Peugeot zegt sportieve PSE modellen vaarwel

0

Het zijn andere tijden en dus dacht Peugeot enkele jaren geleden dat haar GTi label beter plaats kom maken voor een serie PSE modellen met stekker hybride techniek. Op die manier zou het sportieve gedachtegoed bij het Franse merk verder kunnen leven.

Maar ‘PSE’ heeft nooit dezelfde begerenswaardige status kunnen bereiken als de (meeste) GTi modellen van Peugeot. Dat lag op zich niet aan de techniek van de auto die de primeur had van de nieuwe lettercombinatie, maar wel aan zijn prijs: de 508 PSE (foto) kost nu minimaal 73.580 euro en dat is Audi territorium. Voor Peugeot, dat vooral sterk is in het B segment, net even te hoog gegrepen.

Peugeot508PSE

En dus krijgt de 508 PSE (de afkorting staat voor ‘Peugeot Sport Engineered’) met zijn vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 360 pk geen vervolg of gezelschap. Een 208 PSE of 308 PSE zit er dus niet in, zo laat merk cheffin Linda Jackson weten. De 508 PSE mocht wel meeliften met de facelift die de modelreeks recentelijk onderging, maar daar blijft het dus bij. Jackson verklaart dat het sportieve plug-in hybride topmodel voor het imago van Peugeot niet verkeerd is, maar dat er slechts een heel beperkte afzetmarkt voor een dergelijke uitvoering is.

Jackson zet haar investeringskaarten daarom liever in op volledig elektrische auto’s. En de CEO heeft gelijk, want stekker hybride techniek (zwaar, niet altijd goed bij de les) is niet geschikt voor sportieve modellen. Dat heb jij gisteren nog kunnen lezen in het verslag over de driekamp met onder andere de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Zelfs Porsche weet van haar stekker hybride modellen geen lekker rijdende auto’s te maken.

 

Reageren is niet mogelijk.