In Nederland is hij al geruime tijd uit het Renault gamma verdwenen en nu wordt ook internationaal de stekker er uit getrokken: de Twizy mag met pensioen.
De Twizy kan niet echt terugkijken op een mooie verkoopcarrière. Wegens gebrek aan belangstelling was de productie 2 jaar geleden al verplaatst va Spanje naar Zuid Korea in de hoop dat het model daar een hype zou worden, maar helaas. Schrale troost is dat 2-persoons voertuigen zelden een succes worden indien zij geen (nadrukkelijk) sportwagenkarakter hebben. Consumenten die een auto zoeken willen al snel ’the real thing’ oftewel een 4-zitter. En consumenten die perse geen auto zoeken, ervaren elke centimeter of kilo dat een voertuig breder respectievelijk zwaarder is dan een motorfiets/bromfiets etc. al snel als hinderlijke ballast.
De Twizy zal de geschiedenis in gaan als een auto die veel liever een scooter was geworden. Voor het elektrische tijdperk kwam het stadsvoertuig van Renault (net als de Fluence ZE) te vroeg. Nu staat emissievrije mobiliteit wel volop in de belangstelling, maar dat heeft niet geleid tot een opleving van de belangstelling voor de Twizy. Voor zover er vraag is naar een overkapt 2-persoons voertuig waarvoor je geen autorijbewijs nodig hebt, richt die zich op de Citroën Ami (met name op de thuismarkt van Renault, Frankrijk).
Nu valt dus het doek voor het elektrische ei. Ongeacht of je het concept fel verwierp of volledig gefascineerd was door Twizy’s minimalisme, het kleine wezen was absoluut een uitzondering. Zal het een stabiele schare fans vinden als een nieuwe cult box na het einde van de productie?
En wat gebeurt er na 12 jaar Twizy? Op deze vraag heeft Renault zelf al antwoord gegeven: zij probeert het nog een keer, nu met de Mobilize Duo. Die biedt meer comfort voor de inzittenden en is tegelijker goedkoper. Maar het blijft een 2-zitter die geen volwaardige auto is noch een 2-wieler die zich langs fileverkeer kan wringen …
