Test: Dacia Sandero Stepway TCe 110

0

Waarom deze test?

Ter gelegenheid van de minimalistische opfrisbeurt (montage van het nieuwe logo op een nieuw ontworpen grille, eliminatie van chroom, merknaam in reliëf op de achterzijde, dak rails in donkergrijs, ander stuurwiel) wordt de Dacia Sandero Stepway leverbaar met de TCe 110 motor die enkele maanden geleden door de Jogger werd geïntroduceerd. Een krachtbron die geen gebrek aan pit heeft, maar is deze aandrijfoptie automatisch de beste keus?

Dacia sluit 2022 af met een knal. De verkopen kopen meer dan 60 procent hoger uit dan vorig jaar en in een licht krimpende markt is dat een knappe prestatie. Hoewel relatief nieuwe modellen als de Spring en Jogger prima zijn aangeslagen bij de consument, blijft de Sandero de locomotief van de verkoop. Sinds 2017 is dit model de bestverkochte auto bij particulieren in Europa en in Nederland kozen dit jaar ruim 1.700 mensen voor de Roemeense budget hatchback.

DaciaSanderoStepwayTCe110Expression2

 

Wat voor auto is het?

Los van bovengenoemde retouches is de echte nieuwigheid van de modeljaar 2023 uitvoering van de Sandero de TCe 110 motor die is geërfd van de Jogger. In feite gaat het om hetzelfde 1.0 blok als de versies TCe 90 en Eco-G 100. Binnen de Renault Groep heeft Dacia de primeur want de 110 pk krachtbron is op dit moment in geen enkel model van het moederbedrijf te vinden, al is hij al wel bekend in een iets krachtigere variant bij Nissan: de DiG-T 114 unit van de Juke.

De Nederlandse importeur heeft nog niet bevestigd dat de motorische nieuwkomer ook onze kant op komt, maar als dat wel het geval is, dan moet worden gerekend op een meerprijs van 800 euro. Het tijdperk van lage kosten is definitief voorbij bij Dacia, ook al heeft het merk deze kwalificatie nooit zelf echt opgeëist. Sinds de lancering van de huidige, derde generatie Sandero eind 2020 is het model fors in prijs gestegen, met als gevolg dat de Stepway Expression versie met 90 pk reeds 22.450 euro kost. Met de nieuwe motor (niet beschikbaar voor de Stepway Essential noch de gewone Sandero) stijgt het factuurbedrag dus naar 23.250 euro. Nog niet zo lang geleden kon je daar een kloeke Kia Ceed voor kopen …

DaciaSanderoStepwayTCe110Expression3

 

Is het wat?

De TCe 110 is een verder doorontwikkelde variant van de 999 cc driecilinder, die profiteert van dezelfde mechanische verfijningen als zijn grote broer, de 1.3 TCe krachtbron met 130 pk of 150 pk. De nieuwe motor is uitgerust met de zogeheten Delta cilinderkop die directe injectie onder hoge druk mogelijk maakt; een primeur voor de Sandero. De TCe 110 unit, waarvan het koppel piekt bij 200 Nm, is gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Ter vergelijking: de 90 pk variant heeft een verzet minder en biedt niet meer dan 160 Nm. Bij het opstarten laat de TCe 110 motor een geluid horen dat typisch is voor driecilinder architectuur, dat ook tijdens de acceleratiefase iets te luid is in het passagierscompartiment. De trillingen worden desondanks vrij goed opgevangen en zijn alleen goed merkbaar bij stationair draaien.

De TCe 110 motor maakt van de Sandero Stepway een pittig ding. Dacia claimt voor de sprint naar 100 km/u een tijd van 10 seconden. Wel is het bijna essentieel om boven de 2.500 toeren te blijven om te profiteren van de levenslust van het kleine blokje. Doe je dat, dan zal de nieuwe krachtbron zijn kracht tonen en de (tussen)acceleratietijden merkbaar korter. Maar verwacht geen al te soepele krachtbron. Op het secundaire wegennetwerk, waar de snelheid schommelt tussen 80 en 90 km/u, springt de schakelindicator constant tussen de 5de en de 6de versnelling op en neer, dit omdat de motor soms moeite heeft om weer op gang te komen bij de lage toerentallen die het hoogste verzet de driecilinder oplegt. Ondanks een vrij prettige bediening van de versnellingsbak, word je daar op een gegeven moment flauw van blijf je in de 5de versnelling rijden. Waarbij het hoogste verzet alleen echt bruikbaar is op de snelweg (met hogere snelheden). Stel je een meegaand karakter in het onderste toerengebied op prijs, dan kan je beter voor de TCe 100 Bi-Fuel variant gaan want die presteert op dit vlak veel beter.

DaciaSanderoStepwayTCe110Expression4

Het verbruik lijdt onvermijdelijk een beetje als je wilt profiteren van de beloofde prestaties. Mijn gemiddelde was 6,8 liter per 100 km en dat is niet echt een waarde waar Dacia mee kan pronken. Maar goed, in zekere zin hebben wij het hier over een uitwas van de SUV hype. Met name op de snelweg verhoogt de minder gunstige aerodynamica van de Stepway uitvoering de eetlust van het blok.

Een ander nadeel van het testmodel is dat het algemene comfort een beetje minder is vanwege de hoger geplaatste stoelen en de grotere wielen, terwijl de vering soms geen rekening lijkt te houden met slecht wegdek. Verder lijkt de Sandero Stepway de bewegingen van zijn carrosserie niet volledig te kunnen controleren. Hoewel het algemene weggedrag gezond is, laat het rijkarakter het niet toe om het speelse karakter van de motor volledig te benutten. Met als gevolg dat de Sandero ondanks zijn lichte vermogenswinst geen sportieve pretenties heeft.

DaciaSanderoStepwayTCe110Expression6

70%
70%
Awesome

De gevaarlijkste concurrent van de Sandero Stepway TCe 110 is dus de Sandero zelf, maar dan in de Eco-G 100 uitvoering 19.550 euro als (Stepway Expression). Naast een veel grotere actieradius maakt die versie het vooral mogelijk om de kilometerkosten dankzij LPG brandstof aanzienlijk te verlagen. Pragmatische Dacia klanten (vormen zij de meerderheid) zullen zich vermoedelijk niet laten verblinden door een acceleratietijd va 10 seconden en zich dus niet afkeren van de TCe 90 en Eco-G 100 versies, die economisch rationeler zijn, vooral in deze tijd van schommelende brandstofprijzen.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (35)
    6.1

Reageren is niet mogelijk.