere Niva verwachten. Dit nog imposantere model (circa 4,60 meter) zal in 2025 aan het pallet worden toegevoegd. De zogeheten Grand Niva gaat dan net als de Dacia Bigster concurreren met 7-zits SUV modellen als de Peugeot 5008. Overigens had Lada in het verleden al een Niva met lange wielbasis (1995) ontwikkeld, uitgerust met 5 deuren, maar die is nu uit de Russische catalogus verdwenen.

Dat er anno 2024 / 2025 sprake zal zijn van een geheel nieuwe Niva, zal ook zichtbaar zijn in de aandrijfopties. Daarbij behoort oplaadbare hybridisatie tot de mogelijkheden. Dit wordt waarschijnlijk het blok met 160 pk dat wij reeds kennen van de Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid. Daarnaast kunnen wij rekenen op een niet oplaadbare tegenhanger (145 pk), micro hybride benzineblokken (48 Volt) en een motor die draait op LPG. Het valt nog te bezien of het merk overweegt om terug te keren naar het Nederlandse grondgebied. Soms zie je nog ergens een garage zitten die zich aanprijst als Lada specialist, maar die zijn eigenlijk net zo’n historische bezienswaardigheid als de winkels van De Gruyter. Anders gezegd: Lada zal helemaal opnieuw moeten beginnen.

De vraag is of Renault bereid is om daarvoor haar knip te trekken aangezien men voor wat betreft West Europa dan een interne concurrent voor Dacia in huis haalt. Tenzij het Lada prijstechnisch lukt om nog scherper aan de wind te zeilen dan het Roemeense voorbeeld. Na Omo, het wasmiddel dat witter dan wit wast, zou Lada zich dan kunnen positioneren als de speler op de automarkt die nog lagere prijzen dan tarieven op budgetniveau hanteert. Het Russische merk had eind jaren zeventig / begin jaren tachtig veel fans in Nederland omdat ons land toen gebukt ging onder een stevige inflatie. Die tijd van alsmaar stijgende prijzen lijkt nu terug te keren. Dat impliceert ook marktkansen voor een nieuw, moderner, maar nog steeds spotgoedkoop Lada …

Reageren is niet mogelijk.