Opnieuw actie van Seat: Leon FR Business Limited Edition

0

Welke automerk grijpt het vaakst naar het actiewapen? Vroeger stond Citroën hoog genoteerd. De Koreaanse gebroeders Hyundai – Kia konden er ook wat van. Maar die merken hebben op andere gebieden nu een sterker profiel weten op te bouwen. Citroën met modellen die bovengemiddeld veel comfort bieden en zowel Hyundai als Kia door het nemen van een technologische voorsprong op de concurrentie. Niet van dat alles bij Seat. Dat merk komt binnen de Volkswagen Groep niet eens in aanmerking voor nieuwe elektrische modellen. Dan resteert er inderdaad weinig anders om opnieuw naar het actiewapen te grijpen.

Seat doet dat nu met de Leon FR Business Limited Edition dus. Op dit sportieve actiemodel met FR uitrusting die toegesneden is op de zakelijke rijder kan de klant rekenen op 2.400 euro voordeel. De tijdelijk leverbare uitvoering is er vanaf 30.250 euro. Uitrustingskenmerken van de Leon FR Business Limited Edition (ook de Sportstourer doet mee aan de actie) zijn bijvoorbeeld led koplampen en FR accenten als 17 inch lichtmetalen velgen en de in Cosmo Grey uitgevoerde elektrisch inklapbare buitenspiegels en grille. Vanaf de B stijl zijn de ramen extra donker getint en in de achterbank is een neerklapbare armsteun geïntegreerd. “Dankzij verlichte FR instaplijsten is zelfs de entree al heel speciaal”, zo schrijft de importeur in haar persbericht.

Dat gevoel krijgt een passend vervolg in het interieur waarin hightech en sportiviteit alle ruimte krijgen. Zo heeft de Leon FR Business standaard de Virtual Cockpit, een multifunctioneel met leder bekleed stuur, sportstoelen, met rode stiksels afgewerkte bekleding en een zwarte dakhemel. De Limited Edition laat volgens Seat verder duidelijk zien dat sportiviteit perfect samen kan gaan met comfort. Zo zijn een navigatiesysteem met 9 inch touchscreen en digitale radio-ontvangst (DAB+), evenals Apple CarPlay, Android Auto, Seat Connect online infotainment en spraakbediening standaard. De automatische airconditioning met 3 temperatuurzones zorgt voor een comfortabel interieurklimaat.

De Leon FR Business en Leon Sportstourer FR Business Limited Editions zijn er om te beginnen met de 1.0 TSI turbobenzinemotor van 110 pk die is gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Daarna volgt de 1.0 eTSI (eveneens 110 pk sterk) met 48 Volt mild hybride technologie in combinatie met een 7-traps DSG automaat. Deze aandrijflijn maakt ‘zeilen’ mogelijk, wat betekent dat als de bestuurder het gas loslaat, de verbrandingsmotor uitschakelt en de Leon zonder brandstof te verbruiken uitrolt. De combinatie van de 150 pk sterke 1.5 TSI en een 6 versnellingsbak staat volgens Seat garant voor nog meer rijplezier. De 1.5 eTSI mild hybride (ook goed voor 150 pk) wordt altijd geleverd met bovengenoemde automatische transmissie en beschikt eveneens over de ‘zeilfunctie’.

De Limited Editions zijn, zoals hun naam al doet vermoeden, slechts tijdelijk beschikbaar. Ze zijn er dus vanaf 30.250 euro (Sportstourer: vanaf 31.450 euro).

 

Neemt Cupra de plaats van Seat in?

Autointernationaal publiceerde afgelopen weekend een opinieartikel over het toekomstperspectief van Cupra én Seat. Aanleiding is het feit dat het eerste Spaanse merk wel kan rekenen op diverse elektrische modellen, maar Seat niet. De ongelijke behandeling leidde tot de nodige onrust. Herbert Diess, de topman van moederbedrijf Volkswagen Groep, probeert die nu te bezweren door heel duidelijk te stellen dat Cupra niet de plaats van Seat in zal nemen. Het nieuwe merk kan echter wel rekenen op een voorkeursbehandeling voor wat betreft toekomstige investeringen omdat dit volgens Diess de beste manier is om de winstgevend bij de Spaanse divisie te verbeteren.

Seat blijft dus gewoon bestaan, maar in plaats van dat Cupra bij dat merk op de bagagedrager meereed zonder eigen modellen te hebben, zouden de rollen in de toekomst wel eens omgedraaid kunnen worden: achter de brede, winstgevende rug van Cupra kan Seat, dat meer moeite heeft met geld verdienen, in de luwte schuilen (het Spaanse werk was in 2019 eventjes winstgevend, maar is inmiddels weer in de rode cijfers beland). Diess legde uit waarom Cupra betere papieren heeft en dus kan rekenen op de meeste investeringen: “In deze tijden met beperkte aanvoer van microchips geven we zeker meer prioriteit aan de Cupra’s vanwege hun hogere marges ten opzichte van instapmodellen van Seat. Het elektrificeren van Cupra modellen met hogere marges, of zelfs het lanceren van nieuwe modellen puur onder dat merk, is economisch gezien heel verstandig”.

De topman van de Volkswagen Groep laat daarnaast doorschemeren dat Seat niet moet zeuren. In de afgelopen jaren is er meer dan 8 miljard euro geïnvesteerd in het Spaanse merk. Daardoor heeft Seat volgens Diess momenteel het sterkste gamma in decennia. “Misschien zelfs wel het sterkste en meest diverse portfolio ooit. “We rekenen op voortzetting van de successen met dit modellengamma en daarvoor komen nog vele jaren updates”. Indirect geeft Diess met deze formulering echter aan dat Seat niet hoeft te rekenen op compleet nieuwe modellen. Hij spreekt duidelijk over “updates van dit modellengamma”. En tja, daarmee doet de topman Seat toch echt wel tekort want als het doorvoeren van updates voldoende zou zijn om een merk succesvol te houden, waarom zouden niet meer merken of fabrikanten dit dan niet doen. De Spanjaarden worden dus met een kluitje in het riet gestuurd.

We kunnen er dus vergif op innemen dat Seat nog vaak naar het actiewapen zal grijpen om de verkopen enigszins op peil te houden. En als dat niet lukt, dan gaat men in Spanje gestaag meer auto’s voor Cupra bouwen. Of voor Skoda en Volkswagen. Want Spanje wordt de bakermat voor de toekomstige generatie van elektrische stadsauto’s van de Volkswagen Groep. Die zullen als Cupra, Skoda of Volkswagen verkocht gaan worden. De insteek van Diess is dat door de productieorder voor dit trio auto’s aan Seat te gunnen dit merk weer winst gaat maken. “Daardoor zullen er nieuwe banen komen en bestaande banen behouden blijven”, aldus de CEO. Dat kan wel zo zijn, maar het liefst zou Seat de werkgelegenheid in Spanje natuurlijk beschermen met eigen modellen en niet met het maken van auto’s voor anderen. Want daarmee is het merk terug bij af toen zij voor Fiat tal van productieopdrachten uitvoerde …

Reageren is niet mogelijk.