Mercedes-AMG heeft de onthullingsdatum van zijn C 63 S E Performance bekendgemaakt. Ook is er een nieuwe teaser. Op 21 september krijgen we de allersterkste versie van de jongste C klasse te zien.
Mercedes-AMG presenteerde een half jaar geleden de C 43. Die beschikt anders dan zijn voorganger niet over een V6 motor, maar haalt zijn 408 pk uit een innovatieve 2,0 liter 4-pitter. De C 63 wordt nog sterker. Dat mag ook wel, want bij deze uitvoering moet de pijn van het gemis van een V8 blok verzacht worden. De C 63 S E Performance krijgt namelijk in de basis dezelfde 2,0 liter 4 cilinder motor. Het innovatieve karakter van deze krachtbron zit om te beginnen in zijn elektronisch aangedreven turbo. Die uitvinding maakt definitief een eind aan het vermaledijde turbo gat. Dit doet een ongekend responsieve motor vermoeden. Voor de C63 heeft de AMG divisie het vermogen bovendien opgevoerd tot 476 pk. Maar daar blijft het niet bij. Mercedes-AMG monteert namelijk ook een 204 pk sterke elektromotor in de C 63. Die moet voor vierwielaandrijving zorgen. De stroom haalt de elektromotor uit een oplaadbaar accupakket van 6,3 kWh. Inderdaad: de nieuwe C 63 S E Performance is een stekker hybride. Voor een sportieve auto is dergelijke techniek minder vreemd dan het misschien lijkt, want ook Ferrari (SF90) en McLaren (Artura) hebben deze vorm van aandrijving inmiddels omarmd.
Het systeemvermogen van de C 63 S E Performance bedraagt dus 680 pk. Dat is een waarde waarmee de concurrentie, niet in de laatste plaats de BMW M3 Competition met zijn schamele 510 pk compleet van de weg geblazen wordt. Maar of er ook een keerzijde aan de medaille zit, zal een test moeten uitwijzen.
Mercedes-AMG halveert niet alleen het aantal cilinders, maar snijdt ook flink in het aantal carrosserievarianten. Zo is de uitgaande C 63, naast een sedan variant, ook te koop als coupé of cabriolet. Die 2-deurs varianten zullen bij de nieuwe generatie C klasse niet terugkeren. Klanten die perse geen auto met achterportieren willen, zullen straks de CLE kunnen aanschaffen (zie vorige alinea). Dat wordt een 2-deurs model (coupé en cabriolet) die ook de soortgelijke uitvoeringen van de E klasse zal vervangen. Mercedes-AMG gaat de nieuwe C 63 wel leveren als Estate. Die carrosserievariant zal direct vanaf de verkoopstart van de hete C klasse verkrijgbaar zijn.