Eindelijk onthuld: de nieuwe Lancia Ypsilon

0

Lancia keert terug naar de de Nederlandse automarkt. Dat doet het Italiaanse merk met de nieuwe Ypsilon. Die debuteert in een  volledig elektrische versie, maar later volgt een mild hybride uitvoering. Om de terugkeer van Lancia op exportmarkten te vieren, is er in samenwerking met Cassina een gelimiteerde introductievariant ontwikkeld.

Lancia leek ten dode opgeschreven, maar sinds haar oude moederbedrijf een huwelijk heeft gesloten met het Franse PSA concern (samen gaan de autofabrikanten sindsdien als Stellantis door het leven), was er weer geld beschikbaar om een nieuwe Ypsilon te ontwikkelen. De comeback is indrukwekkend, want Lancia laat zien als geen ander Italiaanse glamour en stijl te kunnen belichamen.

LanciaYpsilon2

Voor de in de inleiding genoemde introductievariant werden de krachten gebundeld met een van de meest bekende meubelmerken van Italië: Cassina. Samen hebben zij de Ypsilon Edizione Limitata Cassina ontwikkeld, waarvan slechts 1.906 exemplaren zullen worden gebouwd (de oplage is een verwijzing naar het geboortejaar van Lancia). De introductievariant onderscheidt door zijn unieke, chique interieur, dat een en al comfort uitademt.

LanciaYpsilon3

Voor het design van de nieuwe Ypsilon heeft Lancia (dat eigenlijk nooit van exportmarkten heeft mogen verdwijnen, maar gelukkig hielden Italianen het merk levend door tot de dag van vandaag grote aantallen van het oude, op de Fiat Panda gebaseerde, model te blijven kopen) inspiratie opgedaan bij haar befaamde Stratos sport- en rallywagen, en bij de Pu+Ra HPE conceptstudie. Het resultaat is een compacte hatchback die zowel modern als origineel oogt.

LanciaYpsilon4

Zoals we wel vaker zien bij modellen uit het zogeheten B segment waarin de nieuwe Ypsilon gaat opereren, zitten de deurgrepen achter in de C-stijl verstopt.

LanciaYpsilon12

Voor de onderhuidse techniek heeft Lancia kunnen putten uit de voorraad schappen van Stellantis. Zo is het platform van de nieuwe Ypsilon identiek aan dat van de Opel Corsa en Peugeot 208. Merkfans zullen het evenwel jammer vinden dat de nieuwe Ypsilon in Spanje gebouwd gaat worden. Maar goed, de nieuwe Lancia onderscheidt zich overtuigend van zijn 2 neven met een eigen design.

LanciaYpsilon5

Zo valt de voorkant op door de aanwezigheid van 3 lichtstrepen. De koplampen zijn laag geplaatst en maken onderdeel uit van de bumper. De achterkant is net zo opvallend, met stijlelementen die hun oorsprong vinden in de iconische Stratos uit de jaren-70. Kijk maar naar de ronde lampen (met een Y-vorm erin) en het hoekige element dat de ronding van de kofferklep breekt. Fraaie 17-inch lichtmetalen velgen vormen voor wat betreft het karaktervolle uiterlijk van de nieuwe Ypsilon de kers op de taart.

LanciaYpsilon6

De samenwerking met Cassina heeft geresulteerd in een van de mooiste interieurs van dit moment, en sowieso voor een model uit het B segment. Het meubilair (de voorstoelen hebben elektrische bediening, verwarming en ventilatie) is bekleed met blauw fluweel met een zogeheten Cannelloni motief dat voor Lancia fans bekend zal voorkomen. Het fraaie interieur zit verpakt in een 4,08 meter lang en 1,76 meter breed koetswerk dat 1,44 meter hoog is. Met blauwe carrosserielak, een kleur die dus in de fraaie bekleding van het interieur terugkeert, is de herbeleving van Lancia maximaal.

LanciaYpsilon7

Een afgeplat stuurwiel hebben sommige andere auto’s ook, maar zeker geen multifunctionele Tavolino (Italiaans voor: koffietafeltje) onder het dashboard. Daarop kan men de smartphone draadloos opladen, of andere losse spullen leggen. Of die in scherp genomen bochten blijven liggen, is een ander verhaal.

LanciaYpsilon8

Het interieur van de nieuwe Ypsilon kenmerkt zich verder door een verzonken digitaal instrumentarium en een centraal geplaatst touchscreen, met tussenin knoppen voor het regelen van de temperatuur aan boord etc. De middenconsole is voorzien van een  transmissie schakelaar en de startknop. In de Ypsilon debuteert het zogeheten SALA systeem (de afkorting van: Sound Air Light Augmentation) met een aan de persoonlijke smaak aan te passen sfeerverlichting. Daarmee kan het ‘woonkamergevoel’ worden versterkt. Ook andere infotainment functies, zoals de geluidsinstallatie, kunnen er mee bediend worden. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn natuurlijk ook van de partij.

LanciaYpsilon14K

De Cassina introductievariant wordt alleen leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn. Die is reeds bekend van onder andere de Opel Corsa Electric en de Peugeot e-208 en goed voor 156 pk / 260 Nm. Een batterij van 51 kWh maakt een WLTP actieradius van maximaal 403 km mogelijk. Volgens Lancia kan de elektrische Ypsilon bij een snel laadstation in slechts 24 minuten van 20 procent tot 80 procent worden ‘bijgevuld’. Is er 100 km extra rij bereik nodig, dan kan dit klusje worden geklaard in 10 minuten. Lancia biedt via Stellantis ook de Free2move Charge app aan, waarmee men terecht kan bij zo’n beetje alle openbare laadpalen. Met dit bedrijf wordt een soort ecosysteem geïntroduceerd. Het Home-luik helpt particuliere klanten bij de installatie, de financiering en ook de garantie van een laadvoorziening voor thuis. Met Go wordt het vinden en gebruiken van publieke palen vergemakkelijkt.

LanciaYpsilon10

De Ypsilon komt in een later stadium ook beschikbaar met een 100 pk sterke 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor die voorzien is van mild hybride techniek. Een 6-traps automaat met dubbele koppeling maakt onderdeel uit van deze aandrijflijn. Het ligt voor de hand dat de Ypsilon wat duurder wordt dan een Opel Corsa of Peugeot 208 met dezelfde aandrijftechniek. Lancia is immers een premium merk en de klanten kunnen rekenen op een rijke standaarduitrusting. De introductievariant zal worden voorzien van een geavanceerde parkeer assistent en van techniek waarmee autonoom rijden op ‘Level 2’ mogelijk is. Hiervoor zal de Ypsilon gebruikmaken van een hele reeks elektronische ‘waakhonden’, waaronder Traffic Jam Assist met Stop&Go. Dat is voor een auto uit het B segment vooralsnog vrij uniek.

LanciaYpsilon11

De Ypsilon Edizione Limitata Cassina komt deze zomer op de markt. Zijn prijs is vooralsnog onbekend. In 2025 komt er een Ypsilon HF, eveneens volledig elektrisch, maar met een veel sportiever karakter. Voor deze variant circuleert overigens ook de typeaanduiding HPE. Die lettercombinatie staat anno nu voor High Performance Electric. Reken op dezelfde aandrijftechnologie als waarmee de Abarth 600e uitgerust gaat worden. Dat betekent een vermogen van 240 pk en dus heel sportieve prestaties. De Ypsilon kan daarmee volgens Lancia topman Luca Napolitano (onderstaande foto) “net zo snel naar 100 km/u sprinten als de legendarische Delta S4 Stradale”. Reken dus op 6 seconden.

NapolitanoLucaLanciaYpsilon

In 2026 debuteert de volledig elektrische Gamma (een sportieve crossover annex SUV-Coupé) en in 2028 maakt de Delta een comeback (een C segment hatchback). Deze 2 modellen zullen worden gebaseerd op het STLA Medium platform dat inmiddels bekend is van de Peugeot e-3008. De architectuur biedt een batterijcapaciteit van 87 of 104 kWh en een maximale actieradius van 700 km. Van zowel de Gamma als de Delta komt ook een krachtige HF uitvoering, maar daarmee is niet gezegd dat Lancia zich nadrukkelijk op het sportieve vlak zal profileren. Die rol is binnen Stellantis weggelegd voor Alfa Romeo. Napolitano: “Kort door de bocht is Alfa Romeo voor de bestuurder en Lancia voor de passagiers”. Hij doelt daarmee op het luxe karakter van de Ypsilon.

LanciaYpsilon13

Voor de verkoop en service van alle nieuwe modellen zal Lancia zich gaan aansluiten bij een nieuw netwerk van premium Stellantis dealers die ook de merken Alfa Romeo en DS onder hun hoede nemen. Daardoor kan er voor wat betreft het aantal beschikbare showrooms een vliegende start worden gemaakt. Nederland krijgt 6 verkooppunten: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Sittard, Utrecht en Zwolle. Lancia mikt evengoed op behoorlijk wat bestellingen via het internet. Een directe concurrent van de nieuwe Alfa Romeo Milano en de DS 3 is de Ypsilon, ondanks vergelijkbare techniek, overigens niet. Dat zijn namelijk SUV modellen en geen hatchbacks.

 

Reageren is niet mogelijk.