Autoweek maakt eigen testwerk overbodig

0

Om misverstanden te voorkomen: Autoweek is een goed allround tijdschrift dat op een ontspannen manier de lezer informeert over het wel en wee in autoland. Autointernationaal.nl koopt elke week een exemplaar en heeft daar nooit spijt van. Maar de tests blijven (in 2019 heeft deze website hier ook al een artikel aan gewijd) het zwakste redactionele onderdeel. Dat komt vooral door de dubieuze manier waarop de winnaar van een vergelijkingstest wordt aangewezen.

Nog niet zo lang geleden was er hier verbazing over het feit dat de Toyota Aygo X een even hoge waardering voor zijn aandrijflijn kreeg als de Hyundai i10, ondanks dat de laatste stiller is en in de 4de versnelling veel sneller van 80 km/u naar 120 km/u versnelt. Het doel was duidelijk: de Toyota moest deze test perse gaan winnen van Autoweek en dan gaat de redactie recht praten wat krom is. Dat hebben we al eerder gezien.

Tenenkrommend is ook de wijze waarop de nieuwe Opel Astra werd aangewezen als winnaar van de vergelijkingstest met de Ford Focus. De laatste weet zich dermate goed staande te houden op 8 verschillende beoordelingscriteria dat de overwinning in zicht is. Maar nee, zo werkt dat niet bij Autoweek. Die mag graag de nieuwste auto laten winnen (goed voor de verkoopcijfers? of puur sensatiezucht?). Maar ja, hoe moet dat in deze vergelijkingstest waarin de Opel Astra op achterstand staat?

Wel, gelukkig was er het testonderdeel ‘uitstraling’ nog. Blijkbaar mocht de persoonlijke voorkeur van de testredacteur Cornelis Kit de doorslag geven want de Opel scoorde hier meer punten omdat het een “strakke verschijning” is. Dat daar meer belang aan gehecht wordt dan aan de ‘ST look’ van de geteste Ford, is een kwestie van smaak. Anderen zullen juist het sportievere uiterlijk van de Focus hoger waarderen. Kwestie van gelijk spel dus, zou je denken, waardoor de Ford het duel uiteindelijk zou hebben gewonnen, maar een dergelijke testuitslag was blijkbaar niet naar de zin van Autoweek.

Dus gaat Autoweek recht praten wat krom is. En maakt van de verliezer de winnaar. De Focus wint op de onderdelen ‘weggedrag’. ‘multimedia’ en ‘ruimte op de achterbank’, terwijl de Astra alleen beter scoort op de criteria ‘kofferbakformaat’ en ‘standaarduitrusting’. 3 versus 2 deeloverwinningen dus. Eindzege voor de Ford. Maar Autoweek is blijkbaar van mening dat een auto beter wordt van een “strak lijnenspel”. Zeg dat maar eens tegen een Porsche 911 koper!

Geërgerd over de gekunstelde overwinning van de Opel ben je geneigd het betreffende nummer van Autoweek direct bij het oud papier te flikkeren. En, pikant, dat lijkt de redactie wel prima te vinden. Want het testverslag wordt afgesloten met “wanneer je voor een strak lijnenspel gevoelig bent, is de Astra de betere keuze”. Oh ja. Autoweek zegt eigenlijk met zoveel woorden: “Waarom zou je nog de moeite nemen om het testverslag te lezen? Laat gewoon het uiterlijk van de auto jouw voorkeur bepalen”.

De beschreven test is alweer een paar weken oud. In het jongste duel moest de recentelijk gelifte Ford Fiesta het blijkbaar winnen van de Toyota Yaris. De Duitser is namelijk nieuwer dan de Japanner, dus dan weet je het eigenlijk al hoe de hazen gaan lopen bij Autoweek. Maar hoe kom je tot een eindoverwinning voor de Fiesta als die slechts 2 testcriteria weet te winnen en de Yaris er 4 op zijn naam zet? Nou gewoon, door het criterium ‘uitstraling’ weg te laten en in plaats hiervan beide modellen te gaan beoordelen op ‘fun factor’.

Autoweek, leg eens uit: waarom speelt ‘uitstraling’ bij B segment modellen geen rol, maar bij C segment auto’s wel? En waarom is voor de eerste klasse ‘fun factor’ een beoordelingscriterium, maar voor modellen die een wat groter formaat hebben niet? Iedereen weet dat de Fiesta sterk scoort als het om rijplezier gaat en dat de Yaris andere kwaliteiten heeft. Dus wat doet Autoweek? Die past de beoordelingscriteria aan zodat de Ford kan winnen. Jongens, jongens, jongens, wat is dit voor een testniveau?

Reageren is niet mogelijk.