Japanse parel: test Honda Civic Type R

0

Nadat begin dit jaar de nieuwe Civic werd gepresenteerd, hadden autosportliefhebber direct een vraag: wanneer komt de nieuwe Type R? Kort antwoord: begin 2023 arriveert hij in de Honda showrooms. Maar er kon nu al in stijl met de FL5 generatie kennis worden gemaakt op het Circuito do Estoril in Portugal.

Het was een publiek geheim dat de Type eraan kwam. Ook zijn uiterlijk liet zich op basis van de doordeweekse uitvoeringen van de Civic (de 11de generatie alweer) al aardig voorspellen. Maar er waren natuurlijk wel vragen over hoeveel vermogen hij zou krijgen en hoe hij met zijn nieuwe platform zou worden. De nieuwe Civic Type R is naast 4 centimeter langer ook 1,5 centimeter breder en 2 centimeter lager is dan zijn voorganger. De spoorbreedte voor en achter nam met respectievelijk 2,6 en 3 centimeter toe.

HondaCivicTypeRtest2

De Civic Type R is volwassener geworden, de voorkant is rechter zonder extra mistlampen, de spatborden zijn discreter, overall is hij iets lager, de achterkant is minder speels en wederom is hij voorzien van 19 inch in plaats van 20 inch wielen. Maar niet getreurd, wie hem voor het eerst ziet, herkent hem meteen als de Type R. Hiervoor zorgen de vleugels, de nieuwe koelluchtsleuf in de motorkap en de bredere carrosserie. Net als de vorige editie beschikt de nieuwe Type R over een 3-voudig uitlaatsysteem, maar de grotere pijpen zitten nu in het midden). De iets geoptimaliseerde 4 cilinder turbobenzinemotor drijft wederom de voorwielen aan. De nieuwe Civic Type R behoudt het type ophanging van de vorige generatie, met een ontkoppelde vooras die een betere geometrieconsistentie garandeert bij stevige acceleraties. Ook aandrijfreacties in de besturing worden zo bestreden.

HondaCivicTypeRtest2

Het belangrijkste kenmerk voor autosportliefhebbers zal evenwel de kleine pook in de middenconsole zijn om de 6-versnellingsbak handmatig mee te bedienen. Zij kunnen dus opgelucht ademhalen dat het schakelwerk hen niet uit handen genomen wordt. De handgeschakelde 6-bak is een evolutie van het exemplaar uit de vorige Type R, maar heeft een gewijzigd bedieningssysteem gekregen dat snellere en preciezere schakelovergangen belooft. De RevMatch functie maakte eveneens de overstap; het betreft technologie die er voor zorgt dat de draaisnelheden van de krukas en die van de versnellingsbak as op elkaar afgestemd worden. Met als resultaat een betere synchronisatie bij het terugschakelen en dus meer stabiliteit bij het insturen.

HondaCivicTypeRtest3

Honda heeft veel gedetailleerde verbeteringen aangebracht aan de nieuwe Type R. De motor is dezelfde gebleven dus ook de nieuwe editie gebruikt het K20C1 blok. De krachtbron werd echter niet ongewijzigd overgenomen, maar onderging een heleboel verbeteringen. Er is een kleinere turbo die sneller reageert, een aangepaste uitlaat, een 18 procent lichter vliegwiel en een verbeterde koeling. De turbomotor levert nu 329 pk en het maximale koppel, dat reeds bereikt wordt bij 2.200 toeren, bedraagt ​​420 Nm. Accelereren naar 100 km/u doet hij in 5,4 seconden en zijn topsnelheid is 275 km/u, hoewel het net als bij zijn voorganger wat tijd kost om dat tempo te bereiken.

HondaCivicTypeRtest10

De nieuwe Civic Type R heeft vooral winst geboekt op het gebied van aerodynamica. De ingenieurs van Honda zijn er in geslaagd de luchtstromen rond en onder de auto te optimaliseren, terwijl de nieuwe achterspoiler er voor zorgt dat de carrosserie tot 90 kilo aan downforce genereert bij 200 km/u. Het onderstel werd met het oog op extra efficiëntie en stabiliteit ook onder de loep genomen, met als resultaat (volgens Honda) een zelfzeker weggedrag. Zeker in combinatie met de herziene besturing. Van een grote revolutie is geen sprake, maar elk onderdeel werd wel tegen het licht gehouden en zo mogelijk verbeterd.

HondaCivicTypeRtest16

Maar ‘the proof of the pudding is in the eating ‘. De nieuwe Civic Type R kon over het Circuito do Estoril in Portugal worden gejaagd. Ondanks de aanhoudende regen op de dag voor mijn bezoek, is het wegdek nu half droog en kan de Type R laten zien waartoe hij in staat is. Vergeleken met zijn voorganger gaat het schakelen wat scherper, is de besturing een tikkeltje fijner en vertoont de bolide ongekend veel grip. Daar dragen ook de nieuwe Michelin Pilot Sport 4S banden (in de maat 265/30 R19) aan bij. Zijn voorganger had ‘slechts’ 245 rubber.

HondaCivicTypeRtest5

Voluit in de tweede versnelling? Geen probleem. De voorwielaandrijving trekt, de achterkant blijft stabiel en de turbo versterkt de rijbeleving met een bijbehorend soundscape. Een officiële Nürburgring tijd van Honda volgt wel begin 2023, als het weer beter wordt. Het Brembo remsysteem vertoont na 2 uur op het circuit gereden te hebben nog geen fading; dat is indrukwekkend. Honda heeft de remventilatie dienovereenkomstig geoptimaliseerd, wat in de interne test van 5 ronden op het circuit van Suzuka resulteerde in een rembloktemperatuur die 10 procent lager is dan bij zijn voorganger.

HondaCivicTypeRtest11

De Honda bulkte tijdens de test van vertrouwen, tijdens het insturen en weer uit accelereren, en tijdens korte chicanes en lange doordraaiers. Bewegingen van de carrosserie worden mooi onder controle gehouden en dankzij het stabiele onderstel kan men langdurig blijven remmen. Dankzij de exacte besturing is het eenvoudig om de rijlijnen haarfijn uit te stippelen. De voorkant doet precies wat men er van verlangt, daarbij geholpen door de enorme grip van de banden. Men kan bijzonder vroeg weer gas geven; bij de meeste andere voorwiel aangedreven hete hatchbacks moet daar even mee worden gewacht. Maar in de Civic Type R kan je direct weer als een kogel op de volgende bocht af stormen.

HondaCivicTypeRtest12

Het circuit van Estoril is met zijn snelle en eindeloos lijkende bochten niet alleen een gesel voor de banden, maar ook voor het onderstel, want deze omloop smeekt om een levendig en lichtvoetig onderstel. Gelukkig voelde de nieuwe Civic Type R voelt zich op het circuit als een vis in het water. De daadkracht van de koppelrijke turbomotor, de snel schakelende versnellingsbak en het algemene gevoel van controle zorgen er voor dat men de bochten razendsnel kan nemen. De Honda kan worden omschreven als een racewagen die zich ook op de openbare weg thuis voelt. Waarbij het karakter bepaald wordt door de rij modi Comfort, Sport+ en +R. Die laatste stand dient men alleen te gebruiken op een circuit. Er is ook een Individuel setting waarin men zijn of haar persoonlijke parameters kan bundelen.

HondaCivicTypeRtest13

Bij de aansluitende rit terug naar het vliegveld over landwegen geef ik de voorkeur aan de rijmodus ‘Comfort’ vanwege de slechte kwaliteit van het wegdak. Dan blijkt dat de Type R zich ook ontspannen laat rijden. In het interieur komt het typische ‘Type R rood’ goed tot zijn recht. De nieuwe sportstoelen, die veel steun bieden en ook in het dagelijks leven comfortabel zijn, zijn erg prettig. Er kunnen maximaal 4 personen in deze Civic, er is genoeg beenruimte achterin en de kofferbak is geschikt voor alledaags gebruik.

HondaCivicTypeRtest8

Ook de software is gefinetuned. Honda levert een zogeheten LogR systeem, dat rijgegevens zoals G-krachten en belangrijke informatie over temperaturen of bandenspanning meet, om vervolgens achteraf jouw ronden te kunnen evalueren. De rest van het infotainmentsysteem is net zo eenvoudig als dat van de Civic voor brave burgers. Mechanische draaischakelaars en knoppen worden gecombineerd met een touchscreen. Een head-up display wordt niet aangeboden. De parkeercamera doet zijn werk, maar de resolutie is niet erg hoog.

HondaCivicTypeRtest9

 

90%
90%
Awesome

Hete hatchbacks worden schaars. Alleen daarom al verdient de nieuwe Honda Civic Type R ons respect. De FL5 generatie is een van de beste auto's in zijn soort die je momenteel kan vinden. Een perfecte combinatie van technologie en passie, doordacht tot in het kleinste details.

De nieuwe Civic Type R is ongelooflijk capabel op een circuit, maar toch dagelijks bruikbaar. Dit is wat een pure, onversneden stuurmansauto zou moeten zijn. Want rijplezier, daar draait het bij hete hatchbacks om. Dat de 11de generatie Civic wat braver oogt dan zijn voorganger is mooi meegenomen, want Honda kan met de Type R nu een breder publiek aanspreken. Geniet er van zolang het nog kan!

Maar dat plezier heeft een prijs. Liefst 55.000 euro kost de nieuwe Honda Civic Type R. Dat maakt de Japanner duurder dan de meeste hot-hatchrivalen met voorwielaandrijving. En zelfs die met vierwielaandrijving komen in het vizier, de VW Golf R 4Motion op kop. De Renault Mégane RS uitgezonderd is er geen enkele concurrent die dezelfde dynamische verfijning biedt. Een ronde op Estoril verklaart waarom de Type R zo'n trouwe schare aan fans heeft. We begrijpen ze.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    7.9

Reageren is niet mogelijk.