MG 4 Electric komt in 2 smaken naar Nederland

0

Modulaire platformen: autofabrikanten zijn er dol op. Bij de Volkswagen Groep maken enorm veel modellen met een verbrandingsmotor gebruik van de MQB architectuur. Ook diens elektrische opvolger MEB blijkt een prima basis te zijn voor een scala aan modellen. Bij Stellantis worden nu nog een groot aantal modellen gebouwd op het CMP of EMP platform, maar straks nemen diverse STLA varianten het stokje over. Ook het Chinese autoconcern SAIC Motor heeft nu een dergelijke basisarchitectuur. Dat onderstel is specifiek voor elektrische auto’s ontwikkeld en heet Modular Scalable Platform (MSP). Deze MG 4 Electric mag er als eerste gebruik van maken.

De MG 4 Electric krijgt standaard een 51 kWh batterij. Tegen meerprijs is een 64 kWh exemplaar mogelijk. Vanwege de modulaire opzet van het MSP kan de wielbasis flink worden opgerekt waardoor er zelfs plek ontstaat voor montage van een 150 kWh groot accupakket. In de toekomst kunnen wij dus nog heel wat elektrische auto’s op basis van dit onderstel van SAIC Motor verwachten. Maar de MG 4 Electric, een 4,29 meter lange hatchback die in het 4de kwartaal van 2022 zijn opwachting in Nederland maakt (en op de thuismarkt Mulan heet), bijt zoals gezegd de spits af. Wat de nieuwe elektrische hatchback moet gaan kosten, is nog niet bekend. De voornaamste concurrenten van de MG 4 Electric worden in Nederland de Renault Mégane E-Tech Electric en de Volkswagen ID.3.

MG4Electric5

De actieradius van de MG 4 Electric bedraagt, afhankelijk van het formaat van de batterijen set, 350 of 450 kilometer. Voor de sprint naar 100 km/u heeft de elektrische Chinees in 64 kWh configuratie 8 seconden nodig. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Informatie over laadtijden meldt MG nog niet, maar de fabrikant geeft wel aan dat de boordspanning van modellen op basis van het MSP platform in de toekomst verhoogd kan worden van 400 volt naar 800 volt. Dat betekent sneller laden!

MG4Electric4

De MG 4 Electric is 1,84 meter breed en 1,5 meter hoog. Daarmee is hij afgerond 5 centimeter lager dan zijn concurrent uit Wolfsburg. De wielbasis bedraagt 2,71 meter. Dat is 6 centimeter minder dan de ID.3 tussen zijn voor- en achteras heeft. De versie met 51 kWh accu heeft een 170 pk sterke elektromotor op de achteras. De uitvoering met de grotere 64 kWh batterij beschikt over een vermogen van 204 pk. MG belooft dat in de toekomst het gamma wordt uitgebreid met een vierwielaangedreven variant. Die krijgt een tweede elektromotor op de vooras.

MG4Electric3

Het design van de MG 4 Electric is vrij inwisselbaar maar zal daarmee ook niet veel autoconsumenten voor de neus stoten. Hetzelfde geldt voor het interieur. Het kiezen van de rijrichting gebeurt met een draaiknop. Vlakbij zit de knop van de elektronische handrem. Daar is ook een inductielader. De verwachting is dat de MG 4 Electric goedkoper wordt dan zijn wat grotere broer, het stationwagon model 5 Electric. Die kost minimaal 34.585 euro. Reken zodoende op 33.990 euro. Daarmee wordt hij een paar honderd euro duurder dan de ZS Electric. Met deze prijsstelling is de 4 Electric niet goedkoper dan de Volkswagen ID.3 met 45 kWh accu, 150 pk sterke elektromotor en 349 kilometer rijbereik, maar de verwachting is dat die concurrent uiterlijk het vierde kwartaal duurder wordt dan het huidige 33.990 euro tarief.

MG4Electric2

Reageren is niet mogelijk.