Enorme belangstelling voor Tesla Cybertruck in China

0

De Tesla Cybertruck is begonnen aan een langverwachte tournee door China. Daarbij wist hij de menigte dermate te boeien dat er lange wachtrijen van meer dan 2 uur ontstonden. Enthousiastelingen keken reikhalzend uit naar een glimp van het futuristische elektrische voertuig.

Maar ondanks de positieve ontvangst is er een spoiler: volgens brancherapporten van de lokale media Autometric kan de Cybertruck in China niet worden verkocht om bepaalde technische redenen die moeilijk te verhelpen zijn. Bovendien heeft Tesla geen plannen aangekondigd om deze technische hindernissen te overwinnen.

TeslaCybertruckChina

De elektrische pick-up, bekend om zijn onconventionele ontwerp en onderscheidende kenmerken, is een sensatie in China. Berichten van verschillende online bloggers en Chinese nieuwsmedia suggereren dat mensen massaal naar de tourlocaties komen om met eigen ogen te zien waar het allemaal om draait bij de Cybertruck. Het fenomeen heeft nieuwsgierigheid en opwinding gewekt bij Chinese consumenten.

Te midden van het enthousiasme is het echter vermeldenswaard dat Tesla geen specifieke plannen heeft om de Cybertruck in China op de markt te brengen. Ondanks het potentieel om de markt te ontwrichten, zal de pick-up voor Chinese enthousiastelingen dus een droom blijven. Tesla zal hen teleur moeten stellen in hun hoop er een te bezitten. Elon Musk zelf heeft op X (voorheen Twitter) verklaard dat het een uitdaging zal zijn om goedkeuring te krijgen voor verkoop van de Cybertruck in China.

De reden achter deze strategische zet wordt duidelijker als we de strenge technische normen van China in ogenschouw nemen. In China vallen pick-up trucks onder de categorie ‘multifunctionele vrachtwagens’, waardoor ze aan verschillende beperkingen onderworpen zijn, vooral in stedelijke gebieden. Steden als Peking hebben strenge beperkingen opgelegd aan pick-up trucks, waaronder beperkte toegang tot bepaalde zones en specifieke tijdsbestekken voor gebruik.

Deze situatie heeft bij Chinese internetgebruikers vragen opgeroepen over het besluit van Tesla om de Cybertruck te presenteren zonder de bedoeling deze te verkopen. Het antwoord ligt in de uitdagingen op regelgevingsgebied die gepaard gaan met het definiëren van de Cybertruck als een pick-up in overeenstemming met de huidige Chinese voertuigmanagementregels.

TeslaCybertruckChina2K

Alle hoop is echter niet verloren voor de Cybertruck in China. Tesla heeft in haar promotiemateriaal voor de Chinese markt naar de Cybertruck verwezen als zijnde een “Cyber Off-Road Adventure Vehicle”, waarmee de Amerikaanse autofabrikant de kenmerken van haar pick-up bagatelliseert. Experts uit de sector zijn van mening dat Tesla mogelijk mogelijkheden onderzoekt om de Cybertruck op de Chinese markt opnieuw te classificeren als een terreinwagen, waardoor het de regelgeving voor pick-up trucks kan omzeilen.

In dit licht lijkt het besluit van Tesla om een uitgebreide tour door de Cybertruck in China te maken meer te gaan over het profileren van het merk op technologisch gebied. Onmiddellijke verkoop is niet aan de orde. De stap van het bedrijf is waarschijnlijker vanwege zijn inspanningen om de bestaande modellen die op de Chinese markt verkrijgbaar zijn extra glans te geven, ondanks het feit dat de Cybertruck mogelijk een nieuwe classificatie ondergaat om te voldoen aan het Chinese regelgevingskader voor terreinwagens. Als Tesla daar in slaagt, kunnen Chinezen alsnog los gaan op de Cybertruck

Reageren is niet mogelijk.