De nieuwe Citroën C3 en de durf om anders te zijn dan de concurrentie

0

De CEO van Citroën, Vincent Cobée, heeft zijn visie op de toekomst van het Franse merk onthuld, met inspiratie van de onlangs onthulde Oli conceptstudie. Dat ontwerp zal als voorbeeld dienen voor nieuwe modellen, waarschijnlijk beginnend met de volgende generatie C3.

Hoewel Cobée de mond vol heeft over toekomstige productplannen, verwacht Autointernationaal.nl dat de C3 de eerstvolgende nieuwe Citroën zal zijn. Deze computertekeningen laten zien hoe dat model, geïnspireerd door de Oli conceptstudie en voorzien van het nieuwe bedrijfslogo, eruit kan gaan zien.

CitroënC3nieuwOli2

Cobée is er duidelijk over dat het kopen van auto’s in de toekomst zal veranderen, maar dat dealers nog steeds hun rol zullen spelen. De compacte Citroën Ami heeft dit voor hem bewezen: “50 procent van de Ami’s wordt online verkocht, 40 procent door onze dealers, maar 60 procent van de Ami’s wordt geleverd door een dealer. En niemand doet onderhoud behalve de dealers, dus zij zien veel jonge mensen hun showroom binnenkomen die ze normaal niet zouden zien. Ze krijgen omzet zonder daar enige moeite voor te hoeven doen. Ze klagen niet!”

De topman van Citroën voorziet een toekomst waarin de consument niet langer eigenaar is van zijn auto. Gedurende zijn hele levenscyclus blijft een voertuig eigendom van Citroën en wordt ook door het merk geüpgraded . Dat geldt ook voor occasions, want als de eerste klant na afloop van zijn leasecontract de auto teruggeeft, zal hij worden opgelapt zodat hij ‘als nieuw’ geleased kan worden door een tweede klant voor een lager bedrag. En misschien daarna wel door een derde klant. Gedurende de hele periode blijft de auto eigendom van Citroën en wordt hij volledig onderhouden, maar misschien in de laatste fase met tweedehands onderdelen. “Ik noem het een gesloten systeem”, aldus Cobée. “Ik onderhoud het voertuig 15 jaar. Dat is een zakelijke kans, maar ook een manier om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. En trouwens, ik recycle de auto op het eind. 100 procent”.

CobééCitroënOli

Dit is hoe slim nadenken over duurzaamheid en milieuvriendelijkheid de conceptstudie Oli heeft geïnspireerd; gebouwd met een ‘closed-loop’ systeem in het achterhoofd, en hoe Oli voor een nieuwe manier van denken bij Citroën heeft gezorgd. “De samenleving die voor ons ligt, verandert snel”, zegt Cobée. “Jouw kinderen, mijn kinderen praten over duurzaamheid in de mode. Het is een kans voor Citroën om sterker te worden. Mijn merk wordt namelijk nu al geassocieerd met betaalbaarheid en een laag gewicht. Dat helpt  ons om een ​​meer resonerende en aantrekkelijke toekomst te creëren.

Er zal dus een beetje Ami en Oli te zien zijn in elk toekomstig product van Citroën, zo bevestigt Cobée (foto). “Wij evolueren door wat wij doen, niet door wat wij zeggen. Ami en Oli zijn een integraal onderdeel van onze evolutie”. Citroën zal de Oli in zijn huidige vorm echter niet in productie nemen. “Maar wij zullen met iets komen dat sterk op die conceptstudie geïnspireerd is. Wat men nu in de Oli ziet, zal uiteindelijk een vertaling krijgen naar de meeste of al onze auto’s”.

CobééCitroënOli2

Als het gaat om de rest van de Citroën line-up, is de C3 het eerstvolgende model dat ‘opnieuw zal worden uitgevonden’. De opvolger zal waarschijnlijk gebruik maken van het CMP/e-CMP-platform van Stellantis. Dat betekent voor het eerst volledige elektrificatie voor de B segment hatchback van het merk, naast benzinemotoren die zullen helpen om de kosten laag te houden. Autointernationaal.nl verwacht dat de nieuwe C3 in 2023 wordt onthuld en begin 2024 op de markt komt.

Hij zal ook met trots het nieuwe Citroën embleem dragen en aanwijzingen geven voor de styling van toekomstige modellen. Cobée zegt hierover: “Meer en meer zal de ontwerptaal van Citroën worden gekenmerkt door extreem gladde oppervlakken en extreem scherpe technische elementen”. Cobée vervolgt: “Het belangrijkste verzoek van Carlos Tavares, de CEO van moederbedrijf Stellaantis, aan mij is om anders te zijn. Hij ziet Citroën als een merk dat de moed moet hebben om niet te doen wat anderen doen”. Cobée is het volledig met zijn baas eens: “De samenleving is voor mij een betere indicator dan de concurrentie”.

Reageren is niet mogelijk.