JLR test Range Rover Electric

0

JLR zet de volgende stap met de Range Rover. De statige SUV wordt namelijk ook leverbaar als ‘Electric’. De Range Rover Electric wordt de stilste en meest verfijnde Range Rover ooit, terwijl de terreincapaciteiten overeind blijven.

De eerste prototypes rijden nu rond op enkele van ‘s werelds meest uitdagende locaties. Tijdens deze tests wordt de elektrische aandrijflijn van de Range Rover op de proef gesteld bij extreme temperaturen van -40° graden (boven de poolcirkel) tot +50° C (in de verschroeiende woestijnen van het Midden-Oosten).

De eerste tests van de Range Rover Electric waren gericht op de capaciteiten van de accu en de Electric Drive Unit (EDU). De laatste bestaat uit de kerncomponenten transmissie, elektromotor en regelelektronica. Zowel de accu als de EDU worden door JLR zelf geassembleerd, een primeur voor het merk. De Range Rover Electric zal een vermogen leveren dat vergelijkbaar is met dat van het vlaggenschip, de Range Rover V8, en biedt volgens JLR sublieme offroad-capaciteiten dankzij de door Land Rover experts ontwikkelde vierwielaandrijving.

Als primeur voor Range Rover levert een nieuw tractiecontrolesysteem indrukwekkende prestaties op ijzige oppervlakken of oppervlakken met weinig grip. In plaats van een traditionele tractie controle die uitsluitend op de ABS-eenheid is gebaseerd, verdeelt de Range Rover Electric het wielslipbeheer rechtstreeks naar elke individuele elektrische drive control unit, waardoor de reactietijd om wielslip te beteugelen wordt teruggebracht van ongeveer 100 milliseconden tot slechts 1 milliseconde. Innovatieve software (in eigen huis ontwikkeld door JLR) maakt de nauwkeurige beheersing van wielslip mogelijk, waardoor de noodzaak voor ABS-ingrepen wordt verminderd. De tractie wordt op alle oppervlakken gemaximaliseerd. JLR belooft een uitzonderlijke respons, een verfijnde beheersing en de best mogelijke rijervaring. Hiervoor wordt samengewerkt met de stabiliteit controle sysyeem en de onderstel componenten om een ​​verfijnd rijgedrag te garanderen.

Het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van de nieuwe Range Rover Electric zijn volledig geconcentreerd in het Verenigd Koninkrijk, op basis van de flexibele Modular Longitudinal Architecture (MLA). De productie vindt plaats in Solihull, op dezelfde productielijn als de Mild Hybrid (MHEV) en Electric Hybrid (PHEV) versies van de Range Rover. Voor het eerst worden de accupacks en elektromotoren gebouwd en samengesteld in JLR’s nieuwe Electric Propulsion Manufacturing Centre in Wolverhampton. Deze fabriek speelt een grote rol in de ambitie van Range Rover om in 2039 volledig CO2-vrij te kunnen opereren.

 

Reageren is niet mogelijk.